LMS Provapå-banåkning på Sviestad 2008. (Linköping)
Moderator: Forumpolisen
Tegera Classic, nylon å lammnappa. Gratis på en del arbetsplatser...kolla www.ejendals.com finns säkert att köpa på en del byggvaruhus, biltema eller dylikt.
Eller Spraco - complies with ISO 6940 - FIA 86 Rules 95% Meta Aramid 5% Para Aramid. Gissningsvis står dom emot eld lite bättre än vanliga handskar. Man har ju bara två händer...även om det inte händer nåt så är det en billig försäkring. Inte sant?
Eller Spraco - complies with ISO 6940 - FIA 86 Rules 95% Meta Aramid 5% Para Aramid. Gissningsvis står dom emot eld lite bättre än vanliga handskar. Man har ju bara två händer...även om det inte händer nåt så är det en billig försäkring. Inte sant?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Jag har sett att vissa åker med typ Tegera-handskar. Fast då med en variant som har bomullstyg på ovansidan i stället för nylon... (Eller oxå bara låtsas de att det är bomull...)kmfdm wrote:Tegera Classic, nylon å lammnappa. Gratis på en del arbetsplatser...kolla www.ejendals.com finns säkert att köpa på en del byggvaruhus, biltema eller dylikt.
Eller Spraco - complies with ISO 6940 - FIA 86 Rules 95% Meta Aramid 5% Para Aramid. Gissningsvis står dom emot eld lite bättre än vanliga handskar. Man har ju bara två händer...även om det inte händer nåt så är det en billig försäkring. Inte sant?
Sen finns det ju kartinghandskar (som inte är FIA-klassade) de brukar vara billigare än de klassade "ISO 6940 - FIA 86"-modellerna... Helt ok på trackdays.
Jag tycker att skorna oxå gör mycket för känslan i körningen. Det viktiga, tycker jag, är att klacken är så låg som möjligt. Har sett en del som åker med "wanabee-rejsing-skor" från t.ex. Stadium. De ser ok ut , men har uppbyggd klack...
Rätt märkning på handskarna i all ära, det viktigaste är att ha ett gott humur, vara ödmjuk och ha en korrekt körställning så att det går bra att manövrera bilen... Att sitta rätt är viktigt.
nylon brinner bra,därför använder man inte det...kmfdm wrote:Tegera Classic, nylon å lammnappa. Gratis på en del arbetsplatser...kolla www.ejendals.com finns säkert att köpa på en del byggvaruhus, biltema eller dylikt.
Eller Spraco - complies with ISO 6940 - FIA 86 Rules 95% Meta Aramid 5% Para Aramid. Gissningsvis står dom emot eld lite bättre än vanliga handskar. Man har ju bara två händer...även om det inte händer nåt så är det en billig försäkring. Inte sant?
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Beträffande handskar och då nylonhandskar som brinner...
Jag ställde i samband med en anmälan till en kurs för förarlicens just frågan om handskar - vilket ju såklart behövdes. Det visade sig att den främsta anledningen till att förare i amatörklassen som kör sin privatbil använder handskar knappast har med ev. skydd för bränder att göra. utan snarare för att verka som skydd mot glassplitter. Alltså arbetshandskarna som Pia föreslog funkar alldeles utmärkt. Har även en kollega som är B- förare som även han sa att dessa handskar funkar. Så jag tror att de som vill ha nylonhandskar lugnt kan skaffa dessa. Sen å andra sidan kan det ju vara rätt fräckt med "äkta" vara
Jag ställde i samband med en anmälan till en kurs för förarlicens just frågan om handskar - vilket ju såklart behövdes. Det visade sig att den främsta anledningen till att förare i amatörklassen som kör sin privatbil använder handskar knappast har med ev. skydd för bränder att göra. utan snarare för att verka som skydd mot glassplitter. Alltså arbetshandskarna som Pia föreslog funkar alldeles utmärkt. Har även en kollega som är B- förare som även han sa att dessa handskar funkar. Så jag tror att de som vill ha nylonhandskar lugnt kan skaffa dessa. Sen å andra sidan kan det ju vara rätt fräckt med "äkta" vara
Ullis Bergström
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
Renault F1-supporter
Göteborg/ Värmland
http://www.youtube.com/watch?v=pTkrSlsNfxQ
Do as I say and never question what I do
tar helst sånna som klarar värme,kanske därför man inte får köra i fleecejacka...Cherie wrote:Beträffande handskar och då nylonhandskar som brinner...
Jag ställde i samband med en anmälan till en kurs för förarlicens just frågan om handskar - vilket ju såklart behövdes. Det visade sig att den främsta anledningen till att förare i amatörklassen som kör sin privatbil använder handskar knappast har med ev. skydd för bränder att göra. utan snarare för att verka som skydd mot glassplitter. Alltså arbetshandskarna som Pia föreslog funkar alldeles utmärkt. Har även en kollega som är B- förare som även han sa att dessa handskar funkar. Så jag tror att de som vill ha nylonhandskar lugnt kan skaffa dessa. Sen å andra sidan kan det ju vara rätt fräckt med "äkta" vara
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Visst är det så. Glassplitter och "mekaniska" skador på händerna om bilen skulle rulla...Cherie wrote:Beträffande handskar ... Det visade sig att den främsta anledningen till att förare som kör sin privatbil använder handskar knappast har med ev. skydd för bränder att göra. utan snarare för att verka som skydd mot glassplitter...
Många av de som arrangerar träffar har dock "snöat in på bomull" eftersom det är klart bättre ur brandsynpunkt än t.ex polyamid (nylon). Så även om mekhandskarna med nylon har bättre passform kanske det är bättre att välja bomullsvarianten för att slippa argumentera runt handskarna med en funktionär som bara vill väl och se till att arrangörens regler efterföljs. De brukar oftast vilja se "heltäckande bomullsklädsel".
Jag har inte hört talas om något fall där en hobbyban/slalomåkare bränt händerna.....
Förresten, hur många härifrån forumet är det som funderar på att dyka upp på Sviestad redan den 30'e Mars?
Jag planerar i alla fall att åka ner med Clion om inget oförutsett inträffar och bara vädret är drägligt...
En ClioSport 182 från Huskvarnatrakten kommer nog också tror jag.
Joel P?
Några bilder från Sviestad förra året:
Så här ser Sviestadbanan ut.
Tre kompisar myser i vårsolen.
ShoppingClion på offensiven genom "rondellen".
Full kontroll. Micke Rang har järnkoll på hur Megenen ska rattas.
Här vilar inga ledsamheter. Lite balett ala Pennerborn.
Foto: Niklas Falk
Jag planerar i alla fall att åka ner med Clion om inget oförutsett inträffar och bara vädret är drägligt...
En ClioSport 182 från Huskvarnatrakten kommer nog också tror jag.
Joel P?
Några bilder från Sviestad förra året:
Så här ser Sviestadbanan ut.
Tre kompisar myser i vårsolen.
ShoppingClion på offensiven genom "rondellen".
Full kontroll. Micke Rang har järnkoll på hur Megenen ska rattas.
Här vilar inga ledsamheter. Lite balett ala Pennerborn.
Foto: Niklas Falk
Jag skall banne mej upp igen och denna gången skall kränghämmaren sitta fast hela dagen Blir Bus bussen igen med lite bättre gummi.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Vi kan fixa dit ett "stuprör" Så kom ner så har du inte det att skylla på sedanJoakim16v wrote:Får se om jag hinner fixa med avgassystemet så det blir färdigt till dess.. I så fall kan jag nog dyka upp...
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tänkte hänga på dennis fast med CCn se hur den beter sig innan jag bestämmer vidare hur både karaktär på motor ska ändras samt väghållningen.
Längesedan ja va o kollade på race på sviestad så falk du får gärna va lite bisittare
Längesedan ja va o kollade på race på sviestad så falk du får gärna va lite bisittare
Tim Olofsson Olofström
R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
De brukar inte tillåta passagerare andra än arrangörerna som spårvalvisare.timolo wrote:... falk du får gärna va lite bisittare
(Någon gång har jag på nåder fått tillåtelse att åka med och berätta när dom haft fullt upp.)
Finns ju iofs lite info om hur man tacklar Sviestad på rejsa...:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7948
http://rejsa.nu/bana_info.asp?sviestad