Tjolöholm Classic Motor 2008

Allt om träffar, sammankomster och evenemang

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Magnus Bjelk
Posts: 162
Joined: 09 Dec 2002, 10:07
Location: Malmö
Contact:

Post by Magnus Bjelk »

Äh, jag bara driver med dig :D
Magnus Bjelk
E-mail:magnus@r16site.com
Web:www.r16site.com
R17TSi
Posts: 61
Joined: 05 Mar 2004, 21:15
Location: Helsingborg
Contact:

Post by R17TSi »

mange wrote:Vi skall inte göra storm i ett vattenglas :D
Som jag ser det hela så skall klubbarna ha gemensam plats /stå bredvid varandra.
osämja är inget vi behöver... johan och jocke får bestämma hur det hela skall se ut.
Hur anmälningsbiten skall gå till får Johan återkomma med. Om arrangören tycker det är OK med nyare bilar så är det Ok även för CRS (det är ju somsagt den inriktning vi har)
Det var ett tag sedan jag var inne sist. Men det finns annat att göra än att hänga på nätet alltid....

Historien bakom samarbetet mellan 15/17 och CRS när det gäller Tjolöholm är denna som följer. Kanske behövlig eftersom det uppstod lite förvirring.

Innan Tjolöholm så deltog 15/17-klubben på Båstad Classic Car Show i Norrvikens trädgårdar. Då fanns inte CRS utan en insomnad "Svenska Renault-klubben". Båstad Classic fick flytta pga att Norrvikens trädgårdar blev sålt. Tjolöholm var ett arrangemang som tog form (emellan var det hela flyttat till Margaretetorp). 15/17-klubben var representerade på Tjolöholm från början. Medlemarna som kom, tog också med sig andra Renault än 15/17, precis som på Båstad. Det hela kordinerades av Peter Gersbo som också blev syd-representant för CRS. Då började vi att försöka mer aktivit ta in andra klassiska Renaulter genom CRS medlemslista. Det fanns då inte heller någon representant för CRS i väst.
Oftast så blev det 4-6 bilar från Skåne och 4-6 från Småland. För ett par år sedan så blev CRS representerad som "egen" klubb också på Tjolöholm. Fortfarande så kordinerades detta genom 15/17-klubben. Varför det då? Jo, med den enkla anledningen att Peter Gersbo sitter i båda klubbarna och har skött kordinationen med bravur från dag ett. Alltså har detta varit den bästa och smidigaste lösningen.

I år så kommer då Johan Larsson vara CRS kontaktman till 15/17-klubben. Johan kommer att kontakta Club 15/17 efter anmälningstiden utgång med uppgifter om vilka bilar som är anmälda till CRS. Därefter kommer Club 15/17 och CRS att planera en monter ihop. Vi kommer troligen att börja med detta redan den 19/4. Eftersom Johan, jag och Peter då träffas på 15/17-klubbens årsmöte i Ålem.

Det har hänt att dom Renaulter som inte varit anmälda genom klubbarna har blivit placerat på ett "allmänt franskt"-fält, brevid italienare. Det är ju rätt synd när man kan samla alla Renaulter på samma ställe.

Något som jag och några till inom CRS har efterlyst nu i snart 10 år är att få fram dom gamla Renaulterna. Då menar jag dom med produktionsstart innan världskrigen. Då var också Renault på topp i Europa med modeller som Type JY, Vivasport, Nervastella och Reinastella för att nämna några.
Att det är klassiska modeller som hör hemma på Tjolöholm hör man ju på namnet....
Och att det är upp till klubbarna att bestämma vilka modeller som ska komma är också riktigt. Och som medlem ska man väl ställa sig frågan om vilken bil som passar in på en klassisk utställning?
CRS är en klubb för alla Renaulter, även dom äldre modellerna. Synd att man inte ser dessa på sådana här arrangemang. Faktum är att man kan se fler klassiska Renaulter, förutom R15/17, på 15/17-träffen "Smålandsrundan" än på Tjolöholm Classic.

Vilken modell är klassisk? Det kan man diskutera, som det är idag. Det är en fråga för Renault-klubbarna att ta upp. Den frågan är väldigt lätt för 15/17, Arriere och CV4 att ta ställning till. Alla våra bilar är veteraner.
Som exempel: Den sista Renault 15 och 17 lämnade bandet februari 1979. Och blev sju år senare (1986) klassade av MHRF som ett motorhistoriskt intressant fordon och kunde då få samma privilegier som veteranbilar med försäkringar o dyl.
Åldern behöver inte vara det avgörande, t.ex. en Avantime är redan en historiskt intressant modell. Koncept-studier brukar inte säljas i bilhallarna :-) Espace är en annan, dom äldsta är i dag 24 år! Och Clio 16V ( och Williams) som hur många racing-talanger som helst har odlats fram i. Kenny Bräck är en av dom.
Nog om detta i denna tråden, det får bli ett annat ämne.

Jag hoppas att vi blir ett glatt gäng som kommer med klenoderna till Tjolöholm. Ju äldre dess bättre. Förrutom Magnus B som verkar komma i sin nyaste, har jag förstått. :-) Blir det både 16 och 17, Magnus?
Joakim Persson

Image
ordförande
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Tycker fortfarande att tex. min Avantime INTE hör hemma på en classic motorshow, då den i allmänhetens ögon ser helt ny ut.
Att det blev en så kort produktionsserie har ju inte en "svensonbesökare" någon aning om.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

R17TSi wrote:
mange wrote:Vi skall inte göra storm i ett vattenglas :D
Som jag ser det hela så skall klubbarna ha gemensam plats /stå bredvid varandra.
osämja är inget vi behöver... johan och jocke får bestämma hur det hela skall se ut.
Hur anmälningsbiten skall gå till får Johan återkomma med. Om arrangören tycker det är OK med nyare bilar så är det Ok även för CRS (det är ju somsagt den inriktning vi har)
Det var ett tag sedan jag var inne sist. Men det finns annat att göra än att hänga på nätet alltid....

Historien bakom samarbetet mellan 15/17 och CRS när det gäller Tjolöholm är denna som följer. Kanske behövlig eftersom det uppstod lite förvirring.

Innan Tjolöholm så deltog 15/17-klubben på Båstad Classic Car Show i Norrvikens trädgårdar. Då fanns inte CRS utan en insomnad "Svenska Renault-klubben". Båstad Classic fick flytta pga att Norrvikens trädgårdar blev sålt. Tjolöholm var ett arrangemang som tog form (emellan var det hela flyttat till Margaretetorp). 15/17-klubben var representerade på Tjolöholm från början. Medlemarna som kom, tog också med sig andra Renault än 15/17, precis som på Båstad. Det hela kordinerades av Peter Gersbo som också blev syd-representant för CRS. Då började vi att försöka mer aktivit ta in andra klassiska Renaulter genom CRS medlemslista. Det fanns då inte heller någon representant för CRS i väst.
Oftast så blev det 4-6 bilar från Skåne och 4-6 från Småland. För ett par år sedan så blev CRS representerad som "egen" klubb också på Tjolöholm. Fortfarande så kordinerades detta genom 15/17-klubben. Varför det då? Jo, med den enkla anledningen att Peter Gersbo sitter i båda klubbarna och har skött kordinationen med bravur från dag ett. Alltså har detta varit den bästa och smidigaste lösningen.

I år så kommer då Johan Larsson vara CRS kontaktman till 15/17-klubben. Johan kommer att kontakta Club 15/17 efter anmälningstiden utgång med uppgifter om vilka bilar som är anmälda till CRS. Därefter kommer Club 15/17 och CRS att planera en monter ihop. Vi kommer troligen att börja med detta redan den 19/4. Eftersom Johan, jag och Peter då träffas på 15/17-klubbens årsmöte i Ålem.

Det har hänt att dom Renaulter som inte varit anmälda genom klubbarna har blivit placerat på ett "allmänt franskt"-fält, brevid italienare. Det är ju rätt synd när man kan samla alla Renaulter på samma ställe.

Något som jag och några till inom CRS har efterlyst nu i snart 10 år är att få fram dom gamla Renaulterna. Då menar jag dom med produktionsstart innan världskrigen. Då var också Renault på topp i Europa med modeller som Type JY, Vivasport, Nervastella och Reinastella för att nämna några.
Att det är klassiska modeller som hör hemma på Tjolöholm hör man ju på namnet....
Och att det är upp till klubbarna att bestämma vilka modeller som ska komma är också riktigt. Och som medlem ska man väl ställa sig frågan om vilken bil som passar in på en klassisk utställning?
CRS är en klubb för alla Renaulter, även dom äldre modellerna. Synd att man inte ser dessa på sådana här arrangemang. Faktum är att man kan se fler klassiska Renaulter, förutom R15/17, på 15/17-träffen "Smålandsrundan" än på Tjolöholm Classic.

Vilken modell är klassisk? Det kan man diskutera, som det är idag. Det är en fråga för Renault-klubbarna att ta upp. Den frågan är väldigt lätt för 15/17, Arriere och CV4 att ta ställning till. Alla våra bilar är veteraner.
Som exempel: Den sista Renault 15 och 17 lämnade bandet februari 1979. Och blev sju år senare (1986) klassade av MHRF som ett motorhistoriskt intressant fordon och kunde då få samma privilegier som veteranbilar med försäkringar o dyl.
Åldern behöver inte vara det avgörande, t.ex. en Avantime är redan en historiskt intressant modell. Koncept-studier brukar inte säljas i bilhallarna :-) Espace är en annan, dom äldsta är i dag 24 år! Och Clio 16V ( och Williams) som hur många racing-talanger som helst har odlats fram i. Kenny Bräck är en av dom.
Nog om detta i denna tråden, det får bli ett annat ämne.

Jag hoppas att vi blir ett glatt gäng som kommer med klenoderna till Tjolöholm. Ju äldre dess bättre. Förrutom Magnus B som verkar komma i sin nyaste, har jag förstått. :-) Blir det både 16 och 17, Magnus?
Tack för historielektionen Jocke P! Vi nya medlemmar är ju inte så kunniga i klubbens historia, så det är bra att du berättar för oss hur det var på den gamla goda tiden. Historia är alltid intressant.
Dessutom tycker jag att det är roligt att du vaknat igen Jocke P :D Tillbaka till Renault från båtarna??? Vi saknade dig på Tjolöholm (och 15/17-klubben) de senaste 2 åren. Nu kanske det blir ordning och reda, när någon kunnig person styr upp det hela. Men, skall ni verkligen börja planera (parkeringen?) redan INNAN anmälningstiden gått ut? Det brukar ju vara så att folk anmäler sig/hoppar av i sista sekunden...

Om du Dennis, inte tycker att en Avantime hör hemma på en klassisk motorshow lär väl ingen tvinga dig att ställa ut den? Om du ställde ut den med all din motvilja, fast den ser helt ny ut - så är det väl så att "svenssonbesökaren" kanske blir intresserad om det presenteras fakta om Avantime, och den korta produktionen.
Lite charmig är den. Som en förhistorisk Mégane, något svullen i karossen dock.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jag har redan i tidigare inlägg i samma tråd förklarat att jag troligen INTE kommer att närvara på Tjolöholm Classic motorshow.
Borde väl du Pia ha läst som lägger märke till allting :wink:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Dennis wrote:Jag har redan i tidigare inlägg i samma tråd förklarat att jag troligen INTE kommer att närvara på Tjolöholm Classic motorshow.
Borde väl du Pia ha läst som lägger märke till allting :wink:
Troligen inte - Det blåser många vindar, och den som deltar/besöker Tjolöholm lär väl få se. Om inte en Avantime, kanske en Alpine?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

För medlemmar i Club Renault Sverige gäller detta:
Meningen med Tjolöholm Classic Motor är att exponera klubbarna.
Det finns ingen åldersgräns på bilarna om inte det finns skrivet i några klubbregler. Det finns ingen åldersgräns på Renault-bilar för att få vara med i Club Renault Sverige.
Alla skall känna sig lika välkomna oavsett bilmodell eller ålder på bilarna. Äger man bara en bil så kommer man den. Skulle man ha en hel lada full med bilar skulle det vara trevligt om ni tog en äldre bil, men det är inget tvång bara ett litet önskemål.
Som klubb kan vi inte neka någon att komma pga för ny bil, för då är man riktigt ute på svag is. Eftersom vi har inte åldersgräns på bilarna.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

beror ju på hur intressant monter man vill ha åxå,gå på en bilutställning och kolla på vanliga standardbilar [smilie=sleep.gif] [smilie=sleep.gif] [smilie=sleep.gif] tycker jag,men dom som har vanliga standardbilar kanska har den goda smaken att inte ställa ut,annars kan man ju hängna in maxiparkeringen och ha bilutställning... :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tony wrote:beror ju på hur intressant monter man vill ha åxå,gå på en bilutställning och kolla på vanliga standardbilar [smilie=sleep.gif] [smilie=sleep.gif] [smilie=sleep.gif] tycker jag,men dom som har vanliga standardbilar kanska har den goda smaken att inte ställa ut,annars kan man ju hängna in maxiparkeringen och ha bilutställning... :)
:lol: Du måste ha läst gårdagens GT...om bilutställnig alltså.
Värst vad bekymrade en del är om vilka bilar som skall ställas ut? Var har det engagemanget funnits tidigare år? Då var det inte så intressant med Tjolöholm, vadan denna kovändning? Har varit gott om (äldre) "standardbilar" tidigare år, men har man inte varit med så är det kanske svårt att komma ihåg.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Tony wrote:beror ju på hur intressant monter man vill ha åxå,gå på en bilutställning och kolla på vanliga standardbilar [smilie=sleep.gif] [smilie=sleep.gif] [smilie=sleep.gif] tycker jag,men dom som har vanliga standardbilar kanska har den goda smaken att inte ställa ut,annars kan man ju hängna in maxiparkeringen och ha bilutställning... :)
För att komma runt det problemet är att bilda en klubb endast för hottade utställningsbilar.
Meningen med Tjolöholm Classic Motor är att exponera klubbarna. En träff där medlemmarna får ställa ut sina bilar. Läs mer i Club Renault Sverige's stadgar om klubbens syfte.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Johan wrote:
Tony wrote:beror ju på hur intressant monter man vill ha åxå,gå på en bilutställning och kolla på vanliga standardbilar [smilie=sleep.gif] [smilie=sleep.gif] [smilie=sleep.gif] tycker jag,men dom som har vanliga standardbilar kanska har den goda smaken att inte ställa ut,annars kan man ju hängna in maxiparkeringen och ha bilutställning... :)
För att komma runt det problemet är att bilda en klubb endast för hottade utställningsbilar.
Meningen med Tjolöholm Classic Motor är att exponera klubbarna. En träff där medlemmarna får ställa ut sina bilar. Läs mer i Club Renault Sverige's stadgar om klubbens syfte.
Jag förstår vad du syftar på,man behöver inte ha en hottad utställningsbil för att ställa ut bara för att jag kanske har något som liknar det.
Nu skriver jag vad jag tycker,det har inget med några stadgar att göra,
Självklart får ni ställa ut vad ni vill.
Min " hottade utställningsbil " är 20 år därför tycker jag den passar bättre än att tex ställa ut min Laguna II... smaken är som baken...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Johan wrote:För medlemmar i Club Renault Sverige gäller detta:
Meningen med Tjolöholm Classic Motor är att exponera klubbarna.
Det finns ingen åldersgräns på bilarna om inte det finns skrivet i några klubbregler. Det finns ingen åldersgräns på Renault-bilar för att få vara med i Club Renault Sverige.
Alla skall känna sig lika välkomna oavsett bilmodell eller ålder på bilarna. Äger man bara en bil så kommer man den. Skulle man ha en hel lada full med bilar skulle det vara trevligt om ni tog en äldre bil, men det är inget tvång bara ett litet önskemål.
Som klubb kan vi inte neka någon att komma pga för ny bil, för då är man riktigt ute på svag is. Eftersom vi har inte åldersgräns på bilarna.
Precis, så är det.... vi (klubben) välkommnar alla som vill att anmäla sig till detta. Och har man fler olika så är det ju självklart roligare om man tar någon av veteranarna (för det är faktiskt till 95%, veteranare på denna träff)
Vad var och en personligen anser passa spelar mindre roll eftersom arrangören tillåter nyare bilar på denna träff.

Så välkommna till tjolöholm :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Tony wrote:
Johan wrote:
Tony wrote:beror ju på hur intressant monter man vill ha åxå,gå på en bilutställning och kolla på vanliga standardbilar [smilie=sleep.gif] [smilie=sleep.gif] [smilie=sleep.gif] tycker jag,men dom som har vanliga standardbilar kanska har den goda smaken att inte ställa ut,annars kan man ju hängna in maxiparkeringen och ha bilutställning... :)
För att komma runt det problemet är att bilda en klubb endast för hottade utställningsbilar.
Meningen med Tjolöholm Classic Motor är att exponera klubbarna. En träff där medlemmarna får ställa ut sina bilar. Läs mer i Club Renault Sverige's stadgar om klubbens syfte.
Jag förstår vad du syftar på,man behöver inte ha en hottad utställningsbil för att ställa ut bara för att jag kanske har något som liknar det.
Nu skriver jag vad jag tycker,det har inget med några stadgar att göra,
Självklart får ni ställa ut vad ni vill.
Min " hottade utställningsbil " är 20 år därför tycker jag den passar bättre än att tex ställa ut min Laguna II... smaken är som baken...

Jag föstår hur du menar. Jag kommer att göra likadant, eftersom jag äger fler bilar än en. Det är helt riktigt att tänka så.
Men det jag tänker på är de medlemmar som har bara en bil som råkar vara av nyare årsmodell. Dessa medlemmar är välkomna till Club Renault Sverige. Det är diskriminerande att neka dessa medlemmar att komma med sin bil, när det är en utställningsträff för bilentusiast klubbar.
Det stämmer inte, ni är välkomna till klubben, men ni är inte välkomna till någon allmän utställningsträff som är till för alla i klubben.
Det vore en helt annan sak om arrangören hade ett ålders tak deltagande bilar. Men ett sånt ålders tak finns inte. Det styrs av vilka bilar som är välkomna till klubben.

Istället för att argumentera här om vilka som ska få komma och vilka som inte får komma, så är det bättre att lämna in en motion till årsmötet om att ändra i stadgarna till vilka som är välkomna till klubben.

Det vore mycket bättre att lägga energi på vad vi ska hitta på för trevligt på våran sex timmars utställningsträff, än tjafsa om vilka som får komma och inte komma.

"Det var mycket skrik för så lite, sa kärringen som rakade grisen."
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

BMW är, som de flesta säkert känner till, huvud sponsor till Tjolöholm.
Där kommer de självklart att närvara och visa upp delar av sitt senaste modellprogram. Intressant? Javisst det är ju en BMW! Och en BMW är ju alltid intressant till skillnad från en Renault.

Om till och med Renaultentusiaster finner de nya Renault modellerna helt ointressanta så kan man ju förstå varför Renault tappar sin försäljning.
För vem vill köpa en tråkig Renault?
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tycker du inte själv att nytt och ovanligt är roligare än vanligt..?? tydligen har träffen blivit en allmän träff,där vilken bil som helst är välkommen så då får ju alla komma, har inget emot det alls,självklart får även dom som bara har en "ny" bil komma, men jag bara yttrar mig vad jag förväntar mig att se på en träff.,jag tycker att en ny ovanlig bil är lika intressant som en ovanlig gammal, dock inte en vanlig ny bil...hoppas ni förstår.

om man har en klubbträff kommer alla i sina bilar oavsett årtal, har man en träff för att visa upp clubben visar man andra bilar,tycker inte ni det..???
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply