5xR30 TX - 1981 - Johan
Moderator: Forumpolisen
Nu är jag hemma igen. Mer resan kan ni läsa om World Series by Renault tråden.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Nr 2 är avställd och instängd för vintern.
Det gjorde gott med en "liten" sväng ned till Magny-Cours i september.
Insprutningen funkar riktigt bra nu. När motorn är kall är det bara att vrida på nykeln utan att ge någon gas alls. Har bytt till mig fyra stycken 14" TX fälgar, ska man ut och åka blir det billigare att åka på 185/80-14(ca 600kr/st) än 190/65-390(ca3000kr/st). Inte så snyggt men bättre för drift ekonomin. Är sugen på att få igång Nr 4 till nästa år, tror att Nr 4 skulle må gott av att få lite motion efter nästan tio års avställning.
Det gjorde gott med en "liten" sväng ned till Magny-Cours i september.
Insprutningen funkar riktigt bra nu. När motorn är kall är det bara att vrida på nykeln utan att ge någon gas alls. Har bytt till mig fyra stycken 14" TX fälgar, ska man ut och åka blir det billigare att åka på 185/80-14(ca 600kr/st) än 190/65-390(ca3000kr/st). Inte så snyggt men bättre för drift ekonomin. Är sugen på att få igång Nr 4 till nästa år, tror att Nr 4 skulle må gott av att få lite motion efter nästan tio års avställning.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Nr2 står på sina slavhjul, inklämd nära Nr3.
Funderar på att plocka bort generatorn på TX tysken, Nr 4 är i behov av en generator. Nr4 lånade ut sin generator till en 18 diesel(Diesel-Doris) en mörk höstkväll 2001. Bromsok bak och bromsslangar skall inför skaffas till Nr4.
Funderar på att plocka bort generatorn på TX tysken, Nr 4 är i behov av en generator. Nr4 lånade ut sin generator till en 18 diesel(Diesel-Doris) en mörk höstkväll 2001. Bromsok bak och bromsslangar skall inför skaffas till Nr4.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Du menar Nr3.
Nr4 såldes som ny i Åmål och har ingen extra utrustning för den svenska marknaden(inget skinn och AC).
Nr4 såldes som ny i Åmål och har ingen extra utrustning för den svenska marknaden(inget skinn och AC).
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Oj oj, har du en kändis i ditt Renault-stall Johan Då är den väl värd att tas om hand på bästa sätt. Svenska Renaults Pressbil - jo ja tackar jag!mange wrote:är lite förvirrad och vet inte riktigt vem som är vem.... men nr 4 är det den svarta med skinklädsel? med allt lullull? Svenska renaults gamla pressbil?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Ska ta hand om den som de andra R30 TX som jag har. Visst är det lite speciellt att den har rullat som direktstionsbil Svenska Renault AB.
Nr1 var med på Svenska Renault's visning av 1981 års modellprogram hösten 1980 och detta skedde på en Viking Line färja mellan Sverige och Finland. Det kan vara den färjan som nu ligger på Östersjöns botten.
Nr2 såldes som ny till Studentlittratur AB i Lund juni 1981.
Nr3 direktionsbil hos Svenska Renault AB juni 1981.
Nr4 såldes som ny till Renaulthandlaren i Åmål december 1981.
Nr1 var med på Svenska Renault's visning av 1981 års modellprogram hösten 1980 och detta skedde på en Viking Line färja mellan Sverige och Finland. Det kan vara den färjan som nu ligger på Östersjöns botten.
Nr2 såldes som ny till Studentlittratur AB i Lund juni 1981.
Nr3 direktionsbil hos Svenska Renault AB juni 1981.
Nr4 såldes som ny till Renaulthandlaren i Åmål december 1981.
Last edited by Johan on 08 Dec 2007, 12:09, edited 1 time in total.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Johan!Johan wrote:Ska ta hand om den som de andra R30 TX som jag har. Visst är det lite speciellt att den har rullat som direktstionsbil Svenska Renault AB.
Nr1 var med på Svenska Renault's visning av 1981 års modellprogram hösten 1980 och detta skedde på en Viking Line färja mellan Sverige och Finland. Det kan vara den färjan som nu ligger på Östersjöns botten.
Nr2 såldes som ny till Studentlittratur AB i Lund juni 1981.
Nr3 direktionsbil hos Svenska Renault AB juni 1981.
Nr4 såldes som ny till Renaulthandlaren i Åmål dcember 1981.
Du är en driftig kille med många R30 projekt att färdigställa.
Roligt att du har bilarnas bakgrund dokumenterade. Du är en sann entusiast .
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
<- Detta är Nr4, bilden är tagen utanför fabriken i Sandouville(Le Havre).
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Det tyckte också Christian Schmaltz, chef för Renault Histoire & Collection.Cherie wrote: Du är en sann entusiast .
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Träffade en anti-elekronik nörd på bilträffen på Tjolöholm 2006. Han sa att han inte skulle skaffa sig en mordern bil och körde omkring i en Torslanda-traktor anno 1979. Han skulle säkert vara nöjd med min Diesel-Doris.
Annan sak om elektronik som kan jag säga om tre av mina fyra R30 TX från 1981. I de bilarna finns en mikroprocessor som det står Intel på. Funderar på att skaffa små diskreta dekaler till Nr2, Nr3 och Nr4, som det skall stå "Intel Inside". Alltid retar det någon.
Mircoprocessorn som sitter i dessa bilar är av typen P8048.
Mircoprocessorn styr farthållaren.
Annan sak om elektronik som kan jag säga om tre av mina fyra R30 TX från 1981. I de bilarna finns en mikroprocessor som det står Intel på. Funderar på att skaffa små diskreta dekaler till Nr2, Nr3 och Nr4, som det skall stå "Intel Inside". Alltid retar det någon.
Mircoprocessorn som sitter i dessa bilar är av typen P8048.
Mircoprocessorn styr farthållaren.
Last edited by Johan on 10 Jan 2008, 18:28, edited 2 times in total.
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Japp, men det är gamla bilar nu, från 1981.Tony wrote:jasså farthållaren var det mest avancerade på den bilen..
Johan Larsson, Säffle
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Äger bara Renault, sist jag räknade dem var de elva.
http://www.youtube.com/watch?v=P6YLm--b ... re=related
Så, hur funkar farthållaren på dina R30 Johan? Berätta. Såna nymodigheter har jag inte i min Mégane Coupé från 1999. Hon är ju från förra seklet, så det är inte så konstigt. Fast, gaspedalen är ju en slags farthållare det också. Dvs, om man håller sig till hastighetsbegränsningarna Att bryta mot hastighetsbegränsningarna är inte särskilt INTELligent, även om det är roligt Man kan ha trevbligare för tusenlapparna, så då är det bra att ha farthållareJohan wrote:Japp, men det är gamla bilar nu, från 1981.Tony wrote:jasså farthållaren var det mest avancerade på den bilen..
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.