Dräneringshålet för Ac
Moderator: Forumpolisen
Dräneringshålet för Ac
Renault Megane 2004 1.6
Jag får in kondensvatten från Ac in i kupen,det samlas en del vatten på passagerarsidans golvmatta,skruvar man bort sidpanelen mot värmepaketet vid fötterna så ser man att det sitter en gummibälg/ring eller vad man kan kalla det precis under värme/kylpaketet,då jag tryckte på gummit med fingret så det vek sig en aning så sipprade det fram 2-3 dl vatten därifrån som jag fångade upp i en mugg,visst måste det väll ändå vara någon form utav dräninring som sitter där?
Nu till frågan Hur gör jag för att rensa det ev stoppet som har uppståt där?
Är det så att kondensvattnet ska rinna ner någonstans under bilen?och i så fall vart?
Hoppas någon kan tipsa mej så snart som möjligt
Jag får in kondensvatten från Ac in i kupen,det samlas en del vatten på passagerarsidans golvmatta,skruvar man bort sidpanelen mot värmepaketet vid fötterna så ser man att det sitter en gummibälg/ring eller vad man kan kalla det precis under värme/kylpaketet,då jag tryckte på gummit med fingret så det vek sig en aning så sipprade det fram 2-3 dl vatten därifrån som jag fångade upp i en mugg,visst måste det väll ändå vara någon form utav dräninring som sitter där?
Nu till frågan Hur gör jag för att rensa det ev stoppet som har uppståt där?
Är det så att kondensvattnet ska rinna ner någonstans under bilen?och i så fall vart?
Hoppas någon kan tipsa mej så snart som möjligt
Jack Black
Re: Dräneringshålet för Ac
Kondensvattnet ska droppa ner i den där gummimuffen. Rensa och klipp till en plasttratt så den passar i gummit och spänner lite mot ventilationshusets undersida. Har haft det problemet på en Meg. en gång.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis wrote:Kondensvattnet ska droppa ner i den där gummimuffen. Rensa och klipp till en plasttratt så den passar i gummit och spänner lite mot ventilationshusets undersida. Har haft det problemet på en Meg. en gång.
Tack Dennis för ett snabbt svar,det var inte lätt o komma åt där vill jag lova
När vattnet runnit ner i gummimuffen,vart tar det vägen sedan?är det ut i något rör i motorummet någonstans?
Jag hittar inget dräneringshål under bilen i alla fall
Jack Black
Det mynnar ovanför värmesköldsplåten, osynligt om du inte tar ner värmeskyddet. Blås rent dräneringen med tryckluft.
Det är otroligt vad vatten den golvmattan kan rymma Vägde nog 80kg när jag skulle ta ur den för torkning. Trots sommarvärme och sol tog det flera dagar att torka den ute
Det är otroligt vad vatten den golvmattan kan rymma Vägde nog 80kg när jag skulle ta ur den för torkning. Trots sommarvärme och sol tog det flera dagar att torka den ute
Besök gärna min hemsida!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Dennis wrote:Det mynnar ovanför värmesköldsplåten, osynligt om du inte tar ner värmeskyddet. Blås rent dräneringen med tryckluft.
hehehe! jaa har man ingen swimingpool så fixar man det med ett igensatt dräneringshål
Jag ska ner till bilen snart o blåsa rent med min kompressor på 2 rediga hästkrafter i i styrka (jaa håll i hatten det är en redig apparat vill jag lova )
tack Dennis för dina svar
Jack Black
Kan tipsa om att ta bort det lilla plaströret som går från värme/kylpaketet till handskfacket(för att ge kyla i handskfacket)där gick det hyfsat enkelt o trä ner en styvare plastslang ner i avrinningshålet och genom muffen,bara att sätta till lite tryckluft i mynningen på plaströret o blåsa till o vips så vart det rent
Jack Black