Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Det var skönt att få det bekräftat!
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
För att få inspiration till att börja mäta ventilspel och plocka isär kam och lyftare igen ger jag mig på en polering.
Får passa på medan bilen är ren.
En flaska polish av relativt okänd härkomst. (Hittat i en bil jag köpte...)
Finns en hel del ytliga repor som måste bort.
De satt åtminstone inte djupt, och efter att ha toppat med ett av fruns "fynd" från GeKås, Turtle Nanotech Vax, såg det riktigt bra ut.
Sidan på grodan var ungefär likadan, fast med några riktigt fula dörruppslag som stör efter upputsningen.
Börjar se riktigt bra ut detta.
Bara den lilla detaljen med ventilerna att fixa då...
...och en rejäl stereo vore inte dumt.
Får passa på medan bilen är ren.
En flaska polish av relativt okänd härkomst. (Hittat i en bil jag köpte...)
Finns en hel del ytliga repor som måste bort.
De satt åtminstone inte djupt, och efter att ha toppat med ett av fruns "fynd" från GeKås, Turtle Nanotech Vax, såg det riktigt bra ut.
Sidan på grodan var ungefär likadan, fast med några riktigt fula dörruppslag som stör efter upputsningen.
Börjar se riktigt bra ut detta.
Bara den lilla detaljen med ventilerna att fixa då...
...och en rejäl stereo vore inte dumt.
Anders Helstad
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Då ska vi se om det går att få ett slut på detta...
Lyfte av kamkåpan och kollade ventilspelen. Enligt spec. ska det vara 0.2mm på insug och 0.4mm på avgas.
Jag behövde inte ta fram några mätverktyg för att se att det rörde sig om ca. 2mm spel:
Vad tusan? Inte konstigt om det rasslade...
Nu(!) tyckte jag det var dags att mäta kamaxeln. Originalet som jag plockade ur var 36.2/47.0. Den jag satte i var 32.6/42.4. En helsikes skillnad, och motsvarar det alltför stora spelet.
Får smiska mig själv ordentligt för att jag inte:
A: Sträckte ut handen efter skjutmåttet direkt när jag fick hem kamaxeln.
B: Kollade ventilspel när jag satt ihop toppen.
Dubbelt puckat.
Jahaja. Bara att plocka isär då.
En beg. kamaxel var omöjligt att hitta, så tillslut kom det ett paket från Linköping med ett komplett topplock. Kamaxeln kontrollmätt innan de skickade, så jag visste att det var rätt...
Plockade ur axeln, och fick den på plats i Scenicen istället.
Intressant var att toppen jag plockade den ur (årsmodell -98) fortfarande hade lösa schims.
Det verkar som att lyftare i olika tjocklekar kom 03-99.
Mätte upp spelen med bladmått, och kom fram till att några felade med 0.05mm.
Tillräckligt bra, väl??
/A
Lyfte av kamkåpan och kollade ventilspelen. Enligt spec. ska det vara 0.2mm på insug och 0.4mm på avgas.
Jag behövde inte ta fram några mätverktyg för att se att det rörde sig om ca. 2mm spel:
Vad tusan? Inte konstigt om det rasslade...
Nu(!) tyckte jag det var dags att mäta kamaxeln. Originalet som jag plockade ur var 36.2/47.0. Den jag satte i var 32.6/42.4. En helsikes skillnad, och motsvarar det alltför stora spelet.
Får smiska mig själv ordentligt för att jag inte:
A: Sträckte ut handen efter skjutmåttet direkt när jag fick hem kamaxeln.
B: Kollade ventilspel när jag satt ihop toppen.
Dubbelt puckat.
Jahaja. Bara att plocka isär då.
En beg. kamaxel var omöjligt att hitta, så tillslut kom det ett paket från Linköping med ett komplett topplock. Kamaxeln kontrollmätt innan de skickade, så jag visste att det var rätt...
Plockade ur axeln, och fick den på plats i Scenicen istället.
Intressant var att toppen jag plockade den ur (årsmodell -98) fortfarande hade lösa schims.
Det verkar som att lyftare i olika tjocklekar kom 03-99.
Mätte upp spelen med bladmått, och kom fram till att några felade med 0.05mm.
Tillräckligt bra, väl??
/A
Anders Helstad
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Wohoo!
Startade upp den som hastigast i garaget, och nu lät den betydligt bättre. Inget rassel, utan tyst och fin.
Bara att sätta tillbaka torkarna och lite annat smått och gott, så är den strax redo för vägarna igen. (Eller vågar jag hoppas på det...??)
/A
Startade upp den som hastigast i garaget, och nu lät den betydligt bättre. Inget rassel, utan tyst och fin.
Bara att sätta tillbaka torkarna och lite annat smått och gott, så är den strax redo för vägarna igen. (Eller vågar jag hoppas på det...??)
/A
Anders Helstad
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Grattis nu har du fått en fin bruksare... har varit kul att läsa om dina fram och baksteg
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Idag var det dags att våga sig på en utflykt.
Tog en liten sväng till den lokala bokskogen och njöt av höstfärgerna.
Några kossor fanns där också.
Osade en del bränd olja, men jag tror och hoppas att det är den gamla läckan från vevaxeln som gör sig påmind.
Var lite ovant att åka "buss", men det kändes rätt trivsamt efter ett tag.
/A
Tog en liten sväng till den lokala bokskogen och njöt av höstfärgerna.
Några kossor fanns där också.
Osade en del bränd olja, men jag tror och hoppas att det är den gamla läckan från vevaxeln som gör sig påmind.
Var lite ovant att åka "buss", men det kändes rätt trivsamt efter ett tag.
/A
Anders Helstad
-
- Forumpolis
- Posts: 1184
- Joined: 13 Aug 2006, 21:41
- Firstname: John
- Surname: Ignell
- Location: Enviken
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Ser kanonfin ut efter alla mot o framgångar tycker jag!
John Ignell Enviken
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Pruttade iväg till bilprovningen förra lördagen.
Kom faktiskt flera kilometer innan det började klonka lite märkligt, och som ansjovis på pizzan tändes oljetryckslampan också.
Vad-i-helsike?
Kastade ankar vid skolan i grannbyn och stängde av motorn. Klonkandet verkade komma från vänster fram så jag ryckte lite i hjulet, och nog tusan satt det löst.
Snokade fram det sinnrikt hopfällbara hjulmutterverktyget och drog åt bultarna. Eller, tja, kunde dra en del med fingrarna först...
Sen fick jag lyfta på huven. Var nästan rädd att jag skulle hitta ett oljesprutat inferno, men allt var torrt och fint. Kollade oljestickan, och där fanns det gott om olja. Hmm..
Startade igen, och nu var det ingen oljelampa. Åkte vidare, lätt nervös, och kom nog fem kilometer till innan lampan tändes igen. Nytt stopp, på Statoil denna gången. Upp med huven och kolla. Skruvade av oljelocket, och kikade ner på kamaxeln, som var fint oljig.
Nä, va tusan, det är nog bara givaren som spökar...
Igång med motorn igen, utan oljelampa, och kom den sista milen till Borås innan den började blinka och glimra på ett lömskt vis.
- Neeeeeeeeeeeej då, det är inget fel...
Väl inne på bilprovningen fick jag nämna att "oljelampan tänds ibland, men det är ingen fara...".
Besiktningen gick hursomhelst utmärkt, och jag rullade därifrån med blanka papper och hemtrevligt lysande oljetryckslampa.
Gött!
Nu några dagar senare har jag mätt och donat på givaren, och kan inte komma fram till något annat än att den fungerar alldeles utmärkt...
Blir till att plocka ner tråget och se vad jag kan hitta. En halväten baguette uppkörd i oljepickupen? Ett kit blandat metallspån? Ingenting alls?
Får väl säga som Volvoverkstaden dit förra ägaren vände sig när han hade samma symptom: - Rasslar det då? Nä, då är det nog ingen fara.
/A
Kom faktiskt flera kilometer innan det började klonka lite märkligt, och som ansjovis på pizzan tändes oljetryckslampan också.
Vad-i-helsike?
Kastade ankar vid skolan i grannbyn och stängde av motorn. Klonkandet verkade komma från vänster fram så jag ryckte lite i hjulet, och nog tusan satt det löst.
Snokade fram det sinnrikt hopfällbara hjulmutterverktyget och drog åt bultarna. Eller, tja, kunde dra en del med fingrarna först...
Sen fick jag lyfta på huven. Var nästan rädd att jag skulle hitta ett oljesprutat inferno, men allt var torrt och fint. Kollade oljestickan, och där fanns det gott om olja. Hmm..
Startade igen, och nu var det ingen oljelampa. Åkte vidare, lätt nervös, och kom nog fem kilometer till innan lampan tändes igen. Nytt stopp, på Statoil denna gången. Upp med huven och kolla. Skruvade av oljelocket, och kikade ner på kamaxeln, som var fint oljig.
Nä, va tusan, det är nog bara givaren som spökar...
Igång med motorn igen, utan oljelampa, och kom den sista milen till Borås innan den började blinka och glimra på ett lömskt vis.
- Neeeeeeeeeeeej då, det är inget fel...
Väl inne på bilprovningen fick jag nämna att "oljelampan tänds ibland, men det är ingen fara...".
Besiktningen gick hursomhelst utmärkt, och jag rullade därifrån med blanka papper och hemtrevligt lysande oljetryckslampa.
Gött!
Nu några dagar senare har jag mätt och donat på givaren, och kan inte komma fram till något annat än att den fungerar alldeles utmärkt...
Blir till att plocka ner tråget och se vad jag kan hitta. En halväten baguette uppkörd i oljepickupen? Ett kit blandat metallspån? Ingenting alls?
Får väl säga som Volvoverkstaden dit förra ägaren vände sig när han hade samma symptom: - Rasslar det då? Nä, då är det nog ingen fara.
/A
Anders Helstad
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Både grattis och tråkigt !
Men bilen ser skitfin ut. Ett tips bara. Svärta ner alla lister och stänkskydd så blir det pricken på iet ! =)
Hoppas du får till glimmret, och att det inte är något allvarligt !
/Robin
Men bilen ser skitfin ut. Ett tips bara. Svärta ner alla lister och stänkskydd så blir det pricken på iet ! =)
Hoppas du får till glimmret, och att det inte är något allvarligt !
/Robin
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Har faktiskt fixat listerna med något av det bästa jag provat hittills: Sonax plastic renovation gel.Robin wrote:Både grattis och tråkigt !
Men bilen ser skitfin ut. Ett tips bara. Svärta ner alla lister och stänkskydd så blir det pricken på iet ! =)
Hoppas du får till glimmret, och att det inte är något allvarligt !
/Robin
Att det ser grått ut på bilderna är nog bara att solen reflekteras i den blanka ytan...
Fast jag har missat ena stänkskyddet.
Beställde och fick hem en ny oljetryckskontakt.
Som givetvis inte hade samma gänga.
Men en vänlig kollega och en svarv fixade snabbt en adapter. Från M14x1.5 till M18x1.5.
På plats i bilen.
Och se! Lampan släcktes. (Än så länge...)
Ska köra den några dagar nu och se så det håller i sig. Hoppashoppas!
/A
Anders Helstad
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Aha ok..jag är snål och kör med Biltemas.. Men dom blir bäcksvart i ca 2 veckor =)
Men den ser skitfin ut. Jag skulle också vilja ha en vinge på min RX4. men Scenic vingen passar inte pga öppningsbar glaslucka
Men den ser skitfin ut. Jag skulle också vilja ha en vinge på min RX4. men Scenic vingen passar inte pga öppningsbar glaslucka
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
-
- Posts: 91
- Joined: 14 May 2009, 20:43
- Location: Borås
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Förbannade VANDALER!!
Lämnade bilen inne i stan (Borås, vid Opel- handlaren...) över natten eftersom min Omega behövde nytt hjullager.
Tror FAN om inte nån pungråtta varit framme och repat hela bilen!!!
Vad var meningen med detta??
Hoppas att personen/ personerna ifråga gick till sängs på kvällen och kände sig extremt nöjda med sitt hantverk.
Spöstraff på allmän plats?
Men, jag kan vara riktigt envis, och den var ju redan förstörd:
Börjar med att maskera:
Sprayar på flera lager färg, och försöker sen skrapa bort så mycket överflödigt som möjligt.
Sen våtslipar jag ner ytterligare med 800- papper.
(Insåg sen att jag skulle tagit 1200- papper direkt...)
Går på med 1200-papper över en större yta.
Kan detta bli bra??
Fram med maskin och polermedel.
Njaee...
Bara att fortsätta.
Det tar sig:
Man ser fortfarande en distorsion där repan varit, men färgtäckningen är helt ok.
Dörrarna var lite envisare. Det känns som att färgpigmenten runnit neråt, så färgen täckte dåligt. Ska gå på igen med pensel och se om det blir bättre.
Repan på dörren framträder tydligt med blixten.
Blankt annars:
/Anders
Lämnade bilen inne i stan (Borås, vid Opel- handlaren...) över natten eftersom min Omega behövde nytt hjullager.
Tror FAN om inte nån pungråtta varit framme och repat hela bilen!!!
Vad var meningen med detta??
Hoppas att personen/ personerna ifråga gick till sängs på kvällen och kände sig extremt nöjda med sitt hantverk.
Spöstraff på allmän plats?
Men, jag kan vara riktigt envis, och den var ju redan förstörd:
Börjar med att maskera:
Sprayar på flera lager färg, och försöker sen skrapa bort så mycket överflödigt som möjligt.
Sen våtslipar jag ner ytterligare med 800- papper.
(Insåg sen att jag skulle tagit 1200- papper direkt...)
Går på med 1200-papper över en större yta.
Kan detta bli bra??
Fram med maskin och polermedel.
Njaee...
Bara att fortsätta.
Det tar sig:
Man ser fortfarande en distorsion där repan varit, men färgtäckningen är helt ok.
Dörrarna var lite envisare. Det känns som att färgpigmenten runnit neråt, så färgen täckte dåligt. Ska gå på igen med pensel och se om det blir bättre.
Repan på dörren framträder tydligt med blixten.
Blankt annars:
/Anders
Anders Helstad
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Usch. Otrevligt med folk som inte kan låta andras saker vara. Men jag måste säga att det var en snygg lackreparation du gjorde. Det lär ju inte vara något man tänker på om man inte vet om det!
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Usch va tråkigt varför kan inte folk låta andras saker vara men en snygg reparation lyckades du iaf med
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Re: Scenic 2.0 -99- Vauxhallkillen
Dom har bara tur man inte kommer på dom...då skulle dom behöva bättringsfärg för att se normal ut.
Dock är jag riktigt imponerad över reparationen..
Dock är jag riktigt imponerad över reparationen..
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002: