R19 16v dör ibland m.m.
Moderator: Forumpolisen
Den är ny den med.figgesoft wrote:tony, har f7p kamaxelgivare?
Annars så låter det lite som vevaxelgivaren.
Men nån givare som har nått med signalen till spridarna att göra tror jag på.
Jag hittar ingen bra funktionsbeskrivning av Siemens multipoint systemet. Bara massa elchscheman m.m. Skulle vara bra att veta exakt vad som gör vad och när och hur.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
lufttempssensorn reglerar mängden bränsle.
är denna dålig så går den antingen magert eller fett.
knacksensorn, ställer ner tändningen om motorn knackar
tps känner gasspjällets läge
Mapsensorn *** mäter vacumet i motorn. essentlig för att motorn ska gå igång, viktigare än tps, slangen till denna spricker ganska ofta. bra idé att testa o byta om du inte redan gjort det.
tomgångsmotor reglerar tomgången efter vacumet (mapsensorn)
vevaxelgivaren känner motorns tändläge
är ibland känslig mot störningar, reglerar spridartider m.m.
rotor,fördelare,tändmodul, sammspelar för att justera tändläget.
mototempsgivare reglerar mängden bränsle (mer när motorn är kall och mindre när den är varm)
Det kan vara problem med bränslefiltret som gör att den inte får rätt mängde bränsle när motorn är varm.
lite att gå på
är denna dålig så går den antingen magert eller fett.
knacksensorn, ställer ner tändningen om motorn knackar
tps känner gasspjällets läge
Mapsensorn *** mäter vacumet i motorn. essentlig för att motorn ska gå igång, viktigare än tps, slangen till denna spricker ganska ofta. bra idé att testa o byta om du inte redan gjort det.
tomgångsmotor reglerar tomgången efter vacumet (mapsensorn)
vevaxelgivaren känner motorns tändläge
är ibland känslig mot störningar, reglerar spridartider m.m.
rotor,fördelare,tändmodul, sammspelar för att justera tändläget.
mototempsgivare reglerar mängden bränsle (mer när motorn är kall och mindre när den är varm)
Det kan vara problem med bränslefiltret som gör att den inte får rätt mängde bränsle när motorn är varm.
lite att gå på
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Ok, tack! Det enda jag inte bytt är lufttempsensorn. Ska ta o kolla upp den.figgesoft wrote:lufttempssensorn reglerar mängden bränsle.
är denna dålig så går den antingen magert eller fett.
knacksensorn, ställer ner tändningen om motorn knackar
tps känner gasspjällets läge
Mapsensorn *** mäter vacumet i motorn. essentlig för att motorn ska gå igång, viktigare än tps, slangen till denna spricker ganska ofta. bra idé att testa o byta om du inte redan gjort det.
tomgångsmotor reglerar tomgången efter vacumet (mapsensorn)
vevaxelgivaren känner motorns tändläge
är ibland känslig mot störningar, reglerar spridartider m.m.
rotor,fördelare,tändmodul, sammspelar för att justera tändläget.
mototempsgivare reglerar mängden bränsle (mer när motorn är kall och mindre när den är varm)
Det kan vara problem med bränslefiltret som gör att den inte får rätt mängde bränsle när motorn är varm.
lite att gå på
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
den är en del som inte ska gå itu utan vidare. mät så du har 5 volt på.
det finns pinout info i autodata.
glömde nämna lambdan..
den kontrollerar så motorn får korrekt 14.7/1 blandning med luft/bensin.
motorn ska dock kunna gå utan denna givaren eftersom den ger felaktigt mätvärde tills den är varm....
det kan kanske förklarar att den går väldigt magert?
du får kanske 1volt på denna när den är varm = ecu tror motorn går fett men försöker förgäves kompensera genom att minska bensinmängden.
det borde ge baktändningar men inte säkert i.om. knacksensorn.
värt att kolla lambdan också.
nästa steg är att köpa megasquirt och göra ny kabelstam.
det finns pinout info i autodata.
glömde nämna lambdan..
den kontrollerar så motorn får korrekt 14.7/1 blandning med luft/bensin.
motorn ska dock kunna gå utan denna givaren eftersom den ger felaktigt mätvärde tills den är varm....
det kan kanske förklarar att den går väldigt magert?
du får kanske 1volt på denna när den är varm = ecu tror motorn går fett men försöker förgäves kompensera genom att minska bensinmängden.
det borde ge baktändningar men inte säkert i.om. knacksensorn.
värt att kolla lambdan också.
nästa steg är att köpa megasquirt och göra ny kabelstam.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Haha. Eller ge upp och hålla mig till VW. Eller ehentligen har jag redan gett upp. Men om ingen vill köpa bilen av mig så blir jag så illa tvungen att fixa den. Den kan ju inte bara stå. Och den är alldeles för fin för att köra till skroten. Dubbla webrar kanske? Eller 4 små mc förgasare?figgesoft wrote:
nästa steg är att köpa megasquirt och göra ny kabelstam.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Nej, det har jag inte kollat. Ängnade en timme åt bilen efter jobbet idag och upptäckte lite andra symptom. Innan den lägger av så ryker den lite vitt. När jag drog ur stiften idag efter bilen dött så var de ordentligt blöta och svarta och luktade illa som fan. Den gick en bra stund längre idag innan den dog mot igår, kanske därför?figgesoft wrote:det låter ändå som ett givarfel som uppstår vid värme.
Har du frstn kollat tändningslåset?
Vissa R19 GTS TXE mfl har problem med det.
(kolla också så där inte ligger nån gammal larmdosa)
Så sammanfattningsvis: Den startar fint, går bra i en stund. Sen börjar den ryka vitt och dör. Sen är den helt hopplös att starta och även om jag får igång den så dör den snart igen.
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
är dom ytbytta delar nya lr beggade ?? du har något tändproblem, är tändspolen en helt ny, hur är jordningen till den? på tändspolen sitter en liten avspänningskondensator (tror jag det heter) liten svart fyrkantig med vit kabel...Geronimo wrote:Nej, det har jag inte kollat. Ängnade en timme åt bilen efter jobbet idag och upptäckte lite andra symptom. Innan den lägger av så ryker den lite vitt. När jag drog ur stiften idag efter bilen dött så var de ordentligt blöta och svarta och luktade illa som fan. Den gick en bra stund längre idag innan den dog mot igår, kanske därför?figgesoft wrote:det låter ändå som ett givarfel som uppstår vid värme.
Har du frstn kollat tändningslåset?
Vissa R19 GTS TXE mfl har problem med det.
(kolla också så där inte ligger nån gammal larmdosa)
Så sammanfattningsvis: Den startar fint, går bra i en stund. Sen börjar den ryka vitt och dör. Sen är den helt hopplös att starta och även om jag får igång den så dör den snart igen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Ja, spolen är helt ny. Kablarna och stiften med. Men kablarna har blivit badade sen dess. När jag fick bilen så var det vatten överallt i mitten på toppen, från scoopet. Jag har provat med andra kablar (beg). Tändmoduler har jag bara provat med olika beggade. Var jordar spolen? avspänningskondensatorer har jag bara provat med beggade.Tony wrote: är dom ytbytta delar nya lr beggade ?? du har något tändproblem, är tändspolen en helt ny, hur är jordningen till den? på tändspolen sitter en liten avspänningskondensator (tror jag det heter) liten svart fyrkantig med vit kabel...
Kom just att tänka på att vid några tillfällen när jag kollat gnistan så har den varit gul och klen, annars är den blå och fin. Men en svag gul gnista kanske inte pallar att tända under komp?
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
Jag måste ha lite hjälp att fattaTony wrote: Dom öppnar inte samtidigt,dom öppnar parvis.
spridarna öppnas genom att dom jordas, om dom inte gör det så öppnar dom inte...dvs dom skall ha konstant ström fram..
När jag mäter på kontakten till spridarna från ECU´n så har jag jord till 2 stift hela tiden.
De 2 andra stiften får jag spänning till i korta intervaller om jag startar bilen. Enligt autodata ska jag 10v/0,5ms till dem (stift 20 och 21). Det är de kablarna (från stift 20 och 21) som är ihopskarvade på mitten.
Så till spridarkontakten så har jag 2 st kablar kopplade till jord och 2 st kablar sammankopplade till stift 20 och 21. Hur kan den då jobba sekventiellt? 4 kablar går till 2 punkter och kontakten till jord bryts aldrig. I min värld blir det omöjligt för spridarna att jobba parvis då (men jag är ingen elektriker).
Ska verkligen båda signalkablarna från ECU till spridarna vara ihopkopplade?
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
hmm.
kollade lite på schemat.
det ska vara brun och grå kabel till spridarna.
det ser ut som om alla spridarna är parallelkopplade dvs dem öppnas samtidigt (?)
de grå kablarna går alltså till alla fyra spridarna.
brun ska vara konstant jord.
du får mäta för att hitta klarhet .
kollade lite på schemat.
det ska vara brun och grå kabel till spridarna.
det ser ut som om alla spridarna är parallelkopplade dvs dem öppnas samtidigt (?)
de grå kablarna går alltså till alla fyra spridarna.
brun ska vara konstant jord.
du får mäta för att hitta klarhet .
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Har kollat upp hur Siemens MPI systemet funkar och det stämmer precis som du säger. Alla spridare öppnar samtidigt och den bruna är konstant jord.figgesoft wrote:hmm.
kollade lite på schemat.
det ska vara brun och grå kabel till spridarna.
det ser ut som om alla spridarna är parallelkopplade dvs dem öppnas samtidigt (?)
de grå kablarna går alltså till alla fyra spridarna.
brun ska vara konstant jord.
du får mäta för att hitta klarhet .
Sebastian Romeling
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
R19 16v
Corrado G60
SAAB 9-3 2.0T
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
det kan vara så att dem har delat upp alla spridarna till två utgångar på boxen för att minska strömmen i kablaget..
skulle vara en bra idé att kunna mäta på en spridare i varje par bara för att se om signalen når fram.
Du kan även sätta en liten lampa parallellt över för att se om den blinkar/lyser fast.
(bra felsökning när den är svårstartad)
tänk på att ta en lampa med lågt watt tal. 2watt eller mindre helst.
skulle vara en bra idé att kunna mäta på en spridare i varje par bara för att se om signalen når fram.
Du kan även sätta en liten lampa parallellt över för att se om den blinkar/lyser fast.
(bra felsökning när den är svårstartad)
tänk på att ta en lampa med lågt watt tal. 2watt eller mindre helst.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430