LMS Provapå-banåkning på Sviestad 2008. (Linköping)

Allt om banträffar, konbanor, race och strippkörningar

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Tegera Classic, nylon å lammnappa. Gratis på en del arbetsplatser...kolla www.ejendals.com finns säkert att köpa på en del byggvaruhus, biltema eller dylikt.
Eller Spraco - complies with ISO 6940 - FIA 86 Rules 95% Meta Aramid 5% Para Aramid. Gissningsvis står dom emot eld lite bättre än vanliga handskar. Man har ju bara två händer...även om det inte händer nåt så är det en billig försäkring. Inte sant?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

kmfdm wrote:Tegera Classic, nylon å lammnappa. Gratis på en del arbetsplatser...kolla www.ejendals.com finns säkert att köpa på en del byggvaruhus, biltema eller dylikt.
Eller Spraco - complies with ISO 6940 - FIA 86 Rules 95% Meta Aramid 5% Para Aramid. Gissningsvis står dom emot eld lite bättre än vanliga handskar. Man har ju bara två händer...även om det inte händer nåt så är det en billig försäkring. Inte sant?
Jag har sett att vissa åker med typ Tegera-handskar. Fast då med en variant som har bomullstyg på ovansidan i stället för nylon... (Eller oxå bara låtsas de att det är bomull...)
Sen finns det ju kartinghandskar (som inte är FIA-klassade) de brukar vara billigare än de klassade "ISO 6940 - FIA 86"-modellerna... Helt ok på trackdays.
Jag tycker att skorna oxå gör mycket för känslan i körningen. Det viktiga, tycker jag, är att klacken är så låg som möjligt. Har sett en del som åker med "wanabee-rejsing-skor" från t.ex. Stadium. De ser ok ut , men har uppbyggd klack... :roll:

Rätt märkning på handskarna i all ära, det viktigaste är att ha ett gott humur, vara ödmjuk och ha en korrekt körställning så att det går bra att manövrera bilen... Att sitta rätt är viktigt. 8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kmfdm wrote:Tegera Classic, nylon å lammnappa. Gratis på en del arbetsplatser...kolla www.ejendals.com finns säkert att köpa på en del byggvaruhus, biltema eller dylikt.
Eller Spraco - complies with ISO 6940 - FIA 86 Rules 95% Meta Aramid 5% Para Aramid. Gissningsvis står dom emot eld lite bättre än vanliga handskar. Man har ju bara två händer...även om det inte händer nåt så är det en billig försäkring. Inte sant?
nylon brinner bra,därför använder man inte det...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

[/quote]
Att sitta rätt är viktigt. 8)[/quote]
Därför har jag byggt om bilen
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Cherie
Posts: 543
Joined: 15 Mar 2007, 16:20
Location: Göteborg

Post by Cherie »

Beträffande handskar och då nylonhandskar som brinner...

Jag ställde i samband med en anmälan till en kurs för förarlicens just frågan om handskar - vilket ju såklart behövdes. Det visade sig att den främsta anledningen till att förare i amatörklassen som kör sin privatbil använder handskar knappast har med ev. skydd för bränder att göra. utan snarare för att verka som skydd mot glassplitter. Alltså arbetshandskarna som Pia föreslog funkar alldeles utmärkt. Har även en kollega som är B- förare som även han sa att dessa handskar funkar. Så jag tror att de som vill ha nylonhandskar lugnt kan skaffa dessa. Sen å andra sidan kan det ju vara rätt fräckt med "äkta" vara 8)
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland

Image

http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ

Do as I say and never question what I do
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Sitta stil stolar gör susen. Har faktiskt aldrig kört med sånna förr men vilken skillnad. Oj oj oj.. Och komforten blev nästan bättre än innan!

Image
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Cherie wrote:Beträffande handskar och då nylonhandskar som brinner...

Jag ställde i samband med en anmälan till en kurs för förarlicens just frågan om handskar - vilket ju såklart behövdes. Det visade sig att den främsta anledningen till att förare i amatörklassen som kör sin privatbil använder handskar knappast har med ev. skydd för bränder att göra. utan snarare för att verka som skydd mot glassplitter. Alltså arbetshandskarna som Pia föreslog funkar alldeles utmärkt. Har även en kollega som är B- förare som även han sa att dessa handskar funkar. Så jag tror att de som vill ha nylonhandskar lugnt kan skaffa dessa. Sen å andra sidan kan det ju vara rätt fräckt med "äkta" vara 8)
tar helst sånna som klarar värme,kanske därför man inte får köra i fleecejacka... :?:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Cherie wrote:Beträffande handskar ... Det visade sig att den främsta anledningen till att förare som kör sin privatbil använder handskar knappast har med ev. skydd för bränder att göra. utan snarare för att verka som skydd mot glassplitter...
Visst är det så. Glassplitter och "mekaniska" skador på händerna om bilen skulle rulla...
Många av de som arrangerar träffar har dock "snöat in på bomull" eftersom det är klart bättre ur brandsynpunkt än t.ex polyamid (nylon). Så även om mekhandskarna med nylon har bättre passform kanske det är bättre att välja bomullsvarianten för att slippa argumentera runt handskarna med en funktionär som bara vill väl och se till att arrangörens regler efterföljs. De brukar oftast vilja se "heltäckande bomullsklädsel".
Jag har inte hört talas om något fall där en hobbyban/slalomåkare bränt händerna.....
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Förresten, hur många härifrån forumet är det som funderar på att dyka upp på Sviestad redan den 30'e Mars?

Jag planerar i alla fall att åka ner med Clion om inget oförutsett inträffar och bara vädret är drägligt... 8)
En ClioSport 182 från Huskvarnatrakten kommer nog också tror jag.
Joel P?


Några bilder från Sviestad förra året:

Så här ser Sviestadbanan ut.
Image

Tre kompisar myser i vårsolen.
Image

ShoppingClion på offensiven genom "rondellen".
Image

Full kontroll. Micke Rang har järnkoll på hur Megenen ska rattas.
Image

Här vilar inga ledsamheter. Lite balett ala Pennerborn.
Image
Foto: Niklas Falk
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Jag skall banne mej upp igen och denna gången skall kränghämmaren sitta fast hela dagen :lol: Blir Bus bussen igen med lite bättre gummi. 8)
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
sik
Posts: 128
Joined: 26 Nov 2007, 23:12
Location: Ödeshög

Post by sik »

Jag kommer, OM inget annat händetr som måste ändra dagen!
Marcus Gustafsson.
Aínt boiling rise, just burning rubber
User avatar
Joakim16v
Posts: 2139
Joined: 22 May 2007, 11:34
Location: Stockholm

Post by Joakim16v »

Får se om jag hinner fixa med avgassystemet så det blir färdigt till dess.. I så fall kan jag nog dyka upp...
Joakim Birath
Medlemsnr: 2007
Renault Megane Grand Tour GT dCI 165 2014
Renault 21 Turbo Quadra 1991
Renault 19 16V Karmann cabriolet 1991
Stockholm
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Joakim16v wrote:Får se om jag hinner fixa med avgassystemet så det blir färdigt till dess.. I så fall kan jag nog dyka upp...
Vi kan fixa dit ett "stuprör" Så kom ner så har du inte det att skylla på sedan :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

Tänkte hänga på dennis fast med CCn se hur den beter sig innan jag bestämmer vidare hur både karaktär på motor ska ändras samt väghållningen.
Längesedan ja va o kollade på race på sviestad så falk du får gärna va lite bisittare :wink:
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

timolo wrote:... falk du får gärna va lite bisittare :wink:
De brukar inte tillåta passagerare andra än arrangörerna som spårvalvisare.
(Någon gång har jag på nåder fått tillåtelse att åka med och berätta när dom haft fullt upp.)

Finns ju iofs lite info om hur man tacklar Sviestad på rejsa...:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7948
http://rejsa.nu/bana_info.asp?sviestad


8)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Post Reply