Clio 1.8 16v -1992-Tumic Inrednings montering

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Tumic wrote:Jag får ringa till dom på måndag då :D
fråga vad dom tar för växelgafflarna i stål... [smilie=icon_up.gif]
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic

Post by Tumic »

Tony wrote:
Skall göra detta, gafflarna samt försträkningsplåtar, men plåtar kan man bygga själv. Vad blir receptet på din motor då?
Jesse Westerlund
Timrå

Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Tumic wrote:
Tony wrote:
Skall göra detta, gafflarna samt försträkningsplåtar, men plåtar kan man bygga själv. Vad blir receptet på din motor då?
Har ett motorrecept på gång , har trimkam till 8v,sedan har jag lite hemligheter för mig.. men portat ,balanserat,större avgasventiler,trimkammen,eget insprut skall det bli + som sagt lite hemligheter..
har dock fått låna en motor av en jobbarkompis,som jag kan kasta i tills jag gjort min motor färdig,då jag vill ha ut bilen i sommar. så kan det bli att jag åker F7P i år (hoppas bara att ingen fattar att den inte skall sitta i gte) :)
då får jag mycket mindre jobb,för han har boxen och allt,då kan jag löda ihop mitt sprut och mappa hur jag vill,och bygga ihop motorn under året och vintern som kommer, så har jag ännu värre bil 09.. 95-137hk i år och 137-150++ nästa år 8)
finns så mycket träffar i maj redan som man måste bli klar till.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Tumic

Post by Tumic »

Tony wrote:
Tumic wrote:
Tony wrote: fråga vad dom tar för växelgafflarna i stål... [smilie=icon_up.gif]
Har ett motorrecept på gång , har trimkam till 8v,sedan har jag lite hemligheter för mig.. men portat ,balanserat,större avgasventiler,trimkammen,eget insprut skall det bli + som sagt lite hemligheter..
har dock fått låna en motor av en jobbarkompis,som jag kan kasta i tills jag gjort min motor färdig,då jag vill ha ut bilen i sommar. så kan det bli att jag åker F7P i år (hoppas bara att ingen fattar att den inte skall sitta i gte) :)
då får jag mycket mindre jobb,för han har boxen och allt,då kan jag löda ihop mitt sprut och mappa hur jag vill,och bygga ihop motorn under året och vintern som kommer, så har jag ännu värre bil 09.. 95-137hk i år och 137-150++ nästa år 8)
finns så mycket träffar i maj redan som man måste bli klar till.
Säg bara inte att en stressfläkt ingår i dom planerna? :P alltid roligt när snabba sugmotorer spöar turbokillarna, dock så kostar det ju tyvärr :(
Jesse Westerlund
Timrå

Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

nej jag har tänkt att åka sugmotor,går att få ut tillräkligt med hk i en sådan för att flytta på 850-900kg..

Tumic

Post by Tumic »

Kanoners men det är väl ganska skapligt med plats i motorrummet i dessa bilar?
Får motorn min till veckan är som en barn på julafton nu :D
Jesse Westerlund
Timrå

Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Tumic wrote:Kanoners men det är väl ganska skapligt med plats i motorrummet i dessa bilar?
Får motorn min till veckan är som en barn på julafton nu :D
det är väl synd att säga att det är skapligt med plats,det är väl just skapligt om man har en 8v motor,tippar man i en 16v försvinner utrymmet ganska fort..

Tumic

Post by Tumic »

jo men det var en orginalmotor jag syftade på :)
Jesse Westerlund
Timrå

Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tumic

Post by Tumic »

Står nu en ny motor i garaget :D men jag är i uddevalla och befinner mig där en vecka till innan jag får hem och kläma på den tyvärr [smilie=mad2.gif] skall dock till sam bilmode i morgon och se om jag kan fynda något. Beställde även delar ifrån reichhard i förgår (dtm läpp, vindtunnlar till dimljus samt en förstärkt kamrem 8)
Jesse Westerlund
Timrå

Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tumic

Post by Tumic »

medans jag väntar på sista detaljerna innan bilen får ny färg på sig lägger jag upp en bild på läppen jag har köpt

Image

Har även hittat en jc5 låda till en megané 2.0 16v som jag väntar på pris till. har jag tur blir det färg på bilen nu i veckan har även lagt igen antenn hål, samt hålen för vindrutetorkare/spolning bak, samt lyktspolningen i fronten är borta. Blir ett rejält fotande i veckan.
Någon som vet vart jag kan få fram växelspaken från renault sport modell högre vore jag tacksam,
Jesse Westerlund
Timrå

Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
mange
Forumpolis

Post by mange »

snygg spoiler. skal bli kul att se lite bilder på den när du har fått lack
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Tumic

Post by Tumic »

Lite bilder på bakluckan, taket, fronten samt framskärmarna med igenlagda sidomarkeringar.

Image

Image

Image

Image

Tyvärr så har det kommit in mycket jobb på lackeringsfirman just nu så lack på bilen ligger nu 2 veckor bort i tiden tyvärr, men vill man ha det billigt så får man väl vänta då.

Någon som har tips på billiga stålomspunna bromsslangar?
Jesse Westerlund
Timrå

Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tumic

Post by Tumic »

Har idag börjat plocka av ram delen uder motorn samt alla framvagnsdelar för blästring/målning. vara tyvärr bara en bild tagen precis efter att jag hade börjat.

Image
Jesse Westerlund
Timrå

Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tumic

Post by Tumic »

Slänger upp lite bilder på motorn med.

Image

Image
Jesse Westerlund
Timrå

Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Joakim16v

Post by Joakim16v »

Kent cams har jag läst en del dåligt om, framförallt kamdreven sägs vara ganska klena.. Hoppas de inte är de på din motor!
Annars ser det skoj ut, hur mycket effekt ska du få ut från den? Kommer du köra vanligt insug eller individuella spjällhus?
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Post Reply