Startproblem Megane Coupe '97, 1.6 16v
Moderator: Forumpolisen
Startproblem Megane Coupe '97, 1.6 16v
Startar inte förrän efter c:a 20-30 sek. när det är nollgradigt eller lägre. När den väl startat går motorn till en början ojämt på tomgång, men inga problem under körning.
Bra batteri. Motorvärmare inkopplad. Nya stift.
Vad kan detta bero på?
/Tina
Bra batteri. Motorvärmare inkopplad. Nya stift.
Vad kan detta bero på?
/Tina
-
- Posts: 151
- Joined: 17 Aug 2003, 15:57
- Location: Sweden
- Contact:
-
- Posts: 28
- Joined: 19 Feb 2003, 22:24
- Location: Sweden
Hej!
Har en Scenic-99 med nästan samma problem: startar men efter ett tag går tomgången ner och går väldigt ojämt. Måste låta den gå på tomgång tills den är varm, annars dör den bara när jag gasar. Har talat med Volvo: 1500:- för ett diagnostik prov :=( lite dyrt. Talade med en mekaniker som sa att troligen är det motortempgivaren som ger fel signaler till styrboxen. Får kolla detta under helgen.
Sten
Har en Scenic-99 med nästan samma problem: startar men efter ett tag går tomgången ner och går väldigt ojämt. Måste låta den gå på tomgång tills den är varm, annars dör den bara när jag gasar. Har talat med Volvo: 1500:- för ett diagnostik prov :=( lite dyrt. Talade med en mekaniker som sa att troligen är det motortempgivaren som ger fel signaler till styrboxen. Får kolla detta under helgen.
Sten
Kan mycket väl vara en sån sk*tsak som elektrodavståndet på stiften. När jag bytte stift senast dubbelkollade jag inte det. Tomgången blev ojämn och ibland så dog motorn. När man körde så fanns det ingen ork alls i stälva startögonblicket, blev ett antal pinsamma kärringstopp.
När jag tog ut stiften och mätte så var elektodavståndet 0,1 mm fel.
Jag kör med Eqyem stift och de som ska vara till min motor har så att säga fel elektrodavstånd från början, 0,8 mm istället för 0,9 mm. De måste mao alltid justeras vid byte.
När jag tog ut stiften och mätte så var elektodavståndet 0,1 mm fel.
Jag kör med Eqyem stift och de som ska vara till min motor har så att säga fel elektrodavstånd från början, 0,8 mm istället för 0,9 mm. De måste mao alltid justeras vid byte.
-
- Posts: 28
- Joined: 19 Feb 2003, 22:24
- Location: Sweden
Tack allihop!
det verkar som om ingen kan ge ett bra besked.
Jag lämnade in bilen hos Volvo - de sade att det var topplockspackningen eftersom det trycktes ut kylarvatten genom locket i expansionskärlet - de ville ha 10.000! för att fixa det.
Det tyckte jag lät dyrt så jag hörde med en annan verkstad de sa 6-7' för samma jobb, så de fick uppdraget. Lämnade in bilen och de gjorde en egen felsökning och konstaterade att det inte var något fel på topplockspackningen! De plockade ur kylvattentermostaten och kokade den, den öppnade vid 95 grader. Innan de satte tillbaka den borrade de ett 1 mm hål i kanten för att underlätta luftning av kylsystemet. De luftade och fyllde på med kylarvätska. De kunde inte förklara startproblemen dock eftersom den startat direkt för dem, både kall och varm. De såg heller inget övertryck i kylsystemet och kunde inte spåra avgasdoft i expansionskärlet.
Mycket märkligt!!!!!
Jag skall kolla elektrodavtåndet på stiften, och köra med full tank för säkerhets skull.
Tack igen, Tina.
det verkar som om ingen kan ge ett bra besked.
Jag lämnade in bilen hos Volvo - de sade att det var topplockspackningen eftersom det trycktes ut kylarvatten genom locket i expansionskärlet - de ville ha 10.000! för att fixa det.
Det tyckte jag lät dyrt så jag hörde med en annan verkstad de sa 6-7' för samma jobb, så de fick uppdraget. Lämnade in bilen och de gjorde en egen felsökning och konstaterade att det inte var något fel på topplockspackningen! De plockade ur kylvattentermostaten och kokade den, den öppnade vid 95 grader. Innan de satte tillbaka den borrade de ett 1 mm hål i kanten för att underlätta luftning av kylsystemet. De luftade och fyllde på med kylarvätska. De kunde inte förklara startproblemen dock eftersom den startat direkt för dem, både kall och varm. De såg heller inget övertryck i kylsystemet och kunde inte spåra avgasdoft i expansionskärlet.
Mycket märkligt!!!!!
Jag skall kolla elektrodavtåndet på stiften, och köra med full tank för säkerhets skull.
Tack igen, Tina.