Problem med bromsar och oljud i kupén
Moderator: Forumpolisen
Problem med bromsar och oljud i kupén
Hej, jag har lite problem med min Clio -97.
Det hela började när jag bytte till sommardäck för några dagar sedan.
Efter bytet så uppstod ett oljud i kupen, ett vinande ljud framifrån vid hastighet runt 50 kmh och uppåt (ingen förändring vid slalomkörning, tänker det inte borde va hjullager då). Jag kan även höra ett skrapande ljud framifrån när jag kör sakta.
Jag bytte bromsbelägg fram idag men problemet kvarstår. Jag såg att höger bromsskiva var mycket rostig på insidan. Har åkt o gjort lite inbromsningar idag för att skrapa bort rosten men ingen skillnad. Bromsskivorna blev mkt varma.
Kan tillägga att bromsbelägg på insidan fanns det en hel del kvar på men på yttersidan var det helt slut!
Jag tog en bild på skivorna, vad tror ni, går det bromsa bort rosten eller måste jag byta skivor också?
Kan det vara något annat med bromsarna som är fel, typ dåligt smörjda ok?
Tack, Johan
Efter bytet så uppstod ett oljud i kupen, ett vinande ljud framifrån vid hastighet runt 50 kmh och uppåt (ingen förändring vid slalomkörning, tänker det inte borde va hjullager då). Jag kan även höra ett skrapande ljud framifrån när jag kör sakta.
Jag bytte bromsbelägg fram idag men problemet kvarstår. Jag såg att höger bromsskiva var mycket rostig på insidan. Har åkt o gjort lite inbromsningar idag för att skrapa bort rosten men ingen skillnad. Bromsskivorna blev mkt varma.
Kan tillägga att bromsbelägg på insidan fanns det en hel del kvar på men på yttersidan var det helt slut!
Jag tog en bild på skivorna, vad tror ni, går det bromsa bort rosten eller måste jag byta skivor också?
Tack, Johan
Re: Problem med bromsar och oljud i kupén
typisk fall av ekodriving med fegbromsning, det där kan du aldrig bromsa till nu, köp nya skivor och klossar eftersom dom du just satt dit börjat slita in sig efter spåren i dom dåliga skivorna och då blir det inget bra att använda dom på släta skivor..alverdal wrote:Hej, jag har lite problem med min Clio -97.
Tack, Johan
sen får du se till att oket rör sig ordentligt och att klossarna har rena och smorda glidytor
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tack för svaret, ja det är nog ett eco-driving case...
Ja var o köpte nya skivor på biltema men jag fick problem när jag skulle demontera oken, de skruvarna satt som sten alltså, provade att dra med en lednyckel (eftersom mitt biltema blocknyckelset saknar storlek 18) men det gick inte. Får skaffa en 18 blocknyckel o prova med något dragskaft eller liknande, kanske lite CRC rostlösare?
Testade också att snurra på skivan när hjulen var av, de rör sig bra måste jag säga, inge kärvande. Testade även att känna efter hjullager glapp och det fanns något typ av litet glapp höger fram. Svårt att säga om det var hjullagret eller något annat. Har inte märkt att ljuden tystnar när jag kör "slalom".
Finns det något annat som kan orsaka oljud vid körning rakt fram? Typ spindelled eller drivknut? Upplever en viss otydlighet i styrningen när jag kör men är inte hundra på om det verkligen är någon skillnad mot tidigare.
/johan
Ja var o köpte nya skivor på biltema men jag fick problem när jag skulle demontera oken, de skruvarna satt som sten alltså, provade att dra med en lednyckel (eftersom mitt biltema blocknyckelset saknar storlek 18) men det gick inte. Får skaffa en 18 blocknyckel o prova med något dragskaft eller liknande, kanske lite CRC rostlösare?
Testade också att snurra på skivan när hjulen var av, de rör sig bra måste jag säga, inge kärvande. Testade även att känna efter hjullager glapp och det fanns något typ av litet glapp höger fram. Svårt att säga om det var hjullagret eller något annat. Har inte märkt att ljuden tystnar när jag kör "slalom".
Finns det något annat som kan orsaka oljud vid körning rakt fram? Typ spindelled eller drivknut? Upplever en viss otydlighet i styrningen när jag kör men är inte hundra på om det verkligen är någon skillnad mot tidigare.
/johan
Johan Nilsson
Clio -97 6600 mil
Johan Nilsson
Clio -97 6600 mil
Svåra muttrar o skruvar brukar gå bra att få lös med en mutterknackare. T.o.m med snikvariant från Jula för 295:-. Elektrisk mutterdragare alltså. Den är underbar att ha när man ska skifta däck också! Dra inte åt med den om du hat aluminiumfälg bara.
// Göte J
// Göte J
När jag skulle ta bort oket så hade jag problemet med utrymmet för en mutterdragare, Så jag tog 2st 18mm U-ringnycklar och satte ihop dem så jag fick hävarm på detta, tills det släppte. Här är en bild som visar detta. Ett enkelt knep som säkert många använder. Har tyvärr inga teorier om oljudet.
Daniel Olsson
Renault Megané 1.4l 16v Kombi
Renault Megané 1.4l 16v Kombi
Intressant knep. Själv hade jag nog vridit på ratten tills det hade gått att komma åt med hylsa och lång pinne.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Aha tack för tipsen!
Jag löste det genom att använda ett stålrör på en fast nyckel för att få lite mer kraft. Lossnade på direkten
Skivor och bromsbelägg är nu bytta men problem med vinande ljud kvarstår.
Hissade upp högersidan på bilen med en domkraft, la i en växel och började köra, då startar vinandet. Gör jag samma sak på vänster sida så låter det inget. Förmodligen är det ett hjullager
/johan
Jag löste det genom att använda ett stålrör på en fast nyckel för att få lite mer kraft. Lossnade på direkten
Skivor och bromsbelägg är nu bytta men problem med vinande ljud kvarstår.
Hissade upp högersidan på bilen med en domkraft, la i en växel och började köra, då startar vinandet. Gör jag samma sak på vänster sida så låter det inget. Förmodligen är det ett hjullager
/johan
Johan Nilsson
Clio -97 6600 mil
Johan Nilsson
Clio -97 6600 mil