RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

beställt cliosport racing koppling som dom kallar den 3846kr hemma. K-tec skall visst ha 5400kr för samma :racesmile:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tumic »

vart det inget alu svänghjul till den? :racesmile:
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Tumic wrote:vart det inget alu svänghjul till den? :racesmile:
alu finns inte, finns ett billet (stål) som väger 3,7kg, men väntar med det, prio är att få ihop motorn och få den att funka, tror att en sinterlamell och yberlätt svänghjul kan bli lite svårkört
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

fan vad dom snikat på vevstakarna om man jämför f7r och f7r och f7p

Image
Image
Image

willams överst F7p längst ner
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Joakim16v »

Williams och F7P ser relativt lika ut, men F7R (megane?) såg väldigt smala ut..

Var det skillnad på Williams och F7P-stakarna eller är det samma
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Joakim16v wrote:Williams och F7P ser relativt lika ut, men F7R (megane?) såg väldigt smala ut..

Var det skillnad på Williams och F7P-stakarna eller är det samma
har inte sett dom i verkligheten bara mina megane och dom ser taniga ut, men alla skall ha likadana vevstakar storleksmässigt ,så vill man ha en F7R med starka vevstakar skall man ha en williams lr ta stakar från en F7p
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

igår byggde jag om turbon lite för att den skall passa lite bättre, idag skall jag åka till swedol och handla lite småpryler sedan blir det svetsning och ihopmontering av framvagnen, skall även flytta bort 5an så motorn kan monteras till veckan då jag har fått det som saknas ..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Allt hemma för att sätta ihop motor och låda och montera i bilen, Men jag har fan slarvat bort kopplingsarmen den är förlängd på jc5 lådan, hittar jag inte den kan jag inte sätta ihop allt. [smilie=mad2.gif] [smilie=mad2.gif]
jag hade räknat med att stoppa i motorn i bilen i morgon..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by figgesoft »

ajfan, hoppas den dyker upp snart.


Du behöver inte en reservdelsbil? :p
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

fick lite vår känslor och plockade fram moppen för en repa, öppnade på sadeln och vad hittade man då om inte en kopplingsarm.. :racesmile: :racesmile: snart skall skiten ihop
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by figgesoft »

haha, udda ställe att hitta saker på :D
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

lite skillnad bra att ha när man har trög koppling

Image

Image
ljög visst när jag sa att orginal motorfästen passar direkt på ,såhär mycket måste man kapa bort för det skall passa på en f7r :wink:
Image

lite skillnad mellan en F7P packning och F7R topp
Image

Image
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by figgesoft »

Nu börjar det arta sig! =)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Alpine Linus
Posts: 460
Joined: 27 Nov 2009, 22:52
Location: Sjövik

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Alpine Linus »

fan nu börjar det ju hända grejor på allvar =) skoj att se... skoj att se...
hoppas du inte stöter på mer trubbel nu bara =)
Linus Ekblom, Västra Götaland, Sjövik
Ägare utav: Renault 5 Alpine Turbo
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Alpine Linus wrote:fan nu börjar det ju hända grejor på allvar =) skoj att se... skoj att se...
hoppas du inte stöter på mer trubbel nu bara =)
Tack men jag Räknar med massa trubbel, tex en ganska enkel sak som gasvajern måste göras om den passar på F7P men inte på denna.. klippa av änden och kapa höljet och skaffa en ny nippel.
olje försörningen till turbon är inte klar, skall även ha vatten och sånt, bygga om turbon, har fått göra en adapter för att få dit den till att börja med även att hålbilden var samma så var det pinbult på turbon och gängor i grenröret,och det gick inte att ta bort pinbulten och borra upp och sätta skruv..
sen är det ju all el ny styrbox skall in, tryckrör till turbon intercoolern osv..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply