RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY, Till salu nytt projekt.

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Har jag lite otur är vevstakarna lite för breda vid storänden, fick mail från tillverkaren [smilie=mad2.gif] [smilie=mad2.gif] [smilie=mad2.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Dennis »

Var totalt slut då vi träffades och diskuterade vevstak problemet, men nu har jag piggnat till lite så tankarna börjar att fungera:)
Du kan inte ta med blocket och röntga hur mycket material det finns på sidorna nere i botten av cylindern? Sedan är det bara att hänga dit en stake med kolv i loppet prova att vrida runt, slipa max man vågar till vatten kanal och sedan tar vi resten på sidorna av staken, Då måste det bli mer maxat än om de lev. nya stakar som passar direkt i. Våg för viktning av stakarna vet vi ju var det finns, och jag ska ändå ha hit den för vägning av mina grejjer som jag ska ploppa i när jag byter toppackning. Som du såg så var ju de g a n s k a frächa :P då vet man att det är redit även i botten :racesmile:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Skall kolla om lr hur mycket det tar i imorgon, kanske inte är så mycket om det tar i..
Nej orginalstakarna till 21an såg riktigt biffiga ut om man jämför med F7r orginal som liknar tandpetare :)..

Idag har jag blästrat insug och tråget samt lackat bägge, plockat bort lådan från subframen och tagit bort bärarmarna, dom skall boxas och få powerflex bussningar. subframen skall svetsförstärkas har även löst problemet med spridarna blev fuelrail och låsningar från en F7p känns lite gedignare med alu och inte plast,btr är lika så den skall jag byta till en från Audi för att få 4bar så då skall spridarna klara att leverera lite mer än 468 cc

Blästerskåp gjort av gamla elskåp
Image
Image
Image
Image
Image
Har kommit på att vårtan som brukar sitta till oljereturen inte finns på F7r som den gör på detta f7p blocket
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Dennis »

Då syns vi kanske imorrn ska kasta ut Lagunan som står på ladd över natten innan tio, så det blir plats i verkstaden.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by figgesoft »

Har du helt gett upp MS och kör VEMS istället?
:shock:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

figgesoft wrote:Har du helt gett upp MS och kör VEMS istället?
:shock:
ja på den här blir det vems,men kommer ha Ms till en annan bil
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

vevstakarna var för stora,dom tog i på ena sidan där oljekanalen till kolvkylningen sitter, filade lite där så nu går det runt, skall bara kolla hur mycket spel det är på sidorna. orkar inte hålla på att skicka vevstakar tvärs över europa,dessutom får jag ju några som är ändå starkare eftersom dom är lite överdimensionerade.
Har även plockat bort bussningarna i bärarmarna, skall stoppa i mina powerflex istället.
Nu skall jag bort och svetsförstärka subframen, byta växellänkaget på lådan till den jag köpte för 30%kortare lägen, skall även montera växellådsfästena
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Bussningarna som skall monteras
Image
Cliosportlådan med orginalfästet överst och R5 fästet monterat som skall användas istället, skruvhålen finns fast dom inte används
Image
Monterat powerflex på bärarmarna
Image
Lite kortare växellägen är alltid kul.
Image
Monterat..
Image
Lådan var ganska billig pga ett trasigt fäste,så jag fick förstärka lite med ett plattjärn, skall bara svetsas ihop
Image
Hur fan tänkte dom här?? det gjorde dom inte.. passar lite dåligt kan man säga.
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Dennis »

Du får la pressa ihop att lite :lol: Komprimerat material blir bara ännu hårdare :mrgreen:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Dennis wrote:Du får la pressa ihop att lite :lol: Komprimerat material blir bara ännu hårdare :mrgreen:
jo kan ju svetsa fast krängaren så sviktar det väl mindre :)
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Walbro 255l bränslepump hemma, beställde i söndags :shock:
pga problemen med vevstakarna frågade jag om jag kunde få lite rabatt på en koppling om jag behöll vevstakarna och fixade problemet själv..inga problem så nu har jag fått ett bra pris på en Helix koppling ,sinterlamell med förstärkt tryckplatta 349£ levererat hem till mig :) K-tec tar visst 452£ + frakt för samma :mrgreen: :racesmile: känns som det är svårt att tacka nej till det
även beställt kamremssats och packboxar till veven
så när dom prylarna landar här hemma skall allt sättas ihop och stoppa i det i bilen..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Falk »

Tony wrote:...Lite kortare växellägen är alltid kul.
Image
Ge akt på att den vita nylon-plutten sitter stadigt och inte glappar i "axial-ledd". Man kan shimsa lite under "säkringsclipset" om den glappar. Några tiondelar där blir mycket uppe vid växelspaksknoppen
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by figgesoft »

vad kostar frakten från k-tec ?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

figgesoft wrote:vad kostar frakten från k-tec ?
30£
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: RENAULT 5 GTE KOMBAT 16v -1988-TONY blivande 16vT

Post by Tony »

Falk wrote:
Tony wrote:...Lite kortare växellägen är alltid kul.
Image
Ge akt på att den vita nylon-plutten sitter stadigt och inte glappar i "axial-ledd". Man kan shimsa lite under "säkringsclipset" om den glappar. Några tiondelar där blir mycket uppe vid växelspaksknoppen
Tack för tipset men den sitter riktigt tight från början..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply