Skyltlykta bak, elfel? Clio -01
Moderator: Forumpolisen
Skyltlykta bak, elfel? Clio -01
Hejsan,
Jag är kass på bilar men har nu lagt ner X antal timmar på att få i ordning mitt bilskrälle, en clio -01, till besiktningen imorgon och tänker inte ge mig nu pga en liten skyltlykta som är det enda jag som lekman förstår att jag behöver fixa.
Har löst allt, med hjälp från farsan, dock så funkar inte skyltlycktan bak har bytt lampa, råkade köpa 10 w (det ska vara 5 w) men en kamrat sa att det inte spelar någon roll utan att det är elfel.
Googlade lite på problemet och det visade sig att andra löst problemet genom att kolla kablar osv Var nere i garaget och kikade på området kring lampan och såg att sladden är dold av ett hölje som måste skruvas av. Mina frågor är följande:
1. Är det ngt jag kan göra om det är ett elfel? Och i såna fall hur göra, svaren den andra personen fick förstod jag inte så mycket av? Är som sagt inte bra på bilar så förklara gärna som att det var för en fyra-åring
2. Är det värt att gå och köpa en 5 w lampa enligt instruktionsboken? eller spelar det ingen roll ifall jag har en 10w elr 5w?
3. När jag ändå skriver, varför är det så förbannat svårt att byta framlamporna? finns det ngt specialverktyg till detta? Ena strålkastarlampan sitter fortfarande inte riktigt som den ska, känns ju som att det är gjort för att endast barn ska kunna fästa dit lamporna igen.
Jaja, tacksam för svar
Jag är kass på bilar men har nu lagt ner X antal timmar på att få i ordning mitt bilskrälle, en clio -01, till besiktningen imorgon och tänker inte ge mig nu pga en liten skyltlykta som är det enda jag som lekman förstår att jag behöver fixa.
Har löst allt, med hjälp från farsan, dock så funkar inte skyltlycktan bak har bytt lampa, råkade köpa 10 w (det ska vara 5 w) men en kamrat sa att det inte spelar någon roll utan att det är elfel.
Googlade lite på problemet och det visade sig att andra löst problemet genom att kolla kablar osv Var nere i garaget och kikade på området kring lampan och såg att sladden är dold av ett hölje som måste skruvas av. Mina frågor är följande:
1. Är det ngt jag kan göra om det är ett elfel? Och i såna fall hur göra, svaren den andra personen fick förstod jag inte så mycket av? Är som sagt inte bra på bilar så förklara gärna som att det var för en fyra-åring
2. Är det värt att gå och köpa en 5 w lampa enligt instruktionsboken? eller spelar det ingen roll ifall jag har en 10w elr 5w?
3. När jag ändå skriver, varför är det så förbannat svårt att byta framlamporna? finns det ngt specialverktyg till detta? Ena strålkastarlampan sitter fortfarande inte riktigt som den ska, känns ju som att det är gjort för att endast barn ska kunna fästa dit lamporna igen.
Jaja, tacksam för svar
Clio min mio
Re: Skyltlykta bak, elfel? Clio -01
På frugans clio spruta jag 5-56 " en halv burk " i kontakten där bak och sen har lampan funkat , i hennes bil va det fukt och att det hade ärjat.
Fråga3.... Lamp problemet löste jag med en jättelång tång som är lite böjd. Den köpte jag på Biltema och den har blått handtag. Hoppas det va till hjälp , lycka till.
Fråga3.... Lamp problemet löste jag med en jättelång tång som är lite böjd. Den köpte jag på Biltema och den har blått handtag. Hoppas det va till hjälp , lycka till.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013
Re: Skyltlykta bak, elfel? Clio -01
5-56 funkade tack för tipset,
Dock så har ett större problem dykt upp
Batteriet är dött, lamporna lyser klart men startmotorn vägrar ens försöka "kicka" igång''
Bör tillägga att batteriet dog efter att jag pysslat med bilen 4-5 timmar igår kväll, antog för att jag dörrar/baklucka öppna till & från plus stängde av och på lamporna som var det jag höll på att jobba med. Farsan var förbi idag och vi lyckades få igång bilen efter att jag puttat igång den. Körde sen runt i ca 30 minuter för att ladda batteriet som jag läst att man ska göra, testade batteriet genom att stänga av bilen i nerförsbacken till garaget och sätta på den igen stillastående och då gick den igång klockrent. Dock tänkte jag och åka tvätta den nu på kvällen plus dubbelkolla så att batteriet verkligen funka inför morgondagen men det var alltså tokdött igen gått ca 6 timmar sen jag fick igång den senast
Var och köpte startkablar på statoil som var kassa, plastskydd på så att man knappt fick dit dem. Spelade ändå ingen roll för polarns bil som var schysst nog att att rulla över ville inte dela med sig av ström av ngn anledning. Försökte att springa igång den i ca 1 timme men det var stendött.
Försöker nu med batteriladdare några timmar, ca 6-7 timmar, innan tjejen skall rulla mot jobbet och besiktningen. Pilen visade på 5 så fick förklarat för mig att då är batteriet dött och slukar energi och ska ner mot noll.
Polarn försökte starta motorn samtidigt som bilbatteriladdaren ladda, han menade på att det skulle gå men var fortfarande dött vilket fick honom på funderingar om det var ngt annat?
Så min fråga nu är alltså, kan det vara något annat som är käpprätt fel än batteriet?
Känslan är att någonting slukar batteriet som jag inte lyckats identifiera?
Dock så har ett större problem dykt upp
Batteriet är dött, lamporna lyser klart men startmotorn vägrar ens försöka "kicka" igång''
Bör tillägga att batteriet dog efter att jag pysslat med bilen 4-5 timmar igår kväll, antog för att jag dörrar/baklucka öppna till & från plus stängde av och på lamporna som var det jag höll på att jobba med. Farsan var förbi idag och vi lyckades få igång bilen efter att jag puttat igång den. Körde sen runt i ca 30 minuter för att ladda batteriet som jag läst att man ska göra, testade batteriet genom att stänga av bilen i nerförsbacken till garaget och sätta på den igen stillastående och då gick den igång klockrent. Dock tänkte jag och åka tvätta den nu på kvällen plus dubbelkolla så att batteriet verkligen funka inför morgondagen men det var alltså tokdött igen gått ca 6 timmar sen jag fick igång den senast
Var och köpte startkablar på statoil som var kassa, plastskydd på så att man knappt fick dit dem. Spelade ändå ingen roll för polarns bil som var schysst nog att att rulla över ville inte dela med sig av ström av ngn anledning. Försökte att springa igång den i ca 1 timme men det var stendött.
Försöker nu med batteriladdare några timmar, ca 6-7 timmar, innan tjejen skall rulla mot jobbet och besiktningen. Pilen visade på 5 så fick förklarat för mig att då är batteriet dött och slukar energi och ska ner mot noll.
Polarn försökte starta motorn samtidigt som bilbatteriladdaren ladda, han menade på att det skulle gå men var fortfarande dött vilket fick honom på funderingar om det var ngt annat?
Så min fråga nu är alltså, kan det vara något annat som är käpprätt fel än batteriet?
Känslan är att någonting slukar batteriet som jag inte lyckats identifiera?
Clio min mio
Re: Skyltlykta bak, elfel? Clio -01
är 5 max på laddaren ?? du behöver ladda ett tomt batteri en jäkla massa mer timmmar än 6-7 för att det skall bli fullt om det är tomt, batteriet kan vara dåligt åxå speciellt om det inte är bytt någon gång.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Re: Skyltlykta bak, elfel? Clio -01
6 var max på laddaren, pilen var på ca 4.8
Jag vet måste laddas ca 24 timmar i alla fall, fanns dock ingen tid då besiktningen var kl 07:00
Var nere i garaget vid 6 tiden imorse och pilen hade sjunkit till 1, dock så svarade inte startmotorn alls utan var stendöd.
Och alla lampor lyser klart och fint så börjar misstänka att det är startmotorn som krånglar.
Så dagens mission är att införskaffa ett nytt batteri då det som sitter i är gammalt, borde väl bara vara att åka till ngn renault-återförsäljare?
Mission nr 2 är att kika på hur man byter startmotor och hur en sådan funkar. Hur mycket kostar en sådan? Hittar inget vettigt nät jag googlar
Framgången med 5-56 driver mig vidare
Edit: folk som hjälpt mig med bilen säger att det är batteriet som behöver bytas ut, så dar och köper ett nytt. Startmotorn snurrar så fint så den ska det inte vara något fel på säger farsan
Jag vet måste laddas ca 24 timmar i alla fall, fanns dock ingen tid då besiktningen var kl 07:00
Var nere i garaget vid 6 tiden imorse och pilen hade sjunkit till 1, dock så svarade inte startmotorn alls utan var stendöd.
Och alla lampor lyser klart och fint så börjar misstänka att det är startmotorn som krånglar.
Så dagens mission är att införskaffa ett nytt batteri då det som sitter i är gammalt, borde väl bara vara att åka till ngn renault-återförsäljare?
Mission nr 2 är att kika på hur man byter startmotor och hur en sådan funkar. Hur mycket kostar en sådan? Hittar inget vettigt nät jag googlar
Framgången med 5-56 driver mig vidare
Edit: folk som hjälpt mig med bilen säger att det är batteriet som behöver bytas ut, så dar och köper ett nytt. Startmotorn snurrar så fint så den ska det inte vara något fel på säger farsan
Clio min mio
Re: Skyltlykta bak, elfel? Clio -01
5-56 funkar även utmärkt på korv med bröd
Tror din Far har helt rätt , ett nytt batteri gör garanterat susen.
Tror din Far har helt rätt , ett nytt batteri gör garanterat susen.
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
Renault Clio IV 2013