Köpråd inför en Renault 4L

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Steenzor
Posts: 1
Joined: 19 Nov 2010, 10:48
Location: Trollhättan

Köpråd inför en Renault 4L

Post by Steenzor »

Hittat en Renault, hittat 2 st, 1 är bes och körklar får med MASSOR av delar + en hel bil till, rullat runt tjugotusen mil, ser helt okej ut.

Har ingen kunskap alls om denna bil modell : 4 Tl R 1126 vad står allt detta för?

Är detta en pålitlig bil? Vad drar den milen ? :)
Kristian Steen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Re: Köpråd inför en Renault 4L

Post by mange »

1126 är typnummret alla 4 l heter något på 112x.

Vad skall du ha bilen till?
Skall du använda den till åretruntbil så är det ju bra att veta att de rostar om man inte tar hand om dem... passar mycket bättre som en kultig sommarbil :D

Lite allmänt
* Drar runt 0.6 L/ mil
* Titta efter rost viktigast runt torisionsstavarna bak (framför bakhjulet sitter torosionstavshållaren fast i tröskellådan där får det inte vara rostigt det är svårt att få till detta om det är rostigt). men de kan rosta överallt... skärmar skärminfästningar golv m.m

Annars så är det väl sådant som man tittar på alla bilar som man skall titta även på dessa
* motorn skall gå lungt och fint utan knack
* kopplingen skall inte slira
* bromsar tar jämt
* avgassysstem
* ljusinsatser
* allmännt intryck

Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
El Hurto
Posts: 16
Joined: 20 Feb 2011, 15:25
Location: Sollentuna

Re: Köpråd inför en Renault 4L

Post by El Hurto »

1126 är en R4 av årgångarna 1976-81 i Sverige.

De har alltså motor under 800 cc (782 cc) för att slippa avgasreningsnormen som infördes för 1976 års modell, men samma effekt som övriga 70-tals R4 i Sverige, 34 hk DIN (nästan iaf, 33,5 hk DIN, står det i broschyrerna).
1976 är första årgången med växelströmsgenerator, backljus, varningsblink och steglöst ställbara ryggstöd på framstolarna.
1976 års modell är den enda med aluminiumgrillen i svarteloxerat utförande och orange blinkers och strålkastare med inbyggd p-ljuslampa.

1977 fick svenska bilarna samma plastgrill som infördes redan 76 på övriga länders R4. Vi fick inte denna plastgrill första året pga lagkravet på strålkastartorkare. Samtidigt fick vi den nya huven med rektangulära, orange/vita blinkers/p-ljus.

1978 försvann plåtluckan under vindrutan och ersattes av ett svart plastgaller med invändig täcklucka för att hindra snö att hamna framför värmepaketet, och detta år infördes H4-strålkastare som standardutrustning.

I övriga Europa presenterades våren 1978 en ny modell, R4 GTL, med den femlagrade motorn från Renault 5 på 1108 cc, med frontplacerad kylare och elfläkt och ett extra luftintag under grillen. Motoreffekten var dock fortfarande 34 hk DIN, men vid 4000 v/min istf 5500 i svenska 800-kubikaren, och toppfarten var 120 km vid 4000 v/min, tack vare växellåda från 5GTL. Lika snål eller snålare på bensin än den lilla trelagrade 800-kubikaren och dessutom tystare... Relativt sett, eftersom 4GTL rullade i 120 på samma varv som en svensk R4 hade i knappt 90...

Denna modell såldes aldrig i Sverige, pga den svenska avgasreningen, som var unik för Europa fram till 1986, då Schweiz införde i stort sett samma normer.

1979 fick R4 bakre bärarmar i stål istf pressad plåt för att eliminera risken för "mjuka" (rostiga) bärarmar bak.
1980 infördes fönsterramar i plast med glidlister i mohair till de skjutbara sidofönstren och 1981 års modell, som blev den sista i Sverige fick hålade fälgar utan navkapslar och "kromade dropplister" (Det var en kromad plastlist på metervara som standardmonterades).
Leif Hurtig
Post Reply