Koppla bort halvljusautomatiken på en Mégane Scenic (RX4)-00

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Baggis

Koppla bort halvljusautomatiken på en Mégane Scenic (RX4)-00

Post by Baggis »

Läser i andra trådar att halvljusautomatikens vara eller inte vara kan bero på "byglar" och/eller relän. En del menar att det finns relän under motorhuven, andra att de är inne i kupén. Vad jag vill är att koppla bort halvljusautomatiken då jag blev sugen på att sätta dit t.ex såna här:

http://www.xenonkungen.com/se/art/drl-c-style.php

Så är det någon vänlig själ som vet om det t.ex finns någon bygel att ta bort så jag blir av halvljusautomatiken? Eller krävs det mixtrande/borttagning av nåt relä också?
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Tony
Forumpolis

Re: Koppla bort halvljusautomatiken på en Mégane Scenic (RX4

Post by Tony »

Baggis wrote:Läser i andra trådar att halvljusautomatikens vara eller inte vara kan bero på "byglar" och/eller relän. En del menar att det finns relän under motorhuven, andra att de är inne i kupén. Vad jag vill är att koppla bort halvljusautomatiken då jag blev sugen på att sätta dit t.ex såna här:

Så är det någon vänlig själ som vet om det t.ex finns någon bygel att ta bort så jag blir av halvljusautomatiken? Eller krävs det mixtrande/borttagning av nåt relä också?
Enklast är att lägga över ljusreglaget på parkljus så har du "löst" problemet
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Joakim16v

Post by Joakim16v »

På min gamla R19 var det bara att dra ett relä inne i kupén så var det manuellt..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Tony wrote:
Baggis wrote:Läser i andra trådar att halvljusautomatikens vara eller inte vara kan bero på "byglar" och/eller relän. En del menar att det finns relän under motorhuven, andra att de är inne i kupén. Vad jag vill är att koppla bort halvljusautomatiken då jag blev sugen på att sätta dit t.ex såna här:

eller på dimljusen (men det är typ samma lösning)
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Robin wrote:
Tony wrote:

eller på dimljusen (men det är typ samma lösning)
nej då lyser ju fortfarande halvljuset.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Baggis

Post by Baggis »

Tony wrote:Enklast är att lägga över ljusreglaget på parkljus så har du "löst" problemet
Nja, iofs, men hade tänkt mig att slippa mickla med nått reglage varje gång bilen används i dagsljus. Dessutom verkar de koppla in såna så att om parkeringen tänds så släcks de, inte från halvljus. Iofs borde det funka från halvljus då jag har för mig att de lyser tillsammans med helljus = man kan koppla in så led:arna släcks när halv tänds. Blev lite förvånad att det inte finns ett "enkelt" sätt att bli av med automatiken. Andra bilar som jag har haft har t.o.m haft instruktioner i boken hur man gör och då var de ofta en säkring man tog bort så var det klart.
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Baggis wrote:
Tony wrote:Enklast är att lägga över ljusreglaget på parkljus så har du "löst" problemet
Nja, iofs, men hade tänkt mig att slippa mickla med nått reglage varje gång bilen används i dagsljus. Dessutom verkar de koppla in såna så att om parkeringen tänds så släcks de, inte från halvljus. Iofs borde det funka från halvljus då jag har för mig att de lyser tillsammans med helljus = man kan koppla in så led:arna släcks när halv tänds. Blev lite förvånad att det inte finns ett "enkelt" sätt att bli av med automatiken. Andra bilar som jag har haft har t.o.m haft instruktioner i boken hur man gör och då var de ofta en säkring man tog bort så var det klart.
Funkar detta på din ?? http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... 25&t=10866

Baggis

Post by Baggis »

Robin wrote:eller på dimljusen (men det är typ samma lösning)
Såna varselljus får inte lysa tillsammans med halvljus, så antar att det är samma sak med dimljus.
Baggis

Post by Baggis »

Aha! Du tänker kanske på:
Det felande reläet för mig som styrde halvljusautomatiken var andra nerifrån.
-grejen? Det bör definitivt kollas upp! :D
Baggis

Post by Baggis »

Hmmm.. Nu har jag skruvat bort grejen ovanför säkringshållaren och kikat in där.

Detta var vad jag såg:

Image

Det sitter alltså bra tre reläer där. Kan heller inte se hur det skulle gå att få lös hållaren de sitter i, iaf inte om man ska göra något på vänstra sidan då den är helt dold från det håll man kommer åt att se. Ser inte heller nått i den tomma relähållaren som ger en ledtråd till hur man får lös reläerna. Ser ut som om det bara vore att dra lös dem, testade det men de sitter hårt fast så det gick inte. Är så trångt där också så det är svårt att få nått grepp om dem.
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

i min megane -01 sitter alla fyra relän där.

Själva hållaren sitter med två st plast "pinnar" som man kan bända på med en plattmejsel samtidigt som man drar i hållaren. Svårt att förklara, men det sitter lite pillrigt till. Reläerna hålls på plats av en extern fäst sarg som sitter runt alla relän. (den svarta ramen på bilden)

Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Baggis

Post by Baggis »

Den som klarar en sån sak måste vara utrustad med pincettfingrar och ytterst flexibla händer/armar om det går att komma åt att "pilla" på nått där inne *samtidigt* som man drar i den blå hållaren, haha! Det skulle vara klart enklare om den satt längre till höger, som det nu är så är den delvis skymd till vänster om lucköppningen.

Sitter "plastpinnarna" i kortändorna på den blå hållaren? (Alltså upp- och nedtill på bilden)

Undrar förresten om din RX4 också bara har tre reläer?
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

JAg vet inte..kan kolla när jag kommer hem. Meganen satt det fyra reläer på i alla fall.

Joh, trångt nåsså jävuslkt var det. Jag har dock ganska pillriga fingrar och är van att skruva Renault =D

För mig dom satt på sidorna, alltså långsidorna.

Baggis

Post by Baggis »

Nu kan jag meddela herr- och damskapet att jag har lyckats både med att få lös relähållaren och även lokaliserat vilket av reläerna som styr halvljusautomatiken!

Löstagningen var faktiskt simpel när man vet hur man ska göra, iofs så är det som vanligt det :wink: Finns en liten låsning mitt på vänstra långsidan, som är nästan osynlig men känns med fingret. Det är bara att trycka på den och dra utåt så lossnar hela hållaren. Sen var det bara att dra ut reläet i fråga. Kan t.o.m gå att ta lös reläerna utan att ta lös hållaren såg jag sen. Dock lite svårt att få grepp om dem.

Testade först att ta bort det näst-nedersta reläet, men det fick parkering- och bakljus att permanent försvinna. Testade sen att ta bort det nedersta reläet och bingo! det kopplade bort halvljusautomatiken! Som en extra bonus så fick det dels instrumentbelysningen att släckas och dels så började vägmätare/färddator/radiodisplayen att lysa betydligt starkare. Vi som har halvljusautomatik får alltså nöja oss med svagare belysning på de grejerna även dagtid då det är ljust. Kommer att bli fina fisken med bortkopplad halvljusautomatik och DRL! :D
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Kanon !

Joh parkering och bakljusreläet dog på vår. 400 för ett nytt relä :shock:

Men benny tog 120 typ :lol:

Vill gärna se bilder när det är klart, här eller i projekttråden !

Post Reply