tjutande motor i megane -05

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
matte73

tjutande motor i megane -05

Post by matte73 »

hej jag har bara haft min Megane kombi 2,0 i ca 3 veckor men jag har stött på ett problem. jo det är så att jag hittade en slang som kom från en burk som sitter på översidan lite bakom motorn jag tror den är av plast och har något med vacum att göra för det sitter något sorts membran på den. iallafall slangen är av gummi och ca 17mm i diameter i yttermått & 8mm i innermått och den sög luft. så jag åkte till verkstan och frågade var den skulle anslutas då sa dom att den skulle pluggas, så jag gorde det och bilen gick faktiskt bättre. men efter man har kört i ca en kvart så börjar det först tjuta lite grann sen kommer det mer och mer tills det blir outhärdligt som test ljudet på en tv ungefär. Då får man gå ur bilen och dra upp oljestickan litegrann då slutar det låta, jag tror man lättar lite på vacumet då för det sugs in luft där då i stället. Så nu åker jag med oljestickan lite utdragen men bilen går lite ryckigt. Så om det är någon som vet vad det kan vara så är jag tacksam för svar. Sen undrar jag om någon vet om min motor även finns i någon annan bilmodell eftersom min motor inte fanns med i verkstadshandboken jag köpte. Bilen är en 04-05 mvh Matte
Mats

Re: tjutande motor i megane -05

Post by Mats »

Den verkstan behöver du inte åka tillbaka till, dom verkar inte ha nån större koll på Renault. Du har pluggat vevhusventilationen, det som låter som en anka på rökheroin är membranet i en backventil på insuget. Slangen från ventilen delar sig, ena ska gå till en ansutning på ventilkåpan under insuget och den andra ska vara öppen med en strypning i ändan.
/Mats
/Mats Nilsson #524
LOKE

Re: tjutande motor i megane -05

Post by LOKE »

Aha... är det så en anka på rökheroin låter :D
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Post Reply