Volvo 480 turbo? funkar det?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
BiFFeN
Posts: 38
Joined: 09 Dec 2002, 22:23
Location: Sweden
Contact:

Post by BiFFeN »

Nu var det inte maxhastighet vi skulle ha grabbar ;)

någon som vet vilken låda som passar sig bäst på strippten eller rejs =)
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

-oj förlåt ,Det blir ändå från GTE/GT T eller clio 16v de andra har kortare 1 ,2 ,3 ,4 eller om du mer ingående tittar vad volvo har i sina lådor[:)]
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ä vadå 5500rpm är ju inget det ska väl fjädrarna hålla för..
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

lådorna från de tidiga GTE har en annan utväxling en längre slutväxel vilket gör att den gör över 190km/h men annars så e volvons låda inte att rekommendera när de gäller bra utväxling för de e ganska täta
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by timolo</i>
<br />lådorna från de tidiga GTE har en annan utväxling en längre slutväxel vilket gör att den gör över 190km/h men annars så e volvons låda inte att rekommendera när de gäller bra utväxling för de e ganska täta
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">som jag upplever det är det en lägre slutväxel på dom tidiga eftersom dom varvar mer.
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ä vadå 5500rpm är ju inget det ska väl fjädrarna hålla för..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-men har du en kam som drar efter det ? en org kam ger inga mer hk efter 5500rpm
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by timolo</i>
<br />lådorna från de tidiga GTE har en annan utväxling en längre slutväxel vilket gör att den gör över 190km/h men annars så e volvons låda inte att rekommendera när de gäller bra utväxling för de e ganska täta
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">som jag upplever det är det en lägre slutväxel på dom tidiga eftersom dom varvar mer.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
GTE/GTT har 2 stycken slutväxlar att välja mellan ,jag ska titta vad det står och återkomma .
....................----------------------------................
Jag hade lite fel med hur många slutvx som har varit mont i GTE/GTT.
C405 alltså R5 GT Turbon har 3,73(15:56) slutväxel medan C409 GTE har 3,86 (15:58) men till båda bilarna fanns det 2 stycken drev på 5an att välja på 0,79 (34:27) samt 0,75 (33:25) det senare ger lite mer topphastighet [;)]
-----------------------
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ä vadå 5500rpm är ju inget det ska väl fjädrarna hålla för..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-men har du en kam som drar efter det ? en org kam ger inga mer hk efter 5500rpm
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">nej men sen skall det i.vet du hur man får bort varvstoppet.vill varva lite mer än 5500 när allt är balanserat och lättat...
General
Posts: 46
Joined: 07 Dec 2002, 12:06
Location: Sweden
Contact:

Post by General »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

fjädrarna håller för vad den bilen kan prestera, och det är runt 200km/h, du som alla andra säger ju att renault är så bra kvalite hit och dit, varför slkulle dom ha räknat fel på fjädrarna? menar du att dom inte har räknat ut vilka fjädrar som ska sitta i den toppen?

får jag fråga vad du har bytt i din motor?
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by General</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

fjädrarna håller för vad den bilen kan prestera, och det är runt 200km/h, du som alla andra säger ju att renault är så bra kvalite hit och dit, varför slkulle dom ha räknat fel på fjädrarna? menar du att dom inte har räknat ut vilka fjädrar som ska sitta i den toppen?

får jag fråga vad du har bytt i din motor?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[:o)]- Har inte sagt att de räknat fel eller något
Endast talat om vad som händer vid övervarv ,och då en fjäder brister

BYTT i MOTORN.....[:I]allt ! Jepp
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br />[:)] GTE har väl som MAX 190km ,sen kan det skilja på vad hastmät visar .Och att åka så med org ventilfjädrar kan bli många konstiga ljud om det brister [?].... 8 krokiga ventiler stor hål i alla kolvar -oj toppen blev skrot[xx(]
-så topp hastighet på 5GTT är inte så mycket mer Max 205km ,jag har bytt på min 5 till en som ger lite mer ,men ej kört vad det håller för. (Max 215km) jag tror det ska räcka på de svenska vägarna[:D]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">ä vadå 5500rpm är ju inget det ska väl fjädrarna hålla för..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-men har du en kam som drar efter det ? en org kam ger inga mer hk efter 5500rpm
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">nej men sen skall det i.vet du hur man får bort varvstoppet.vill varva lite mer än 5500 när allt är balanserat och lättat...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Byt kam först ,sen kan du fundera på att flytta varv stopp[:)]
No_Fear
Posts: 17
Joined: 21 Aug 2003, 22:17
Contact:

Post by No_Fear »

finns det varvstopp? min varvar 6500...
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by No_Fear</i>
<br />finns det varvstopp? min varvar 6500...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan nog få den och varva mer......men ger den mer hk! -nej
den har varvstopp
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bengt</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by No_Fear</i>
<br />finns det varvstopp? min varvar 6500...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan nog få den och varva mer......men ger den mer hk! -nej
den har varvstopp
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">min -88 gte varvar minst 6500rpm har inte hittat nåt varv stopp, men min -90 gte varvar bara 5500 sedan slår varvstoppet i abrupt ,så det skiljer mellan bilarna....
Post Reply