Somebody - Tips angående sänkning?

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

kmfdm

Post by kmfdm »

Låter invecklat! Kan man enkelt kolla om man har glapp i styrväxel/styrleder, eller krävs det ett stort ingrepp på verkstad för att kontrollera detta? Styrväxeln, är det vanligt att man byter den? Vet bara hur den ser ut (och var den sitter) på lastbilar. Förmodligen är den väl mycket mindre [;)] på min bil, men har samma funktion. Får försöka kolla bilen vid tillfälle. Förresten, är det inte något man ev. märker på besiktningen; glapp i styrväxel/styrleder?
Erik R19

Post by Erik R19 »

Oftast är det väl bilprovningen som dömer ut glappa styr- och spindelleder men då är det långt gånget. Har råkat ut för det några gånger..[:(] Enligt bilprovningens "svaga punkter-lista" är glapp i leder och styrväxel vanliga anmärkningarna på R19.
Glappet på min märktes mest som slammer och slag i ratten när man körde på kullersten. Svårt annars att hitta glapp själv annars, man kan prova banka med näven på däcket i bakkant. Slamrar det då så är det nog glapp i styrleder eller styrväxel. Lederna kan man för all del känna på samtidigt som man rycker i hjulet.
Styrväxeln är i princip ett rör tvärs bilen med en kuggstång i sen går styrstagen från stångens ändar ut till styrspindlarna. Det sitter en styrled (kul-led) i inneränden och i ytteränden av varje styrstag
Styrväxeln är rätt enkelt om det är icke-servo, (Benny fixade utbytesdel till överkomligt pris). Betydligt värre om det är servo.
Spindellederna är också en svag punkt (de sitter mitt under hjulaxeln mellan styrspindel och bärarm), jättesvårt att hitta glapp när man står still eftersom det alltid spänner åt något håll. Glapp där ger i alla fall massor med härligt slammer på ojämn väg [;)]
kmfdm

Post by kmfdm »

Tror nog att jag skall satsa på att köpa Sänkningssatsen (Sachs) på Autoexperten och se om det gör bilen mindre vindkänslig. Har ändå tänkt att sänka den lite.
Det är bara när det är kastvindar ute som bilen känns "opålitlig". Inget slammer när man kör på ojämna vägar/gatsten etc.
kmfdm

Post by kmfdm »

Nu [}:)][}:)][}:)]!
Har beställt grejor till bilen.
Gula Koni och HR sänkfjädrar. Ska ju vara bra grejor, har jag hört av andra Mégane Coupé ryttare [:D] [;)] Så, det blev ingen sänkningssats från Sachs. Bara det bästa är gott nog [^]
Hoppas ingreppet blir smärtfritt, men jag litar till 100% på Ärtans "Renault-doktor" - den bästa man kan tänka sig [^]
ren16v

Post by ren16v »

Nice, men passa dig för alla hålor på Hisingen o i centrum. Däcken e det ända som fjädrar på min hehe [:D]
A-K

Post by A-K »

Kan meddela att även en liten Clio är vindkänslig, man känner hur vinden får tag i den ibland när det blåser mkt...

Hålor o sånt har man fått vänja sig vid här i Gbg, e inget bra alls att köra i dem precis. Jag har lärt mig att väja undan för dem, man tycker att det borde fixas lite bättre...
kmfdm

Post by kmfdm »

Hålorna som man passerar på Hisingen känner jag väl till [xx(] och försöker undvika dem i den mån det går. Synd att vi inte får valuta för vägskatten å felparkeringspengarna [:I]
Tribal

Post by Tribal »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />Hålorna som man passerar på Hisingen känner jag väl till [xx(] och försöker undvika dem i den mån det går. Synd att vi inte får valuta för vägskatten å felparkeringspengarna [:I]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Hur mycket kostar sänkningsatsen och var köpte/beställde du den?
kmfdm

Post by kmfdm »

Gula koni dämpare fram å bak plus HR fjädrar (fula blågröna, har lämnat på lackering så jag får samma fina gula konifärg [:D]) gick på 7020 på MH-styling med förhandlad club renault rabatt på 10%.
Det går säkert att få tag på billigare om man går via nån som importerar, men jag hade inte tid å lust att vänta [:I]
Göteborgsträffen stundar, så då vill ju bilen va fin [;)]
Kommer du????
Tribal

Post by Tribal »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmfdm</i>
<br />Gula koni dämpare fram å bak plus HR fjädrar (fula blågröna, har lämnat på lackering så jag får samma fina gula konifärg [:D]) gick på 7020 på MH-styling med förhandlad club renault rabatt på 10%.
Det går säkert att få tag på billigare om man går via nån som importerar, men jag hade inte tid å lust att vänta [:I]
Göteborgsträffen stundar, så då vill ju bilen va fin [;)]
Kommer du????
Nej tyvär,jag har bokat mig för Emmaboda tillsammans med resten av grabbarna bus.[:D][:(]
Är dina dämpare ställbara??
Hur mycket gav du för ditt avgassystem
kmfdm

Post by kmfdm »

Avgassystem: 4495 tror jag, plus 400 montering
MEN PASSA DIG - dom använde mina gamla slitna gummiupphängningar (det står åxxå i garantin att den gäller inte för upphängningen!) En kväll när jag skulle köra hem från jobbet så hade alla utom en släppt. Det lät inte bra då det vilade mot bakaxeln å vibrerade [:o)]
Så, det blev till att fixa nya. Tur att man har en sån bra Renaultdoktor [^]. Han har räddat henne många gånger [:D]

Dämparna skall vara ställbara, men jag tror inte att de går att justera i höjd, utan det är väl hårdheten misstänker jag. Än så länge ligger dom i hallen...får väl be att doktorn testar henne efter operationen [;)]
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

<br />Avgassystem: 4495 tror jag, plus 400 montering
MEN PASSA DIG - dom använde mina gamla slitna gummiupphängningar (det står åxxå i garantin att den gäller inte för upphängningen!) En kväll när jag skulle köra hem från jobbet så hade alla utom en släppt. Det lät inte bra då det vilade mot bakaxeln å vibrerade [:o)]
Så, det blev till att fixa nya. Tur att man har en sån bra Renaultdoktor [^]. Han har räddat henne många gånger [:D]

Dämparna skall vara ställbara, men jag tror inte att de går att justera i höjd, utan det är väl hårdheten misstänker jag. Än så länge ligger dom i hallen...får väl be att doktorn testar henne efter operationen [;)]
Dom är ställbara i "rebound" alltså hur sakta dom går ut när dom varit ihoptryckta...
kmfdm

Post by kmfdm »

[/quote]
Dom är ställbara i "rebound" alltså hur sakta dom går ut när dom varit ihoptryckta...
[/quote]

Thanx Tony! Precis vad jag menade [;)] Hittade bara inte rätta orden [:I][:o)]
Kan nog vara bra att ha såna med tanke på vissa vägar i GBG.
Norden
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström

Post by Norden »

Onödigt
Retur brukar man säga på svenska, istället för rebound :-)
/Onödigt
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

kom inte på ordet[:)][:)]
Post Reply