Original stereo - uppgradera till lite roligare ljud?

Stereo, ljud, bild och installationer.

Moderator: Forumpolisen

kmfdm

Post by kmfdm »

Fick en titt (och sitt plus provlyssning) i en grym R5 GTE igår som var med på Elmia (är även till salu på blocket) där det var ljudbygge på hög nivå.
Det var grejor från soundstream...mkt läckra!!!
http://www.soundstream.com
ÅF i GBG är www.enperformance.com
Passade också på att kolla på BRL. Baslådorna är inte SÅ dyra.

Kondensator tyckte han inte var nödvändigt om man inte skall ha nåt värstingbygge. Bara en baslåda plus slutsteg i skuffen klarar ett vanligt batteri. Vad säger erfarenheten, ni som uppgraderat ljudet?
Usch :P börjar bli riktigt sugen :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
figgesoft
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm

Post by figgesoft »

Kör på !

Men börja med en ny huvudenhet, där kommer du höra mest skillnad ;)

:twisted:
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
kmfdm

Post by kmfdm »

Blir nog "allt" på en gång, när det väl blir av :lol:
Får se vad som blir över när Göran P fått sitt :roll:
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström

Tony
Forumpolis

Post by Tony »

jag håller med figgesoft
skaffa en huvudenhet till att börja med...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
micke_011

Post by micke_011 »

hur funkar det att byta huvudenhet på den bilar som har styrning av vissa funktioner genom originalstereon? de funktionerna försvinner ju då eller iaf kopplingen till den separata displayen på instrumentpanelen.

man kanske ska börja med att byta element och, om det behövs, driva dem med ett nytt steg? det bör ju göra susen, sedan kan originalstereon spela skivorna och radio som förut. mp3 får man väl lösa på annat sätt om det behövs.
micke åhrén

medlem #1819 (tror jag)
honda accord 2,4 type s -06
volvo v70 ii 2,5ft -10
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

pioneer och adaptrar så löser det sig,funkar inte till alla pioneer ........men dom lite dyrare
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Teemu

Post by Teemu »

micke_011 wrote:hur funkar det att byta huvudenhet på den bilar som har styrning av vissa funktioner genom originalstereon? de funktionerna försvinner ju då eller iaf kopplingen till den separata displayen på instrumentpanelen.

man kanske ska börja med att byta element och, om det behövs, driva dem med ett nytt steg? det bör ju göra susen, sedan kan originalstereon spela skivorna och radio som förut. mp3 får man väl lösa på annat sätt om det behövs.
Även Sony skall ha adapterkablage till vissa modeller. Har dock för mig att dessa kablage inte är helt gratis - framför allt om man vill ha display-modellen
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
kmfdm

Post by kmfdm »

Kollade MDS tidigare i somras, och där kostade ett adapterkablage till Renault över 700 kr, om man ville att rattfjärren skulle funka med annan huvudenhet. Uppgradera ljudet ligger nog på is över vintern, sen kanske det blir slag i saken.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström

Steel

Post by Steel »

Tony wrote:pioneer och adaptrar så löser det sig,funkar inte till alla pioneer ........men dom lite dyrare
Dom kostar skjortan tyvärr, ca. 1600:- till min Pioneer så jag har inte köpt någon ... :(
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Steel wrote:
Tony wrote:pioneer och adaptrar så löser det sig,funkar inte till alla pioneer ........men dom lite dyrare
Dom kostar skjortan tyvärr, ca. 1600:- till min Pioneer så jag har inte köpt någon ... :(
ja men det funkar :) problemet är ju när man som jag har en display åxå,om man bara hade haft rattfjärren så hade man kommit billigare undan.. vill ju inte köra med luckan till radion öppen när det går att fixa ..men som du säger dyrt..

kmfdm

Post by kmfdm »

Så, lyfter vi lite tråd igen...
Har snokat på MDS å BRL´s hemsida lite.

Vad är "bäst"?
JVC, Sony eller Pioneer?
Pioneer har fått bra kritik av kunder på pricerunner.
Nån som har nåt trevligt att rekommendera?
Priserna är ju ganska överkomliga åxxå, om man vill byta ut original-ljudet till nåt roligare. Skall man byta alla högtalare när man ändå är i farten åxxå, eller räcker det med huvudenheten? Tror jag har 4x15 watt, men 6 högtalare.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström

Teemu

Post by Teemu »

kmfdm wrote:Så, lyfter vi lite tråd igen...
Har snokat på MDS å BRL´s hemsida lite.

Vad är "bäst"?
JVC, Sony eller Pioneer?
Pioneer har fått bra kritik av kunder på pricerunner.
Nån som har nåt trevligt att rekommendera?
Priserna är ju ganska överkomliga åxxå, om man vill byta ut original-ljudet till nåt roligare. Skall man byta alla högtalare när man ändå är i farten åxxå, eller räcker det med huvudenheten? Tror jag har 4x15 watt, men 6 högtalare.
Har inte någon mer erfarenhet utav Pioneer än någon gammal rattaxelbandare. Däremot har jag haft ett par nyare Sony med stöd för mp3 i bilarna innan och tyckt att dom varit helt oki. För mig att Sony var aningen mer prisvärda jämtemot just Pioneer när jag kollade på stereos sist. Tror dock inte att det skiljer så himla mycket på dom heller. Kolla bara att du får dom anslutningarna du behöver nu eller i framtiden. Sedan kan ju designen spela en roll med då man gärna vill att den skall flyta in i bilen någorlunda. JVC har ju tagit sig in på marknaden ordentligt med, så jag tror inte dom är så dåliga heller.
Skall du köra mp3 i bilen kanske en spelare med giga-mp3 kan vara utav intresse. Alltså möjligheten att kunna köra mp3 ifrån en DVD-skiva.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Byter du huvudenhet ska du även satsa på andra hötalare också. Renault org högtalare är ingen höjdare. Men du behöver inte byta alla sex utan bara ett framsystem räcker. Sen stänger du bara de bakre högtalarna för vem lyssnar på musik som spelas bakom sig :roll:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Post Reply