5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Mange: Absolut
Känner ju ägaren till Gotland Ring, har gjort lite kolfibergrejor till hans Mini. Har aldrig kört den banan så det hade varit skitskoj & testat faktiskt.
Halv byggdag avverkad =)
Mätte ut breddningen av bakre stötfångaren och fixerade den på plats. Ikväll ska den plastas ihop och även denna gång stärkas med kolfiber.
Ihoptvingad


Klar att plasta ihop från insidan

Föröskte få en känsla med den på men det gick inte riktigt med den stora brädan påskruvad...

En hel del jobb kvar på denna sidan men det går fort framåt =)

Uppdaterar med fler bilder efter kvällspasset...nu måste jag käka =)

Halv byggdag avverkad =)
Mätte ut breddningen av bakre stötfångaren och fixerade den på plats. Ikväll ska den plastas ihop och även denna gång stärkas med kolfiber.
Ihoptvingad
Klar att plasta ihop från insidan
Föröskte få en känsla med den på men det gick inte riktigt med den stora brädan påskruvad...
En hel del jobb kvar på denna sidan men det går fort framåt =)
Uppdaterar med fler bilder efter kvällspasset...nu måste jag käka =)
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
OK! Nu var denna kvällen historia =)
Det blev lite kolfibersnickeri... Bakre stötfångaren plastades ihop med ett par lager glasfiber för att till sist stärkas med 2 lager kolfiberväv. För att få det så starkt som möjligt lappar jag väven så fibrerna ligger från olika håll, detta gör att det blir grymt starkt
Eftersom jag har en jäkla massa spillbitar med kolfiber liggande så använde jag en bit till att drapera ovanytan på vingen för att göra en sponsorlogga i kolfiber. Bjuder även på några smygbilder på huven
Ser inte mycket ut för världen men om man tittar noga kan man se att kolfibrets riktning korsar varandra vilket gör materialet sjukt starkt.

Träklossen ryker när det har härdat så får det hela sig en omgång till...

Vingens ovansida...observera att det inte är speciellt noga draperat eftersom ytterst små delar av kolfibret kommer synas i slutresultatet.



Till sist lite förhandsvisning på huven...smygbilder
har vissa grejor på gång med den, därav vill jag inte visa hela =)


Imorgon blir det en ny runda till det kyliga garaget...får hoppas det funkar att spackla annars tar jag värmepistolen till hjälp.
Tänkte spackla sidokjolarna och jobba lite på främre stötfångaren.
Håll koll!
Det blev lite kolfibersnickeri... Bakre stötfångaren plastades ihop med ett par lager glasfiber för att till sist stärkas med 2 lager kolfiberväv. För att få det så starkt som möjligt lappar jag väven så fibrerna ligger från olika håll, detta gör att det blir grymt starkt

Eftersom jag har en jäkla massa spillbitar med kolfiber liggande så använde jag en bit till att drapera ovanytan på vingen för att göra en sponsorlogga i kolfiber. Bjuder även på några smygbilder på huven

Ser inte mycket ut för världen men om man tittar noga kan man se att kolfibrets riktning korsar varandra vilket gör materialet sjukt starkt.
Träklossen ryker när det har härdat så får det hela sig en omgång till...
Vingens ovansida...observera att det inte är speciellt noga draperat eftersom ytterst små delar av kolfibret kommer synas i slutresultatet.
Till sist lite förhandsvisning på huven...smygbilder

Imorgon blir det en ny runda till det kyliga garaget...får hoppas det funkar att spackla annars tar jag värmepistolen till hjälp.
Tänkte spackla sidokjolarna och jobba lite på främre stötfångaren.
Håll koll!
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Man kan nästan tro att du gjort det dära förr =D Fan va duktig du är. 

Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
God Jul på er alla bilbyggare & alla som följer min projekttråd!
Lite av vad som komma skall på bilen:
#Har bestämt med en vän & Suprabyggare (fetaste lacken jag sett IRL) på Gatbilar.se att besöka hans place i Göteborg för att få hjälp med flockning av intsrumentpanelen + lite andra grejor av bilens insida i Januari, det blir rött som gäller bara för att det är jäkligt ovanligt och följer temat.
#Har dessutom fått hem riktigt feta & snygga sponsdekaler som ska sitta på sidorna av bilen, allt matchar bilens tema och jag kan avslöja att de går i samma färger som fälgarna om man kollar tidigare bilder i tråden.
#Speciallack ska beställas efter nyår, utvecklad för racingbilar.
#Som det ser ut i nuläget kommer Racefactory att sponsra däck & lättviktsbatteri alá racing.
#Behöver dessutom köpa hem mer kolfibermaterial till mina skärmbreddare som jag missberäknat vilken mängd som behövs.
#Rör till buren ligger & väntar och ska lackas rött när buren är färdigbyggd.
Garanterar att denna bilen blir svårslagen på både bana & rent brutalt utseendemässigt i färdigt skick
STORT TACK till mina nuvarande sponsorer Risetrade.se & SC-Styling samt kommande!
Ta det lugnt med julölen i trafiken!
/Alex![001_005 [smilie=001_005.gif]](./images/smilies/001_005.gif)
Lite av vad som komma skall på bilen:
#Har bestämt med en vän & Suprabyggare (fetaste lacken jag sett IRL) på Gatbilar.se att besöka hans place i Göteborg för att få hjälp med flockning av intsrumentpanelen + lite andra grejor av bilens insida i Januari, det blir rött som gäller bara för att det är jäkligt ovanligt och följer temat.
#Har dessutom fått hem riktigt feta & snygga sponsdekaler som ska sitta på sidorna av bilen, allt matchar bilens tema och jag kan avslöja att de går i samma färger som fälgarna om man kollar tidigare bilder i tråden.
#Speciallack ska beställas efter nyår, utvecklad för racingbilar.
#Som det ser ut i nuläget kommer Racefactory att sponsra däck & lättviktsbatteri alá racing.
#Behöver dessutom köpa hem mer kolfibermaterial till mina skärmbreddare som jag missberäknat vilken mängd som behövs.
#Rör till buren ligger & väntar och ska lackas rött när buren är färdigbyggd.

Garanterar att denna bilen blir svårslagen på både bana & rent brutalt utseendemässigt i färdigt skick

STORT TACK till mina nuvarande sponsorer Risetrade.se & SC-Styling samt kommande!
Ta det lugnt med julölen i trafiken!
/Alex
![001_005 [smilie=001_005.gif]](./images/smilies/001_005.gif)
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Var nu beredda på att mina framlampor kommer omonterade att se ut som baklampor =)
Monterade tillsammans med den arga kolfiber ögonlocken blir detta helt enormt brutalt.
Har haft denna idén länge nu men fick aldrig tillfälle att göra den på Fiestan tidigare eftersom den hade speciella lampor jämt & ständigt. Nu satsar jag "all-in" på att göra den till en showbil för banorna.
Ska ta en bild senare på lamporna kombinerat med huven
Före:

Som ni ser så har tidigare lackerare maskerat som en kratta varav jag fick våtslipa lamporna med 800 papper innan jag spritade dem rena.
Efter:

Baklampor...? Nix, ilskna rödsprängda R5 ögon =)
Monterade tillsammans med den arga kolfiber ögonlocken blir detta helt enormt brutalt.
Har haft denna idén länge nu men fick aldrig tillfälle att göra den på Fiestan tidigare eftersom den hade speciella lampor jämt & ständigt. Nu satsar jag "all-in" på att göra den till en showbil för banorna.
Ska ta en bild senare på lamporna kombinerat med huven

Före:
Som ni ser så har tidigare lackerare maskerat som en kratta varav jag fick våtslipa lamporna med 800 papper innan jag spritade dem rena.
Efter:
Baklampor...? Nix, ilskna rödsprängda R5 ögon =)
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Nu kommer bilder i kontrast med huven. Vill fortfarande inte visa helhetsbild av hela och avslöja allt men man får en bild av kontrasten mellan fibret & det "arga ögat" 
Vänster

Höger


Vänster
Höger
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Blev lite smått & gott i garaget idag också.
La igen hålen från bakrutetorkaren med plåt från insidan & spackel på utsidan.


Finspacklat höger sidokjolens ovansida.

Grovslipat vänster sidokjol innan jag finspacklar denna också.

Innerpanel på dörrarna plockades av för att få lite omvårdnad innan flockning. Meningen var att bara sätta en platt kolfiberpanel men tycker det är till & komma undan för lätt plus att det ser proffsigare ut med flockad insida än kolfiber =)

Ikväll fortsätter jag arbetet med huven och dörrpanelerna hemma från min källare....VÄRME!
La igen hålen från bakrutetorkaren med plåt från insidan & spackel på utsidan.
Finspacklat höger sidokjolens ovansida.
Grovslipat vänster sidokjol innan jag finspacklar denna också.
Innerpanel på dörrarna plockades av för att få lite omvårdnad innan flockning. Meningen var att bara sätta en platt kolfiberpanel men tycker det är till & komma undan för lätt plus att det ser proffsigare ut med flockad insida än kolfiber =)
Ikväll fortsätter jag arbetet med huven och dörrpanelerna hemma från min källare....VÄRME!
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Nästan så det ekar i projekttrådarna här inne så jag kör på som vanligt
Meningen var att jag skulle stanna hemma & fixa dörrpanelerna som jag fick hjälp av Caddy att montera av igår inför flockning, men Peter ringde & kände sig motiverad för en runda till garaget =) Spacklat & slipat sidokjolar idag istället. Måttat in främre stötfångaren där den ska sitta. Peter byggde på frontens breddning så det går ihop med skärmbreddningen. Har suttit hela dagen & kollat efter ny IC på nätet & väl i garaget plockar Peter fram en som är PERFEKT för ändamålet =) Tokigt glad!
Vi hann inte så mycket mer innan sambon ringde hem mig när maten var klar...vissa har det bra.
Väntade förgäves på samtal från Dahlbäcks idag men hoppas han ringer imorgon.
Avslöjar tyvärr inte hur höger sida av bilen ser ut eftersom vi kommit längre med den men kan bjuda på den vänstra
Behöver knappast nämna vilken bil den IC:n kommer från...om Peters minne inte sviker så ska den tillhöra en Audi S2.

Med ytterst lite modifiering passar den klockrent i frontens hål =) Shit va nöjd jag är!

Pluggsidan...

Chokladpudding...


Välkommen till Kalles chokladfabrik, hehe.

Imorgon ska vi hjälpa brorsan med hans avgassytem till familjebilen som é paj så det blir paus i bygget på R5:an men det kan behövas lite omväxling ibland.

Meningen var att jag skulle stanna hemma & fixa dörrpanelerna som jag fick hjälp av Caddy att montera av igår inför flockning, men Peter ringde & kände sig motiverad för en runda till garaget =) Spacklat & slipat sidokjolar idag istället. Måttat in främre stötfångaren där den ska sitta. Peter byggde på frontens breddning så det går ihop med skärmbreddningen. Har suttit hela dagen & kollat efter ny IC på nätet & väl i garaget plockar Peter fram en som är PERFEKT för ändamålet =) Tokigt glad!
Vi hann inte så mycket mer innan sambon ringde hem mig när maten var klar...vissa har det bra.
Väntade förgäves på samtal från Dahlbäcks idag men hoppas han ringer imorgon.
Avslöjar tyvärr inte hur höger sida av bilen ser ut eftersom vi kommit längre med den men kan bjuda på den vänstra

Behöver knappast nämna vilken bil den IC:n kommer från...om Peters minne inte sviker så ska den tillhöra en Audi S2.
Med ytterst lite modifiering passar den klockrent i frontens hål =) Shit va nöjd jag är!
Pluggsidan...
Chokladpudding...
Välkommen till Kalles chokladfabrik, hehe.
Imorgon ska vi hjälpa brorsan med hans avgassytem till familjebilen som é paj så det blir paus i bygget på R5:an men det kan behövas lite omväxling ibland.
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Det ser väldigt bra ut måste jag säga. Man blir grymt inspirerad av sånt här! 

Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Tack Joakim, kul & höra
Ut & hugg tag i garaget bara

Ut & hugg tag i garaget bara

Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Är imponerad av din energi, det ska bli kul och se det färdiga resultatet. För min egen del så letar jag efter ett par nya lite sportigare stolar, orginalstolarna är snart 41 år gamla och totalt slut. Jag har hittat en firma som har insug för dubbla Weber 40or till min 12a så ett visst ha begär har innfunnit sej. Lycka till med bygget.
Kent Strandberg i Kristinehamn.
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Jag har originalstolarna till R5:an om du är intresserad? Visserligen är den ena sliten med ett hål men ändå...
Varit i garaget mellan 11 - 22.30 idag, med andra ord fick vi riktigt mycket gjort.
Breddningen är nu i stort sett klar för avgjutning även på vänster sida efter lack.
Nu följer många bilder på den i stort sett färdigslipade vänstersidan.
Giganstiskt stort tack till Caddy & Peter som jag inte klarat mig utan.
Vänster framskärm










Vänster bakskärm


Peter Razzp, en av dagens hjältar!

Tyvärr fastnade Caddy inte på bild idag då vi jobbade på kundbil fram tills 16 men det kommer fler tillfällen
Fick ett väldigt glädjande samtal från min stora sponsor Örjan, Risetrade.se idag =) Det väntas paket med lite smått & gott från honom till bilen...STORT TACK!
Till sist vill jag önska alla projekttrådsläsare ett riktigt gott nytt år!
Ses med mer bilbygge 2012
Varit i garaget mellan 11 - 22.30 idag, med andra ord fick vi riktigt mycket gjort.
Breddningen är nu i stort sett klar för avgjutning även på vänster sida efter lack.
Nu följer många bilder på den i stort sett färdigslipade vänstersidan.
Giganstiskt stort tack till Caddy & Peter som jag inte klarat mig utan.
Vänster framskärm
Vänster bakskärm
Peter Razzp, en av dagens hjältar!
Tyvärr fastnade Caddy inte på bild idag då vi jobbade på kundbil fram tills 16 men det kommer fler tillfällen

Fick ett väldigt glädjande samtal från min stora sponsor Örjan, Risetrade.se idag =) Det väntas paket med lite smått & gott från honom till bilen...STORT TACK!
Till sist vill jag önska alla projekttrådsläsare ett riktigt gott nytt år!
Ses med mer bilbygge 2012

Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Ska du ta sabbatsår 2011 dåCarbonLoader wrote: Ses med mer bilbygge 2012

Intessant att följa hur det växer fram, och vilken enorm energi du har

Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Sorry, skrev lite fel där
Menar 2011
Bra ni håller reda på tiden åt mig annars kanske det spårat ur totalt


Bra ni håller reda på tiden åt mig annars kanske det spårat ur totalt

Alex Öjvindsson