5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tony
Forumpolis

Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader

Post by Tony »

Har aldrig varit någon direkt fart på projekten här, det var mest när jag höll på med mitt bygge, :) man blir lite sugen på att börja med det igen när man ser dig hålla på,så man kan ut och köra ifrån dig till sommaren 8)
Tyvärr har man ju massa projekt hemma, bla 70m2 parkett att lägga, flytta en vägg och bygga om en toalett,så det finns lite att göra.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
CarbonLoader

Post by CarbonLoader »

Jodu Tony, har själv hus så det finns alltid saker att göra...ett tag var man riktigt nära att gå in i väggen men detta bygget är bara roligt :D Allt handlar om prioriteringar och målsättning. Har jag väl gett mig fan på att genomföra något så finns det inget som kan stoppa mig :? Folk som känner mig fattar inte hur jag orkar ha så många bollar i luften samtidigt...vad kan jag säga, gillar att jonglera :wink:
Ger dig gärna chansen att köra ifrån mig i sommar, Knutstorp hade blivit en svår uppgift för dig, den banan kan man ju i sömnen :racesmile:
Alex Öjvindsson
CarbonLoader

Post by CarbonLoader »

Idag har det väl inte hänt så vrålmycket på själva utseendet sedan tidigare bilder men vi har ändå jobbat på för fullt och fått mycket gjort. Tack Peter & Caddy som ännu en gång visar engagemang i mitt projekt.
Tog en hel del fler bilder idag men vill spara lite detaljer till premiärvisningen ;)

Grovslipat huven innan nästa laminering. Slet av scoopet idag igen för mina nogranna kolleger tyckte det slog på nån millimeter =) "Gör om, gör rätt" fick jag höra...igen.
Image

Vingen som ska tillägnas min största sponsor under modifiering.
Image

Testade Peters tyskstuk fälgar. Dessa breddar lika mycket som mina kommer göra. Grabbarna fick hoppa upp på stötfångaren för att sänka till rätt nivå =)
Image

Image

Nya kraftigare fästen till fronten.
Image

Caddy svetsar fästena.
Image

Caddy.
Image

Huven laminerad.
Image

Peace =)
Image

Image

Image

Har även dragit bort originalklädseln på innerdörrarnas paneler som snart är klara för flockning, instrumentpanelen åker ur i veckan.
Det var allt för ikväll folks!
Alex Öjvindsson
LOKE

Post by LOKE »

Att du bara orkar :wink: Tycker själv det är jobbigt att fylla på spolarvätska :D men det är rolig läsning och fint blir det. Keep up the good work :wink:
Magnus Jönsson/Malmö
Renault Clio IV 2013
CarbonLoader

Post by CarbonLoader »

Ikväll har det mest slipats. Både front, huv m.m.
Plastat ihop bakre stötfångaren & testat hänga upp den, blir skitbra sen med en diffuser. Ska spackla & slipa på bakre mer imorgon.
Peter gjorde luftintagen för bromskylningen som kommer att lackas röda för att bryta mot det svarta & kolfibern.
Han har ett jäkla tålamod när det gäller slipa den mannen =)

Lite bilder från kvällen...

Jämnade till lite grova skarvar i bakre stötisen med glasfiberspackel.
Image

Plastade igen ett återstående hål & förstärkte ytterligare med kolfiber.
Image

Image

Efter härdning skruvas ramen som tidigare höll ihop allt av.
Image

Testing, märk väl att den inte hänger riktigt i rätt läge men iaf =)
Image

Peter jobbar med fronten.
Image

Passar in luftintag.
Image

Image

The front of the bumpercar =) Snart klar för lack & lite till ;)
Image

Bonusbild
Image

Filmade lite idag också men det blev inget bra för allt damm =/ Kommer kanske nåt litet klipp från garaget imorgon innan arbetet startar & dammet har lagt sig.
Alex Öjvindsson
CarbonLoader

Post by CarbonLoader »

Efter en otroligt givande sen kväll i garaget blev det väldigt mycket gjort av sånt som knappt syns men är ett illa måste iaf.
Mycket finspackling & slipning. Skärmbreddningen står nu helt klar att göras i kolfiber.
Enjoy.

Kent-Jesus ställde gärna upp på fotografering =)
Image

Här är Kent-Jesus projekt.
Image

Sen julklapp från Risetrade.se uppskattas, stort tack Örjan! Det innehöll bl.a ett xenonkit, LED-lampor & dioder, dimljus m.m.
Image

Ni får stå ut med många bilder på tröskeln =) Jag tycker nämligen den blev skitcoolt bred på en såpass liten bil.
Image

Image

Image

Hyfsat bred tröskel.
Image

Image

Rob´n Raz efterträdare Pete´n the Rasp jobbar med bakre stötfångaren.
Image

Förstärkt spruckna dörrpaneler som senare ska flockas.
Image

Sista bilden på tröskeln, lovar =)
Image

Spacklat bakre stötfångare.
Image

Image

Rensar inne i bilen. Tar bort ratten, laddtrycksmätaren & instrumentpanelen. Även denna ska flockas.
Image

Flockas...?
Image

Huvscoopet ska gjutas av och göras i kolfiber, fått önskemål från fler som vill ha detta otroligt snygga scoopet, därav gör jag en form =)
Image

LED-varselljus till en Audi Q7 ska pryda den lilla R5:an =) Thanx Risetrade!
Image

Image

Image

Ikväll prioriteras familjen men på söndag är jag tillbaks igen =)
Gigantiskt tack till Peter som lägger otroligt mycket tid på min lilla bil.
Till sist vill jag även passa på att tacka alla som följer mitt projekt och sporrar mig genom kommentarer.
TACK!
Alex Öjvindsson
CarbonLoader

Post by CarbonLoader »

Blev en liten vända till garaget idag. Spånat lite planer & idéer. Slipat klar vingen för ytterligare en laminering.
Caddy & Peter höll mig sällskap & nya fästen till vingen diskuterades.
Scoopet ska med hem nu för avgjutning, nu är det snart kolfiberdags ;)

Vingen grovslipad inför en laminering till.
Image

Its magic!
Image

Bakre stötfångaren börjar ta form nu, diffusern planeras.
Image

Har fått lite kritik för att jag inte avslöjar mina idéer tidigare =/ Kan väl bjuda på en av mina detaljer som kommer framhäva min bils utseende ganska mycket. Behöver inte säga vilket tillvägagångssätt jag ska göra ännu men det blir coolt ;)

Det blir mer än toningsfilm kan jag avslöja ;)
Image

Preliminärt planerat burbygge på fredag =)
Nu händer det mycket med bilens utseende.
Stay tuned!
Alex Öjvindsson
CarbonLoader

Post by CarbonLoader »

Har fått ytterligare en sponsor som ska flocka interiören åt mig
Företaget heter CDE Teknik & Design.
STORT jättetack!!!
Grejerna skickas i slutet av veckan
Alex Öjvindsson
CarbonLoader

Post by CarbonLoader »

Ny ratt, nav & damask på ingång från:

Image

STORT TACK FÖR DETTA!!!

Damasken till växelspaken =)
Image

Läderratten =)
Image
Alex Öjvindsson
SVJ

Post by SVJ »

Misstänker röd-svart tema :)
Du ska inte göra Seabach-loggan klickbar?
"Alla ska se på, när vi får folk att välta din Renault!" :)
Albin Thorning - Scenic RX4 dCi -01
CarbonLoader

Post by CarbonLoader »

Blev lite kolfiberjobb gjort idag. Slutför bl.a just nu arbetet på Erik Jirhalls kolfibergrill till hans banbil "Johnny" som det kommer ett stort reportage om i kommande nummer av tidningen Bilsport =) Har redan gjort hans lampringar i kolfiber som garanterat lär få uppmärksamhet då han är hyfsat ensam om dem ;)
Laminerade R5:ans vinge som jag ska dedikera till min största sponsor Risetrade.se med en exklusiv logga i kolfiber text.
Passade även på att laminera mina helt egen designade backspeglar som antagligen är de lättaste rent viktmässigt som finns ;)

Mina små runda backspeglar & Erik Jirhalls kolfibergrill till "Johnny".
Image

"Johnnygrill" Mini Cooper
Image

Mycket extrajobb men det är sponsring definitivt värt. Vingen.
Image

Framgrill "Johnny" & mina kolfiber speglar.
Image

Meningen var att jag även skulle gjuta av mitt huvscoop men glömde materialet i garaget... =/ så får skjuta upp det till en annan kväll. Imorgon blir det till garaget & slipa till dörrpanelerna som skickas på flockning av CDE Teknik & Design strax söder om Uppsala i veckan tillsammans med intsrumentpanelen som ska plockas ur bilen.
Hmm, ny turbo laddtryscksmätare hade inte varit helt fel när den gamla ändå skruvats bort...who knows ;)
Alex Öjvindsson
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

fiii faen..det blir snyggt..keep up the good work =D
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
CarbonLoader

Post by CarbonLoader »

Tack Robin =)

Ett par timmar i garaget blev det idag.
Plastade dörrpanelerna för allt ludd efter det gamla tyget som inte gick att bli av med. Försökte slipa bort det men det gick inte...=(
Så nu väntar jag på att polyn har torkat så kan jag slipa dom jämna & fina inför flockningen. Efterlyser info hur fasen jag får bort instrumentpanelen i R5:an ???? Försökt två dagar nu att hitta var den sitter fast någonstans =/ Nån som vet så är jag tacksam.
Peter ´n´the Rasp filade, slipade & spacklade bakre stötisen, den kommer bli riktigt snygg när den är färdig =)
Väntar fortfarande på kolfiberleverans från Tyskland...det skulle vara skickat den 28:e december enligt tyskarna...??? Hmm...borde varit framme nu.

Bilder från kvällen:

Dörrpanelerna tunt penslade med polyester.
Image

Image

Peter´n´the Rasp jobbar =)
Image

Snygg streamer =) Vad ska hända här tro???
Image

Image

Stötfångaren bak spacklad.
Image

Nu har jag hämtat hem materialet så jag kan gjuta av huvscoopet, blir morgondagens syssla. Bilder kommer ;)
Alex Öjvindsson
CarbonLoader

Post by CarbonLoader »

Blev lite gjort idag också...nu tar jag ledigt tills söndag =) Då blir det heldag!

Dörrpanelerna penslade med poly som härdat & ska slipas ner för en jämn & fin yta att flocka på.
Image

Kom paket idag =) Tack så jätte mycket Seabeach Trading! Blev en del överraskningar också.
Image

Ytterligare ett paket kom idag som var efterlängtat sedan länge...
Image

Den grymt ihärdige "Spooler" jobbar hårt.
Image

Planen var att instrumentpanelen skulle skickas idag men jag kämpar fortfarande med att få loss den... =/ Var svårare än jag räknat med och vill ju ha bort den i ett stycke.
Image

Sexig pose =)
Image

Ena dörrpanelen nästan färdigslipad.
Image

Familjedag imorgon men är tillbaks på söndag igen ;)
Alex Öjvindsson
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

ta ur instrumentet..lossa kablarna vid dörrstolparna, sedan sitter det plasttungor 1 på varje sida,nere vid stolparna som håller nerkanten, kan finnas några skruvar i mitten kommer inte ihåg, när du fått lös nerkanten så sitter den bara ner tryckt i ovankanten så det är vålda lite.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply