Motorproblem - Renault 19 rt -96

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
red
Posts: 3
Joined: 10 Mar 2010, 15:13
Location: Örebro

Motorproblem - Renault 19 rt -96

Post by red »

Hej.

I december köpte jag en Renault 19 rt av årsmodell -96. I slutet på december vart jag bortrest under ca 3 veckor, då kylan var som värst, och bilen stod ute. När jag kom hem gick den igång direkt, och jag lät den stå på tomgång i 10 minuter och därefter körde jag bara in bilen till lägenheten, skulle snabbt upp och hämta en sak. Då gick inte bilen att starta längre. Tre dagar senare försökte jag starta den, och den gick igång direkt. Jag hade bilen i friläge och märkte hur den svarade oerhört dåligt på full gas om varvtalet var lågt, samt orsakade avgasknallar. Gasade man svagt varvade den upp utan större problem. När jag sedan skulle köra iväg kom jag bara ca 100 meter bort innan den dog, och sedan gick det inte att få igång utan att den fått vila ett par timmar.

Till och från har den gått att använda, under förutsättning att man ser till att den håller sig på höga varv så fort motorn startat, tills att den blivit genomvarm. När motorn väl är genomvarm verkar bilen fungera som den ska, fast den senaste månaden har den inte velat ta sig ur parkeringen ens, innan den dött.

Häromdagen köpte jag k-sprit och fuel injection cleaning och hällde i tanken, som hade ca 5 liter bensin kvar och inte blivit tankad på 1,5 månad. Tänkte att den kanske blivit massa kondens eller något i tanken då den stått som den gjort, och det kanske skulle gå att rengöra på något sätt. Lät den stå på tomgång ett par minuter men sedan dog den.

Idag när jag fick igång bilen hackade den som fan och gav avgasknallar när jag varvade lite i friläge. Ringde en verkstad och fick tid där direkt, lyckades köra bort till verkstaden i 1an på högt varvtal(så att den inte skulle dö), då den bara ligger 300m bort. När jag väl kom dit och killen skulle provköra den så skötte den sig utan problem, och det enda han sa att han kunde göra var kanske att byta tändstift. Typiskt, då den inte hade fungerat på månader. Jag slängde i 20 liter bensin och mer k-sprit och injection cleaning och brände runt i 40 minuter, och den fungerade felfritt för första gången på väldigt länge.

Jag har dock en känsla av att i morgon bitti när jag startar den så kommer den inte vara körbar, och dö efter några minuter, såvida man inte har extrem tur, som idag.

Det är svårt att beskriva problemet, och jag har verkligen ingen aning om vad det kan vara. Blivit isbildningar i tanken för jag inte haft k-sprit i? Beläggning i munstycken i insprut? Jag kan inget om bilar.

Någon som känner igen problemet?
Linus
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Motorproblem - Renault 19 rt -96

Post by Joakim16v »

Låter som en tempgivare skulle vara vajsing..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
red
Posts: 3
Joined: 10 Mar 2010, 15:13
Location: Örebro

Re: Motorproblem - Renault 19 rt -96

Post by red »

Okey, hur byter man en sådan?

Jag var ute och testade bilen idag, och det är så att den fungerar som den ska de första 3 minuterna typ, sedan när den blir ljummen får man INTE trycka full gas om den står på tomgång. Då hostar den, stryper sig själv och dör. Idag lyckades jag få igång den trots att den dog, och lät den sedan stå ytterligare 15 minuter på tomgång. Sedan kunde jag köra runt med den helt felfritt, utan problem.

Det är alltså något som är fel då motorn är halvljummen...
Linus
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Motorproblem - Renault 19 rt -96

Post by Joakim16v »

Japp, låter precis som samma symptom jag hade på min 21a när tempgivaren till insprutet var kass. Nu vet jag inte exakt vilken givare på din som går till insprutet, men man byter den och sen får man toppa upp kylvätskan.

Du får tänka på att använda samma typ av kylarvätska som redan finns i bilen, inte någon annan färg. Sen måste det luftas också, vilket är extremt enkelt på R19 då det är självluftande system, enda luftningen man ska göra är pluggen längst upp på kylaren.
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Motorproblem - Renault 19 rt -96

Post by Robin »

Är det inte fördelarlock på den dära ?

I så fall är jag helt övertygad att där sitter felet. Gammal slitet lock kan du få dessa
symptom med..
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
red
Posts: 3
Joined: 10 Mar 2010, 15:13
Location: Örebro

Re: Motorproblem - Renault 19 rt -96

Post by red »

Vart kan man hitta en sådan givare?
Hittade detta på mekonomen:

Artikelnr: 14-494009
Benämning: Temperatursensor insugsluft
Pris: 190.00

Är det en sådan du menar? Vad händer om man inte luftar eller inte fyller på kylarvätska? :P
Linus
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: Motorproblem - Renault 19 rt -96

Post by Joakim16v »

Nej, inte den givaren.. Vattentempgivare..
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Johan123
Posts: 1
Joined: 05 Apr 2010, 18:54
Location: Örebro

Re: Motorproblem - Renault 19 rt -96

Post by Johan123 »

Hej!
Morsan har exakt samma problem som ovan beskrivet.
Blev det någon lösning på detta?
Johan Skoog
Post Reply