Reläer på en Laguna

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

aronsson79
Posts: 4
Joined: 17 Jan 2007, 23:25

Post by aronsson79 »

ja, jag har sökt lite mer på forumet sen igår och börjar förstå att det är väldigt vanligt att det blir fel i elcentralen... Tack för bekräftelsen i alla fall!

Är det någon som har kollat närmare på vad det är som händer med elcentralen, går det att laga den tro?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

består av flera kretskort på lager,med genomgående stift,låter inte som något man ger sig in i,kostar inte allt för mycket att få nytt ...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Erik A
Posts: 119
Joined: 09 Apr 2006, 20:18
Location: Södertälje

Post by Erik A »

aronsson79 wrote:jÄr det någon som har kollat närmare på vad det är som händer med elcentralen, går det att laga den tro?
Jag vet inte hur många varianter som finns av elcentralen, men på min bil bestod den av ett kretskort där laminatet men inte kopparn var genomfräst på tre ställen. Vid dessa fräsningar var hela kretskortet vikt. Resultatet blir som två 45 grader vinklade kretskort på varandra. Skall man vika ut den igen måste man löda bort kanske 30 stift som går mellan skikten. Alla dessa stift är åtkomliga från kanterna.

Förutom stift mellan skikten så går det massor av stift genom de båda korten som förbinder ledare på de olika sidorna. Det som händer med korten är att lödningarna blir dåliga och behöver smältas om. Det är inget problem med de lödningar som sitter nära kanterna, men en bit in på kortet blir det problem.

Om du tar ut centralen och tittar efter dåliga lödningarkan du med litet tur finna att det är reparerbart. Smälter du om en lödning så skall det göras på kortets båda sidor. Personligen skulle jag skatta chansen att lyckas med en operation som innefattar att dela på korten som liten, men om de dåliga lödningarna sitter nära kortens kanter kan det gå bra. På min bil gick det att laga när jag hade problem med kupéfläkten.
Erik Avemo, Södertälje
aronsson79
Posts: 4
Joined: 17 Jan 2007, 23:25

Post by aronsson79 »

Tack så mycket för svaren! Verkar som att jag får köpa en ny central då!
Peter Aronsson - Herrljunga
aronsson79
Posts: 4
Joined: 17 Jan 2007, 23:25

Post by aronsson79 »

För andra som hittar denna tråden kan jag meddela att felet mycket riktigt var elcentralen, i mitt fall hittade jag en dålig lödning som jag lyckades smälta om.

Tack för all hjälp!
Peter Aronsson - Herrljunga
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

aronsson79 wrote:För andra som hittar denna tråden kan jag meddela att felet mycket riktigt var elcentralen, i mitt fall hittade jag en dålig lödning som jag lyckades smälta om.

Tack för all hjälp!
Tack för infon!!
RenLagun
Posts: 20
Joined: 16 Mar 2011, 00:42
Location: Örebro

Re:

Post by RenLagun »

aronsson79 wrote:För andra som hittar denna tråden kan jag meddela att felet mycket riktigt var elcentralen, i mitt fall hittade jag en dålig lödning som jag lyckades smälta om.

Tack för all hjälp!

Det verkar vara lite som det fel jag har? Visserligen så är mitt centrallås bortkopplat av tidigare ägare, så jag använder bara nyckel i dörren. Men när jag vrider på tändningen så slocknar positionsljus + kupé belysning... halvljusen lyser dock.
Hmm....
Jon Svensson
RenLagun
Posts: 20
Joined: 16 Mar 2011, 00:42
Location: Örebro

Re: Reläer på en Laguna

Post by RenLagun »

Till framtida läsare så löste jag mitt elfel och beskrivning finns i den här tråden:
http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=7&t=12230
Jon Svensson
Post Reply