Laguna -04 Dålig effekt på AC vid farter över 100 km/h

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

det borde vara en open kollektor koppling som styr magnetventilen.

Så mät på en av de yttre raderna på stift 7.

Tror att du borde kunna lite på märkningen om där finns någon.

mät på stiftet och mät på transistorerna (ohmmät).

när du hittar rätt stift så ser du om transistorn har en beteckning. använd ditt mätinstruments diod-test för att se om transistorn leder i någon riktning.

den borde inte gör det till emitern (emitern = jord om det är en npn transistor)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
turbomart
Posts: 153
Joined: 16 Feb 2008, 21:30
Location: Karlstad

Post by turbomart »

174006 wrote:Någon annan som haft sin bil inlämnad pga detta?
Borde man inte kunna plocka ut kompressorn och byta ut den trasiga delen och sen fixa bara byta ECC panelen?
Borde bli billigare...
Visst borde det vara möjligt. Men det är inget en auktoriserad verkstad gör. Möjligen en driven fristående bilelektriker. Förmodligen finns inga reservdelar att köpa förutom hela kompressorn.

Jag hade aldrig möjligheten att hålla en urmonterad kompressor i handen, så jag har ingen känsla för hur det ser ut och hur svårt det kan vara. Vore ju intressant att köpa en beg kompressor på skroten bara för att få se hur det ser ut... Men det är ju svindyrt på bildesbasen.se, billigaste kostade 3000 (>19000mil!) annars runt ca 4500 upp till 8800! :shock:

edit: ca 2700-3700 kr för beg ECC-enhet på bildelsbasen...
Martin Berg - Karlstad
Laguna II 2.0T -03 ClAff, faluröd metallic.
!!SÅLD!!
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

Går kompresson på halvfart även om man har defrosterknappen intryckt till vindrutan?
/Jimmie
174006
Posts: 151
Joined: 19 Jan 2007, 17:55
Location: Malmö

Post by 174006 »

lyfter denna tråden igen då jag inte fått min att fungera riktigt än.
Kompressorn är bytt till en ny men styrenheten är begangnad (har provat3st olika dock begangnade) men kan där varit fel på alla dem 3 jag tidigare provat?
Var man tvungen att byta både kompressor och styrenhet samtidigt?
dvs kan min nya kompressor fått stryk pga jag har monterat ebn trasig styrenhet i bilen?
/Jimmie
Mr_Maxi
Posts: 173
Joined: 18 Apr 2009, 23:21
Location: Degerfors

Post by Mr_Maxi »

Känns skönt att bara ha snik ac i manuellt utförande...


Tänk vad saker verkar krångla...



Lycka till!


Hälsn Jan
Jan Johansson
Renault Laguna Toruring 2,0 aut -03 Bruksbilen, Austin Maxi 1750 -75, Escort 1300L -75, Vaz 1500S- 77 och en 78:a oxå, Lada Samara 1500S -92, Lada Niva 1700i -96, Saab 900 i 88- aut och en 900i 16 v- 90 och Lada Samara Baltic -98...
Post Reply