Renault 16

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
hjarup

Renault 16

Post by hjarup »

Hej
Jag är ny på forumet och håller på att renovera en Lotus Europa.
Min ambition är att återställa den till originalskick, när jag köpte den så satt det en
16 TS motor i men nu har jag fått tag på en 697-04 motor som Lotus modifierade
med bla annan kam, högre komp, bearbetad topp, störe insugsventiler mm. Ursprunget kommer väl från 16 TL. Motorn som anlände i veckan saknar stötstänger och vipparmsbryga, är det samma som jag har på TS motorn? Är det någon som har tips om var jag kan hitta de delarna eller kanske har något liggande?
Jag har även lite problem med min vxllåda 365 den har ett stort spel i utgående axel (in och ut) på ena sidan där har jag även ett stort oljeläckage, jag har köpt packboxar av kjell i Ekeby men jag förstår att glappet måste åtgärdas, är det bara så enkelt att jag spänner den stora "taggiga förskruvningen?) som jag har förstått fungerar som justering av kronhjulet. lådan gick fint och hade inga missljud innan jag plockade ner bilen.

Jag undrar om ni har någon som ni kan rekomendera för att gå igenom min låda och motor.
Jag är helt ny i Renault svängen men håller på att läsa in mig, måste nämna att jag är imponerad av min 16 ts motor med läcket alu sump som jag inte vet var den kommer ifrån? Alpine, Gordini? Sumpen är vad jag tror original plåt i basen med en fint bearbetad bottendel med kylfänsar och pluggen ovanpå?? Någon som vet?
Motorn är en 807-01

Det hade varit jättekul att få lite råd och hjälp från er.

Hälsningar Per Holm
Malmö
0704-403362
Per Holm
mange
Forumpolis

Re: Renault 16

Post by mange »

Hej och välkommen
Vipparmsbryggan till TS passar inte på TL motorn. men borde inte vara några problem att få tag på... (är ju samma som alla 16 TL)

Sumpen... Om det är Alpine brukar det sitta ett litet A på pumpen... fanns en del ÅF som gjorde sådana förritiden men oftast så brukar det stå ett på vem som tillverkat.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
hjarup

Post by hjarup »

Tack för svaret.

Är det någon som kan hjälpa mig med vipparmsbryggan och stängerna.
Jag fortsätter mitt sökande efter någon som kan gå igenom motorn och lådan eller tips om någon som kan.

Tack Per

0704-403362
Per Holm
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Borde vara samma på svensksålda 18 också. De hade den så kallade "tråktoppen" Crossflow toppen från TS ville man ju alltid åt, de andra slängde man :oops:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Alpine Linus

Post by Alpine Linus »

hjarup wrote:Tack för svaret.

Är det någon som kan hjälpa mig med vipparmsbryggan och stängerna.
Jag fortsätter mitt sökande efter någon som kan gå igenom motorn och lådan eller tips om någon som kan.

Tack Per

0704-403362
är det fortfarande intressant med viparmsbrygga så ska det nog inte vara helt omöjligt att lösa en åt dig, hör av dig via PM eller här i tråden om så är fallet ;)

Mvh Linus
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
Post Reply