Död Clio -Löst-

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Halonen

Död Clio -Löst-

Post by Halonen »

Hej!
Jag har en Clio -99 1,2.
Den stannade och luktade bränt som elfel när jag försökte starta den igen. Startmotorn gick inte runt inte ens ett klickande från solenoiden. jag rullade igång den och en varningslampa blinkade på tomgång men slocknade när jag gasade. jag tog mig hem men sen går det inte ens rulla igång den! Jag har testat startmotorn och den fungerar som den ska. Det som händer när jag vrider nyckel till startläge är att hastighetsmätaren får "spel" och fladdrar fram och tillbaka. Jag har inte en aning vart jag skall börja leta så jag hoppas på och få några bra tips här :)

Tack på för hand!
Kari Halonen
Stymie
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg

Re: Död Clio

Post by Stymie »

Du verkar ha fått ett kraftigt jordfel. Om du inte kan lukta dig till felet :-) så får du felsöka... Skaffa fram en multimeter. Ta bort säkringar ur elcentralen/-erna och börja och mäta om du har 12V till den. Lossa batteriet. Mät sedan motståndet till jord i alla kretsar. Någon av kretsarna borde visa låg resistans. Följ sedan tråden.

Bara att hoppas att inget annat än någon kabel har blivit skadat i bilen. Kan ha varit en mus som ätit på kabeln eller så har något skavt och nött hål på en kabel.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Jordflätan i vf hjulhus.
För felsökning koppla en startkabel mellan batteriets minuspol och motorgods.
- Provstarta!
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Halonen

Post by Halonen »

Jag tackar så göttans för hjälpen!
Jag bytte ventiler på henne för 1 vecka sen och missade att rengöra kontatytan till jordflätan :oops:
Så Lisa har gått på batterispänning tills batteriet var slut. Men nu går hon som en klocka igen :mrgreen:
Kari Halonen
Post Reply