Det låter helsnurrigt att varselljusen på Meganen skulle vara för starka! Jag tycker tvärtom de verkar lite väl svaga, om man jämför med mina xenonhalvljus iaf

(Fast även om man jämför med många bilars LED-varselljus som är rent av bländande)
Här finns en artikel från Vi Bilägare om detta:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... gtid-30104
Efter 7 februari 2011 är det lag på varselljus inom EU på personbilar och lätta lastbilar och Sverige har i och med det anpassat sina lagar så att det är tillåtet även här för bilar med sådana monterade och tillverkade efter det datumet.
Jag har själv varit i kontakt med Renaults kundtjänst och de svarade att de har levererat dem med avslagna varselljus därför att det inte var tillåtet med sådana varselljus i Sverige tidigare, inte pga att det skulle vara för starka. De har då märkligt nog fortsatt att levererar dem med halvljusautomatik även efter det blev tillåtet med varselljus i Sverige, men de nya "faceliftade" Meganerna har aktiverade varselljus numera(möjligen LED-modell)
Sen kan man ju även tänka sig själv att det är orimligt att glödlampor på 21W skulle vara "för starka" som varselljus och att t.ex 10W är max, för då syns man ju knappt alls. För länge sedan när varselljus var tillåtna i Sverige så var det nog 21Ws lampor och jag undrar om inte Volvo har haft ännu starkare.
Så vad jag snarare kan tänka mig ställer till det "lagmässigt" om man ska vara petig är att bilar som tillverkats innan 7 feb 2011 inte får ha släckta baklampor i kombination med varselljus framtill. (Sen kan man fråga sig varför man skiljer på det? Inte syns väl en ny bil bättre bakifrån utan tända lampor än en äldre??)
Jan Andersson - Mégane Scenic RX4 -00 - Saab 9-5 2.0 BioPower -06 - Opel Vivaro -12