Startspärr, nyckel Renault Megane Scenic! Hjälp mig!

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Blommansux

Startspärr, nyckel Renault Megane Scenic! Hjälp mig!

Post by Blommansux »

Hej!

Har problem med mormors Renault Megane Scenic årsmodell -97!

Detta har hänt:
Jag parkerade bilen i ett par timmar utanför huset, när jag kom ut till bilen och skulle låsa upp den fungerade detta inte. Det går ju att låsa upp med dörrlåset men ej starta bilen pga. startspärren.

Då fick jag idén om att nyckeln var skrot, en mekaniker sa att jag skulle ta mobilkameran och lysa på IR-sändaren och den blinkade så fint.

Har kollat:
Säkringen --> Inget fel
Ström --> 2 plus och 1 jord i mottagaren i taket
Upplåsning av bil med knapp inuti bilen --> Fungerar
När jag tog loss "kåpan" med mottagaren i taket rann det ur en del vatten som antagligen har läckt från antenninfästningen... jag torkade då mottagaren på ett element några dagar men detta gjorde ingen skillnad.
Batteriet i bilen är fulladdat så det är ingen strömbrist.
Allt annat på bilen fungerar

Nu har jag inga mer idéer om vad det kan vara. Hoppas det inte blir en dyr historia...

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar,

Johan
Starbright
Firstname: Johnny
Surname: Søderstrøm

Re: Startspärr, nyckel Renault Megane Scenic! Hjälp mig!

Post by Starbright »

Hej!

Även om du har "torkat" kretskortet till Mottagaren betyder inte det att den kommer fungera. Om vatten rinner på ett kretskort med en massa elektriska banor är det väldigt enkelt att komponenter blir förstörda.
Kolla kretskortet noga, förmodligen kommer du se vattenskador på kretskortet då.
Försök få tag på en annan (måste inte vara ny) mottagare och sätt in den i bilen.
Finns stor chans att det fungerar då.
Bilen går att köra iaf genom att mata in säkerhetskoden på 4 tecken, bilen behöver inte bli stående.

prova detta och återkom om det inte fungerade.
Johnny Söderström
Post Reply