Renault Floride 1962

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Djet wrote:De här har också en hel delar till Floride: http://www.auto4a.com/

De har även kataloger på nätet över delarna de har.
Floride tex: http://www.auto4a.com/French/catalogue/ ... p?Code=950
Det finns även bilder där som går att förstora så att man ser var respektive pryl passar.
Tack! Vilken guldlänk! 24 karant minst :D
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Är det höga priser på begagnade delar till Floride? Ska man ha is i magen eller rävar bakom öronen när man gör affärer med reservdelar?
Låt säga - en hardtop - vad kan en sådan kosta?
Nytillverkning av suflett?
Om man skall fixa diverse inredningsdetaljer, är det "bättre" att söka begagnat fint, än att lägga pengar på att anlita sadelmakare å få allt jättesnyggt? Jag menar, ibland kanske det är lika "dyrt" att hitta fina gamla originalprylar som att faktiskt lägga en peng på att få allting nytillverkat.

Hur tänker ni som pular ihop gamla klenoder?
Ny-gammalt, eller gammalt-gammalt men i nyskick?

:) Kanske borde hälsa på Ärtans "mormor" snart.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

En hardtop kostar antagligen ganska mycket, men det behöver du inte någon. Jag har en, men den tar bara plats i garaget, jag har använt den EN enda gång under de 5 år jag ägt min bil.
Nytillverkad sufflett kostar ca 13000.

Beträffande Ny-gammalt eller gammal-gammalt är svårt att råda, plånboken och din grad av originalfrek får nog vara bestämmande faktorer.
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Tror att det är viktigt att man kan åka i den undertiden så en rullande renovering är nog det bästa. Ta det lungt känn av bilen och fixa det nödvändiga. en stor del av veteranhobbyn är ju att samla delar och hitta det man behöver....så låt det ta sin tid :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tack för svar Mats och Mange. Problemet är väl snarare det att jag kommer att ha gott om delar, så jag tror inte jag behöver samla så förfärligt mycket. Snarare tvärtom. Kanske blir det ett mindre reservdelslager :? Har för mig att det ingår två hardtops till bilen...13 000 för en suflett var smaskigt. Hoppas den är felfri och inte läcker.

När det gäller besiktning, är det snällare villkor för gamla bilar?
Vad häller man för olja i en Floride? Funderade faktiskt på det idag hur det är med äldre modeller när det gäller oljor. Förr körde man väl mycket med mineraloljor? Ny är det väl helsyntet och halvsyntet å gud vet vad?!?

Vad är det för däckdimension på din bil Mats? Nåt ovanligt som är dyrt att köpa nytt till?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Jaha bruden hade tänk att tjäna sig en hacka :lol:

Däck har jag för mig är 135 -15 (även 145 går bra) går att köpa nya av bribos
www.bribos.com
Är kanske inte jättebilligt men man kör så lite så de räcker länge :D

Olja... jag kör på 10/40 mineralolja... sitter inget filter på dessa så man byter oljan ganska ofta... jag byter varje vår.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
t80196
Forumpolis
Posts: 432
Joined: 11 Apr 2003, 23:55
Firstname: Mats
Surname: Grimme
Location: Bromma

Post by t80196 »

Besiktningsreglerna är på pappret inte snällare för en gammelbil än en modern bil, mer än att det är vartannatårsbesiktning.

De flesta besiktningsgubbar har dock förståelse för att det är en gammelbil, men bromsar och vitala delar måste ju funka.

Jag gör som mange, mineralolja byter varje år oavsett körsträcka.

Har du tur kan även en vanlig däcksverkstad skaffa fram den dimensionen, även om det kan bli leveranstid. Bribos är inte kända för att hålla lågpris direkt....
Mats Grimme - Stockholm, Bromma
Gillar mest gammelbilar.

Renaultlös för närvarande, men har andra kul leksaker i garaget
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:Jaha bruden hade tänk att tjäna sig en hacka :lol:

Däck har jag för mig är 135 -15 (även 145 går bra) går att köpa nya av bribos
www.bribos.com
Är kanske inte jättebilligt men man kör så lite så de räcker länge :D

Olja... jag kör på 10/40 mineralolja... sitter inget filter på dessa så man byter oljan ganska ofta... jag byter varje vår.
Haha, ja kanske det. Tjäna pengar - Eller bygga en bil till av delarna å se vad det skulle kunna bli :?: Nånstans skall man ju börja. Gummi åldras ju, men det är väl knappast slanglösa däck på en gammal Floride? Har för mig att det var extra däck med åxxå, men jag kollade faktiskt inte skicket på dem som bilen stod på. 10/40 mineralolja, vilket märke (spelar kanske ingen roll?). Varför finns det inget oljefilter på motorn? Onödig lyx som gör bilen tyngre? Amazonen är väl samtida med floriden, men visst fanns det oljefilter på tidiga volvomotorer?
Får göra ett ryck och fixa en permanent sommarbostad till "mormor", och gärna vinterförvaring på närmare håll än där hon står nu.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Jag kör på castrol eller något annat känt märke... vet dock inte om det är bättre än en no name olja.

Doffen (som den är baserad på ) var en billig bil och filter kostar.... bilar som gick i dammigt "klimat" hade oljefilter. Amazon hade filter men även gjutjärnstopp och det envisades volvo med länge så det beror väl på hur man prioriterar :lol:

Detta är dock inget problem när man har den som veteran + att 3,5 L olja är inte så dyrt :lol:
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Morsans Caravelle körs på ELF competition STI 10W40 halvsyntet, men endel tillverkare bla Mobil kallar en sådan hydrokrackad olja för helsyntet.
Den motorn har dock varit helt isär, tvättad, genomgången och optimerad.
Det finns ingen anledning att köra en sådan gammelbil på helsyntet, inte heller mineralbaserad olja..
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Snart dax att börja fixa med mormor? Vore väl häftigt att köra konbana med henne i Karlstad men hon kanske har taskiga höftleder :lol: :lol: :lol:
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Cherie wrote:Snart dax att börja fixa med mormor? Vore väl häftigt att köra konbana med henne i Karlstad men hon kanske har taskiga höftleder :lol: :lol: :lol:
Har inte undersökt henne så ingående. Om hon är snäll kanske Johan kan göra en höftledsröntgen på henne?
Har hört om Floridens köregenskaper, så att ge sig på att köra konbana med en sån bil om man inte är van, kanske är ren galenskap? En sån bil är ju mera glid än vrid :)

En floride är ju typ en doffe så köregenskapsmässigt är de lika och doffen går bra på vägen
Däremot så tar det en stund att lära sig att åka bakhjulsdrivet med motornbak på grus/ is där det kan släppa men på asfalt så har du inga problem med att det släpper :D iaf inte med en original floride :lol:

Så det är bara att åka på 8)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Ett parad varv borde gå. :)
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

kmfdm wrote:
Cherie wrote:Snart dax att börja fixa med mormor? Vore väl häftigt att köra konbana med henne i Karlstad men hon kanske har taskiga höftleder :lol: :lol: :lol:
Har inte undersökt henne så ingående. Om hon är snäll kanske Johan kan göra en höftledsröntgen på henne?
Har hört om Floridens köregenskaper, så att ge sig på att köra konbana med en sån bil om man inte är van, kanske är ren galenskap? En sån bil är ju mera glid än vrid :)

En floride är ju typ en doffe så köregenskapsmässigt är de lika och doffen går bra på vägen
Däremot så tar det en stund att lära sig att åka bakhjulsdrivet med motornbak på grus/ is där det kan släppa men på asfalt så har du inga problem med att det släpper :D iaf inte med en original floride :lol:

Så det är bara att åka på 8)
Skumma saker :shock:
Det här skrev inte jag!
En floride är ju typ en doffe så köregenskapsmässigt är de lika och doffen går bra på vägen
Däremot så tar det en stund att lära sig att åka bakhjulsdrivet med motornbak på grus/ is där det kan släppa men på asfalt så har du inga problem med att det släpper :D iaf inte med en original floride :lol:

Så det är bara att åka på 8)[/quote]

Ändå så ligger det inlagt som om jag skrivit det.
Did not.
Spökar det i forumet?
Nu blir jag rädd...
Kan nån förklara?

Mange?
Gissar att det är du som har såna kunskaper om doffar å grus. Hur hamnade dina ord i mina i så fall?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

ojda tryckte på fel knapp (ändra och citera ligger bredvid varandra)

Så de var jag som skrev :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply