Renault Floride 1962

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Djet wrote:Då får man lov att gratulera Pia. Kul att du fick tag på en fin klassiker. :D
:D Tack! Hoppas att det är så lite jobb med den som det såg ut att vara - men - man kan aldrig veta.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

:D Vilken bil! :D

Helt klart en av de finaste Florider som jag har sett bild på.
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Cherie wrote::D Vilken bil! :D

Helt klart en av de finaste Florider som jag har sett bild på.
Mmm, jag får hålla med om att den var mkt välhållen. Enda orosmolnet är att det är lite läck i tanken, och jag har inte fått kläm på hur jag bäst hanterar det. Svetsa är ju förenat med vissa faror när det är bensin som varit i tanken...lämna bilen till expertis, eller ta den på släp å köpa ny tank som inte läcker - det är frågan. Tydligen har bilen körts ganska mkt ändå, men det är ju inget man negligerar - kan ju bli KABOOOM. Får se vad det blir för nåt.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Samma tank som till en doffe så det skall nog inte vara några problem att få tag på. Men kolla var det läcker och när det läcker; ex vid tankning så är det slangarna till påfyllnadsröret, vid full tank så är det packningen vid bensinmätaren. kan ju vara så att det är hål i tanken men det är inget typfel på dessa modeller.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Johan
Posts: 1671
Joined: 13 Feb 2005, 11:22
Location: Säffle

Post by Johan »

Det kan vara en slangklämma som har rostat sönder.
Då är det lätt att laga.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:Samma tank som till en doffe så det skall nog inte vara några problem att få tag på. Men kolla var det läcker och när det läcker; ex vid tankning så är det slangarna till påfyllnadsröret, vid full tank så är det packningen vid bensinmätaren. kan ju vara så att det är hål i tanken men det är inget typfel på dessa modeller.
OK, jag tror att tanken faktiskt är gjord av rostfritt, så att det ev. är nån svetsfog som inte riktigt håller tätt. Möjligen nån slax special special, för det är tydligen när innehållet i tanken når en viss nivå som det läcker. Det eliminerar kanske påfyllningsrör, slangklämmor, packning? Well, det gäller väl att lösa problemet när man hittat det x-akta felet.
Tack för tips Mange å Johan :)
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

ja rostfritt är inte original men en doffe tank kan du nog hitta utan problem :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:ja rostfritt är inte original men en doffe tank kan du nog hitta utan problem :D
Du kanske kan hitta en på retro, å ta den som handbagage :lol: sälja dyrt till mig :shock:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

http://www.blocket.se/vi/14970974.htm?ca=15_s
Det är inte den här bilen, men den är snarlik...och har 8 ägare mindre registrerade än detta objekt.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Cosmic fälgar har jag :D men tycker inte det passar på en floride
Tank kan jag fixa en i sverige och sälja dyrt :D


Men du jag tycker att du skall fixa en biltråd istället för denna tråd. 8)
Så skriv en biltråd och länka till denna.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

mange wrote:Cosmic fälgar har jag :D men tycker inte det passar på en floride
Tank kan jag fixa en i sverige och sälja dyrt :D


Men du jag tycker att du skall fixa en biltråd istället för denna tråd. 8)
Så skriv en biltråd och länka till denna.
OK, när "mormor" är besiktad och beredd att ge sig ut på nya äventyr så kommer det en ny tråd. Bra att veta att det finns en tank nånstans. Kanske bäst att börja jobba över då, om du är dyr :wink:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Har snackat med Christer R, och det verkar som om du gjort one hell of a business, han tyckte absolut att du skulle behålla bilen ett par år + att åtgärda det som måste göras.
Garage finns i Värmland om du vill till en fortfarande liten peng.

Ha det
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Floriden ser ju kanonfin ut Pia! Bara lite småsaker som inte är riktigt original på just Floride. Det och att fixa läckaget i tanken är ju lätt fixat.

Det ska bli kul att se nya pärlan på sommarens Renaultträffar. 8)

Lycka till!
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Mathias wrote:Floriden ser ju kanonfin ut Pia! Bara lite småsaker som inte är riktigt original på just Floride. Det och att fixa läckaget i tanken är ju lätt fixat.

Det ska bli kul att se nya pärlan på sommarens Renaultträffar. 8)

Lycka till!
Tack, det blir väl en utmaning att få hem den besiktad å klar med alla "tillbehör" som medföljer. Kanske går att bygga en bil till :lol: Finns det nåt smidigare sätt att fixa läckande tank än att byta den/svetsa? Får bli lite varmare först, och att den skall vara fix å färdig till sommaren är nog utopi(-a). Det beror på hur enkelt det är att få den påställd å besiktad. Är ingen expert alls, men det verkade som den är i gott skick.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

kmfdm wrote: Tack, det blir väl en utmaning att få hem den besiktad å klar med alla "tillbehör" som medföljer. Kanske går att bygga en bil till :lol: Finns det nåt smidigare sätt att fixa läckande tank än att byta den/svetsa? Får bli lite varmare först, och att den skall vara fix å färdig till sommaren är nog utopi(-a). Det beror på hur enkelt det är att få den påställd å besiktad. Är ingen expert alls, men det verkade som den är i gott skick.
Ja jag läste att det var mkt reservdelar som följer med i köpet. Det är alltid gött att ha "bra-att-ha-delar" 8)

Den ser ju så bra ut på det hela taget så det blir nog inga större problem. Tror säkert det går att få fart på den till sommaren. Lite checkning av bromsar och ev renovering av dessa om det behövs. En ordentlig service med byte av motorolja, luftfilter, bränslefilter, kylvätska och ev några kylslangar. Det brukar vara tillräckligt :)

Det beror ju på hur stort rosthålet är och vart det sitter. Men generellt är det INTE att rekommendera sån där mirakeltätningsmetoder där man häller i vätskor för att åstadkomma tätning.
Kanske tennspackling skulle fungera? :roll:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Post Reply