Svårtstartad Clio i varm väderlek
Moderator: Forumpolisen
Svårtstartad Clio i varm väderlek
Hej,
jag har ett problem med min Renault Clio (bensindriven, 00:a, ca 9300 mil) som jag undrar om någon här kan tänkas ha en lösning på. Själv är jag inte direkt världsmästare på bilmotorer och uppskattar därför mycket den hjälp jag kan få.
Bilen är svårtstartad under sommarhalvåret men det är inga som helst problem att starta den under vintern.
Ofta, under sommarhalvåret, får jag göra flera startförsök innan den går i gång. Startmotorn går men det tänder inte. Värst var det när det var som allra hetast i juli (då jag var nära att ge upp) men problemen har funnits där då och då fram till att kylan kom nu i december. Om den stått ett tag eller om jag nyligen kört verkar inte spela någon roll.
Under vintern däremot har den startat felfritt på första försöket, vare sig det varit femton minusgrader eller efter att jag har skyfflat bort decimetertjocka snötäcken från motorhuven.
Detta har upprepat sig under några år men jag upplevde att problemen var värre i somras än tidigare men detta kan också bara vara inbillning.
När bilen väl är igång så går den utan problem.
Någon som har en tanke kring vad detta kan vara för säsongsbetonat problem?
Några ledtrådar/funderingar:
- Bilen har varit på felsökning på verkstad men de hittade ingenting på datorkoder eller dylikt. De bytte dock tändstiften som inte såg så bra ut (kanske p g a upprepade startförsök?)
- Jag har vid 2-3 tillfällen, när det varit som allra svårast att starta, sprutat wd-40 på några ställen, framför allt i tändkablarna (i den ändan där de ansluts till stiften) och också i den kontakten som sedan leder in i tändmodulen (ni får förlåta mig om jag använder fel ord, det är i alla fall den "dosan" som tändkablarna utgår ifrån). Bilen har sedan startat. Detta kan ju vara en ren tillfällighet men kanske är det så enkelt som att någon av dessa delar behöver bytas?
- Jag vet att fel på tändlägesgivare (eller impulsgivare, tdc-givare - verkar finnas ganska många namn på mojängen i fråga) kan orsaka startproblem. En servicetekniker på Renault-verkstad sa att detta problem eventuellt kunde hänga ihop med temperaturen, det vill säga att givaren fungerar sämre när det är varmt.
Vad tror ni? Har någon haft liknande problem?
Tack på förhand till den som vill försöka lösa gåtan.
/Fredrik
jag har ett problem med min Renault Clio (bensindriven, 00:a, ca 9300 mil) som jag undrar om någon här kan tänkas ha en lösning på. Själv är jag inte direkt världsmästare på bilmotorer och uppskattar därför mycket den hjälp jag kan få.
Bilen är svårtstartad under sommarhalvåret men det är inga som helst problem att starta den under vintern.
Ofta, under sommarhalvåret, får jag göra flera startförsök innan den går i gång. Startmotorn går men det tänder inte. Värst var det när det var som allra hetast i juli (då jag var nära att ge upp) men problemen har funnits där då och då fram till att kylan kom nu i december. Om den stått ett tag eller om jag nyligen kört verkar inte spela någon roll.
Under vintern däremot har den startat felfritt på första försöket, vare sig det varit femton minusgrader eller efter att jag har skyfflat bort decimetertjocka snötäcken från motorhuven.
Detta har upprepat sig under några år men jag upplevde att problemen var värre i somras än tidigare men detta kan också bara vara inbillning.
När bilen väl är igång så går den utan problem.
Någon som har en tanke kring vad detta kan vara för säsongsbetonat problem?
Några ledtrådar/funderingar:
- Bilen har varit på felsökning på verkstad men de hittade ingenting på datorkoder eller dylikt. De bytte dock tändstiften som inte såg så bra ut (kanske p g a upprepade startförsök?)
- Jag har vid 2-3 tillfällen, när det varit som allra svårast att starta, sprutat wd-40 på några ställen, framför allt i tändkablarna (i den ändan där de ansluts till stiften) och också i den kontakten som sedan leder in i tändmodulen (ni får förlåta mig om jag använder fel ord, det är i alla fall den "dosan" som tändkablarna utgår ifrån). Bilen har sedan startat. Detta kan ju vara en ren tillfällighet men kanske är det så enkelt som att någon av dessa delar behöver bytas?
- Jag vet att fel på tändlägesgivare (eller impulsgivare, tdc-givare - verkar finnas ganska många namn på mojängen i fråga) kan orsaka startproblem. En servicetekniker på Renault-verkstad sa att detta problem eventuellt kunde hänga ihop med temperaturen, det vill säga att givaren fungerar sämre när det är varmt.
Vad tror ni? Har någon haft liknande problem?
Tack på förhand till den som vill försöka lösa gåtan.
/Fredrik
Fredrik Lind
- Stymie
- Posts: 3632
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Svårtstartad Clio i varm väderlek
Gissar på att tändmodulen är kass. Föreslår att du testar med en annan tändmodul inna du gör några andra operationer.
Alternativt kan det vara motortempgivaren, men då borde den nog gå dåligt efter start i varmt väder?
Alternativt kan det vara motortempgivaren, men då borde den nog gå dåligt efter start i varmt väder?
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Svårtstartad Clio i varm väderlek
Tackar för tipset.
Får pröva det.
Det jobbiga är ju att behöva prova sig fram, särskilt när det inte märks om problemet har löst sig eller ej förrän det blir lite varmare.
Får pröva det.
Det jobbiga är ju att behöva prova sig fram, särskilt när det inte märks om problemet har löst sig eller ej förrän det blir lite varmare.
Fredrik Lind
Re: Svårtstartad Clio i varm väderlek
Hej, jag har en Clio-99 med samma problem. Den är väldigt svårt startad i varmt väder men under vintern är det inga som helst problem. Däremot kan jag starta den mitt dagen, köra en kortare bit, stänga av motorn och sen försöka starta den igen och då går det inte alls. Så då brukar jag pumpa med gaspedalen, ibland startar den efter det ibland inte, ibland får jag vänta någon timme för att sedan försöka starta och då kan den om jag har tur gå igång . Är det någon som vet vad det kan vara för fel och vad jag ska göra åt saken. Har ingen lust att lämna in den på en verkstad och så hittar dem inte felet och det kostar en massa pengar. I övrigt så går den bra, har hänt nån gång att motorn bara har lagt av när jag kör, och då har jag stannat, men då har det varit väldigt svårt att få igång den.
Hoppas nån har nåt bra svar
mvh Micke
Hoppas nån har nåt bra svar
mvh Micke
Mikael Tretvik
Re: Svårtstartad Clio i varm väderlek
Jag har liknande problem med min Megané -02:a. Började förra sommaren men försvann så fort det blev kallt. Nu när det börjar bli varmt igen så är problemet tillbaka.
Bytte tändstift bara för att se om det gjorde någon skillnad men det gjorde det inte, bytte även batteri i samma veva då det förra var gammalt men det gjorde ingen skillnad för problemet heller.
En teknik som jag får för mig fungerar för att starta bilen är att så fort man försöker starta motorn och den inte tänder så vrider jag om nyckeln snabbt igen, precis som om jag försöker göra två tändförsök på samma gång. Men det kan bara vara jag som fått för mig att det fungerar bättre så.
Bytte tändstift bara för att se om det gjorde någon skillnad men det gjorde det inte, bytte även batteri i samma veva då det förra var gammalt men det gjorde ingen skillnad för problemet heller.
En teknik som jag får för mig fungerar för att starta bilen är att så fort man försöker starta motorn och den inte tänder så vrider jag om nyckeln snabbt igen, precis som om jag försöker göra två tändförsök på samma gång. Men det kan bara vara jag som fått för mig att det fungerar bättre så.
Lucas Kling, Karlstad.