Motorbyte Clio

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pag
Posts: 28
Joined: 15 Jan 2008, 12:23
Location: Göteborg

Motorbyte Clio

Post by Pag »

Hej, har en Clio 1,2 8V från 2002 som gått 16000 mil. Tyvärr har topplockspackningen gått och förmodligen är toppen skev.

Detta skulle ju kosta en hel del att fixa så jag funderar på att byta hela motorn istället, det finns ju på skroten motorer som gått under 10000 mil för 3-4000kr, tror att en billig mek inte skulle ta så mycket mer för att byta hela motorn som att fixa toppen.

Då till min fråga, finns det något hinder mot att stoppa i en 16-ventilare (motorkod D4F) istället för en 8-ventilare (D7F)? Något externt som diffar?

Mvh Pagge
Johan Pagedin
Renault Grand Scenic II 2.0, 2004
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Motorbyte Clio

Post by Joakim16v »

Tja, toppen borde skilja ganska ordentligt om de ska få in en kan till. Det lär nog synas.. Men kolla effekt och vridmoment. Jag har för mig att bilprovningen inte bryr sig om det är mindre än 10% skillnad i effekt och 20% i vridmoment. Du kan ju ringa dem och höra.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Pag
Posts: 28
Joined: 15 Jan 2008, 12:23
Location: Göteborg

Re: Motorbyte Clio

Post by Pag »

Tack för svaret Joakim16V. Jag tänkte dock främst rent tekniskt om det gick, inte i första hand vad SBP tycker, men det har du ju rätt i naturligtvis att det är en aspekt.

Mvh Pagge
Johan Pagedin
Renault Grand Scenic II 2.0, 2004
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Motorbyte Clio

Post by Tony »

Pag wrote:Tack för svaret Joakim16V. Jag tänkte dock främst rent tekniskt om det gick, inte i första hand vad SBP tycker, men det har du ju rätt i naturligtvis att det är en aspekt.

Mvh Pagge
Eftersom det sitter ett olika antal motorer i samma kaross så visst är det tekniskt möjligt, det går ju hinka i en F4R motor åxå, nu vet jag inte om bilprovningen tänker/märker/bryr sig om det sitter 1,2 8v eller 16v under huven, det jobbigaste med motorbytet är att få styrboxen från en D4F att funka i din bil, har man tur så är det samma kabelhärva till bägge motorerna och en annan box ,men man måste ändå få med allt från den begagnade D4F boxen för att upphäva startspärren.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply