5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Moderator: Forumpolisen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Tror inte jag har nämnt det tidigare men för många år sedan var jag aktiv som elitboxare i svenska landslaget & drog hem en hel del pokaler som numera ligger & samlar damm i källarens bananlådor.
Satt & kollade igenom utbudet av kolfiberbackspeglar so ju är ett måste om man ska ha det mesta på bilen i materialet men hittade förvånansvärt få speglar som tilltalade mig. Visst finns det de hederliga M3 speglarna med 30 olika eftervarianter & några pyttesmå F1 inspirerade saker...men inget som jag tycker det är någon mening att slänga tusentals pengar på till min lilla R5:a.
Fick en sjukt bra idé när jag tänkte på formen som några av mina gamla boxningspokaler har...
En kolfiberbukett...
Snarare en kolfiber ros =)
Får det lov att vara en kopp helsvart?
En kolfiberbakelse...mums
Bara grädden som fattas =)
Grovslipat den lite.
Laminering, i bakgrunden syns mina kåpor till baklamporna på R5:an.
Ska kalla dom "Airbenders"
Kolfiberkåpor lamineras en sista gång....hyfsat blankt blir det
Lite kolfiberdetaljer som kommer att sitta på min projektbil...DET KOMMER MERA!!!
Idag fick jag återigen paket från Risetrade.se =) Hade hjälp att öppna paketet av världens sötaste tjej.
Dottern Lise hjälpte till...
Testade placera vingen på bilen idag. Kom fram till att den eventuellt ska sänkas lite men för övrigt tror jag den gör sitt jobb bra på banan. Kan meddela att den liksom fälgarna vägde förvånansvärt lite =) Funderar därför att lägga på några gram vikt på vingen i form av drapering i kolfiber för att följa resten av bilens stuk...men är egentligen inte det mest väsentliga...
Som sagt, lite lägre så blir den nog kanon.
http://www.risetrade.se/sv/produkter/ae ... er/ovriga/
Ikväll ska jag ner & slipa lite på mina backspeglar som faktiskt kommer bli över förväntan =)
Lägger upp bilder senare.
Satt & kollade igenom utbudet av kolfiberbackspeglar so ju är ett måste om man ska ha det mesta på bilen i materialet men hittade förvånansvärt få speglar som tilltalade mig. Visst finns det de hederliga M3 speglarna med 30 olika eftervarianter & några pyttesmå F1 inspirerade saker...men inget som jag tycker det är någon mening att slänga tusentals pengar på till min lilla R5:a.
Fick en sjukt bra idé när jag tänkte på formen som några av mina gamla boxningspokaler har...
En kolfiberbukett...
Snarare en kolfiber ros =)
Får det lov att vara en kopp helsvart?
En kolfiberbakelse...mums
Bara grädden som fattas =)
Grovslipat den lite.
Laminering, i bakgrunden syns mina kåpor till baklamporna på R5:an.
Ska kalla dom "Airbenders"
Kolfiberkåpor lamineras en sista gång....hyfsat blankt blir det
Lite kolfiberdetaljer som kommer att sitta på min projektbil...DET KOMMER MERA!!!
Idag fick jag återigen paket från Risetrade.se =) Hade hjälp att öppna paketet av världens sötaste tjej.
Dottern Lise hjälpte till...
Testade placera vingen på bilen idag. Kom fram till att den eventuellt ska sänkas lite men för övrigt tror jag den gör sitt jobb bra på banan. Kan meddela att den liksom fälgarna vägde förvånansvärt lite =) Funderar därför att lägga på några gram vikt på vingen i form av drapering i kolfiber för att följa resten av bilens stuk...men är egentligen inte det mest väsentliga...
Som sagt, lite lägre så blir den nog kanon.
http://www.risetrade.se/sv/produkter/ae ... er/ovriga/
Ikväll ska jag ner & slipa lite på mina backspeglar som faktiskt kommer bli över förväntan =)
Lägger upp bilder senare.
Alex Öjvindsson
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Kul med alla uppdateringar! Du har en grymt söt arbetskamrat i Lise! Min äldsta dotter var likadan... klättrade omkring på verktygslådan så fort den var framme.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Idag är min lediga dag från jobbet denna helgen så det har bara lagts ca 3 timmar i garaget. Jag slipade färdigt lite olika kolfibergrejor. Båda backspeglar, tanklocket & baklampekåporna är klara för polering. Sen ska jag gå till glasmästaren för att få 2st runda små speglar utskurna till backspeglarna & fästen ska ordnas. Förhoppningsvis idag eller imorgon förmiddag kommer jag att få tillträde till ett större garage där jag kan färdigställa bilen.
Det blev inga bilder idag för det känns onödigt att lägga upp bilder på samma delar som tidigare lagts upp bara att dom ser betydligt värre ut nu när det är slipat på =/
Väntar fortfarande på besked från däcksponsorn, men den som väntar...
Ni som letar bildelar & styling produkter av olika slag kan passa på att ta en titt inne i Risetrades webshop som just nu har många bra vinter/jul erbjudanden.
www.risetrade.se
Det blev inga bilder idag för det känns onödigt att lägga upp bilder på samma delar som tidigare lagts upp bara att dom ser betydligt värre ut nu när det är slipat på =/
Väntar fortfarande på besked från däcksponsorn, men den som väntar...
Ni som letar bildelar & styling produkter av olika slag kan passa på att ta en titt inne i Risetrades webshop som just nu har många bra vinter/jul erbjudanden.
www.risetrade.se
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Idag fick jag hjälp av Pierre att spackla upp pluggarna till bakskärmarna. Vi tog slut på en hel massa spackelburkar som stått & haft småslattar kvar. Tror det blev 6 burkar om jag inte minns fel. Testade att hålla upp vingen i rätt höjd som den ska sitta och det ser bra mycket bättre ut så än tidigare bilder. Detta var allt som hanns med idag eftersom jag flyttade in lite grejer till min arbetsbänk i nya garaget. Imorgon ska jag fortsätta att färdigställa framskärmarna så jag kan gjuta form av dom sedan.
Spacklet tog slut på ena sidan så den behöver ett lager köttfärs till =)
Ser ut som köttfärslimpa =)
Såhär kommer vingen att sitta mycket bättre.
Spacklet tog slut på ena sidan så den behöver ett lager köttfärs till =)
Ser ut som köttfärslimpa =)
Såhär kommer vingen att sitta mycket bättre.
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
skall bli kul att se hur det blir, själv tycker jag väl att breddningen ser lite konstig ut, eftersom bara hjulhusen breddar, jag hade nog kört på lite m3 breddning med original skärm breddning om jag skulle breddat, men eftersom man får in 17" i orginal hjulhusen så tycker jag det räcker, annars kan man ju göra som i england modda så man får i 19" fälgar
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Tony: Om jag vill så kan jag när breddningen är färdig trycka på betydligt större fälgar Det jag bygger just nu på skärmarna är bara gjutpluggar som kommer att bli tunna kolfiberskärmar när jag gjort en form. Skärmarna som syns på bilderna nu kommer att vara helt urholkade & tomma på material när jag gjutit färdigt Allt från den vita uppbyggda kanten närmast huven & ner kommer att kapas bort helt & hållet innan den ska på lack & därefter popnitas skärmarna på liknande version 4 av min Fiesta, se bilder
Men bilen är till för att köras bana så större fälgar än 15" är bara dumt tycker jag
Men bilen är till för att köras bana så större fälgar än 15" är bara dumt tycker jag
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Tycker det funkar bra med 17" på bana har iaf bromsar som räcker och blir över, och mindre fälgar går inte över bromsarna.
Fiestans breddare ser
Fiestans breddare ser
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Idag har varit en MYCKET givande dag i garaget! Det blev riktigt mycket gjort även om det kändes som ett steg bakåt rent visuellt För på Lördag blir det tre steg framåt istället
Tyvärr blev jag tvungen att brådskande köra hem till familjen innan jag hann ta några bilder men ska försöka förklara med ord vad som gjordes.
Hela skärmbreddningen bokstavligen slets bort & rost kapades bort. Bilen ser jäkligt rolig ut som den står i nuläget kan jag säga...hehe. Det som händer på lördag är att helt ny plåt ska svetsas & nya fästen till widebody kittet svetsas. Det spånades en hel del nya kolfiberidéer som lyfter bilens utseende enormt och kommer att verkställas inom kort
Tack Peter för hjälpen idag & tack på förhand för vad som ska göras på lördag morgon.
Jag garanterar att INGEN kommer bli besviken på det slutgiltiga resultatet. Mer vill jag inte avslöja i nuläget TOPSECRET...at the moment.
Anledningen till att jag snackar om lördag är för att jag ska på brorsans barndop imorgon. Kommer även att fortsätta på ett kompisjobb åt Dolles Infinity.
Ännu en gång, stort tack till Peter denna kvällen! Det känns mycket roligare när man får lite hjälp av andra & inte minst sällskapet.
Stay tuned för nu tar det fart på allvar med bygget!
Tyvärr blev jag tvungen att brådskande köra hem till familjen innan jag hann ta några bilder men ska försöka förklara med ord vad som gjordes.
Hela skärmbreddningen bokstavligen slets bort & rost kapades bort. Bilen ser jäkligt rolig ut som den står i nuläget kan jag säga...hehe. Det som händer på lördag är att helt ny plåt ska svetsas & nya fästen till widebody kittet svetsas. Det spånades en hel del nya kolfiberidéer som lyfter bilens utseende enormt och kommer att verkställas inom kort
Tack Peter för hjälpen idag & tack på förhand för vad som ska göras på lördag morgon.
Jag garanterar att INGEN kommer bli besviken på det slutgiltiga resultatet. Mer vill jag inte avslöja i nuläget TOPSECRET...at the moment.
Anledningen till att jag snackar om lördag är för att jag ska på brorsans barndop imorgon. Kommer även att fortsätta på ett kompisjobb åt Dolles Infinity.
Ännu en gång, stort tack till Peter denna kvällen! Det känns mycket roligare när man får lite hjälp av andra & inte minst sällskapet.
Stay tuned för nu tar det fart på allvar med bygget!
Alex Öjvindsson
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Liten återblick...på denna bilden är scoopet fixat.
Inom kort kommer smygbilder på kolfiber breddningen
Draperat Dolles kåpor till hans Infinity som just nu lamineras...glömde tyvärr ta bild på dom men gör det imorgon istället.
Inom kort kommer smygbilder på kolfiber breddningen
Draperat Dolles kåpor till hans Infinity som just nu lamineras...glömde tyvärr ta bild på dom men gör det imorgon istället.
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
önskar man hade kunskapen och tid med att gjuta lite coolfiber själv, finns ingen ingen ide att köpa lätta delar för skitmassa pengar till en gammal r5,även om man skulle vilja.
Har lagt ner tillräckligt massa pengar bara på motorn, kolvarna och vevstakarna i motorn kostar mycket mer än en huv i fiber,iaf om jag skall köpa den,och allt är inte utsorterat ännu.
Har lagt ner tillräckligt massa pengar bara på motorn, kolvarna och vevstakarna i motorn kostar mycket mer än en huv i fiber,iaf om jag skall köpa den,och allt är inte utsorterat ännu.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Tony: När min bil är klar kommer jag att ha form till kolfiberhuv och andra delar till R5:an Då behöver du bara betala materialet så kan jag fixa bl.a huven åt dig
Liten sammanfattning på senaste tidens arbete:
Fixat en liten s.k "Sponsortribute" för att visa min tacksamhet, det minsta man kan göra. Senast jag pratade med Örjan på Risetrade så nämnde jag att det eventuellt behövs spacers...då säger han spontant: "Då ordnar vi väl det också om det behövs" =) Han é SUVERÄN! Får se om det behövs spacers när däck & allt sitter på men med Risetrade som samarbetspartner så känns det plötsligt som ett mindre bekymmer =)
Tycker det blev riktigt snyggt mot röda bromsok med röd dekal.
Dottern Lise föredrog Sparcostolen framför sin egen Ferraristol.
Kommande till Sparcostolen genom SC-Styling:
En färdiganvänd gjutplugg till en av skärmarna är...
inte längre en användbar gjutplugg =) Observera att den ligger som en smilegubbe.
Ett flertal förbrukade skärmpluggisar =)
Klippt rostfri plåt till fästen för skärmarna.
Har denna veckan ett forskningsarbete som måste göras klart till på fredag men det blir trots allt kortare rundor inom garaget för att göra de illa tvungna grejerna som inte är världens roligaste på bygget.
Exempelvis har jag fixat ena delen av bromsoken bägge sidor fram idag som lyser härligt rött mellan ekrarna. OBS! Som ni vet så blir det varken dessa fälgarna eller bromsskivorna på slutresultatet
Gav mig även på att fixa lite på Dolles kolfiberkåpor som han vill få draperade till sin Infinitys motor, det blir en hyfsat överflödig men NAJS detalj =) Imorgon blir det att jobba på kolfiberskärmarna igen, bilder kommer när det är nåt värt att se på Håll ut!
Dolles kåpor draperas & ska lamineras innan hålen borras fram igen.
Bilbyggaren får som han önskat väven åt ett utvalt håll =)
Halva oket lyser härligt rött. Samma kulör kommer att användas till & lacka "finkan" inne i bilen senare.
Vissa tuffa arbeten syns knappt medan andra lätta arbeten kan fånga mångas blickar
Välkomnar ytterligare en sponsor till projektet =)
Varit en lugn bilfixardag med lite kolfiberlaminering. Bland annat laminerat "Dolles" draperade kåpor och mina helgjutna backspeglar fick sig ett sista lager. Dolles grejor ska slipas & lamineras en gång till innan våtslipning och polering. Mina speglar ska bara våtslipas & poleras innan glasmästaren ska sätta speglar i dem.
Bokat heldagar med Carkings grabbarna i garaget på både lördag & söndag så en fet helguppdatering väntas...
Liten sammanfattning på senaste tidens arbete:
Fixat en liten s.k "Sponsortribute" för att visa min tacksamhet, det minsta man kan göra. Senast jag pratade med Örjan på Risetrade så nämnde jag att det eventuellt behövs spacers...då säger han spontant: "Då ordnar vi väl det också om det behövs" =) Han é SUVERÄN! Får se om det behövs spacers när däck & allt sitter på men med Risetrade som samarbetspartner så känns det plötsligt som ett mindre bekymmer =)
Tycker det blev riktigt snyggt mot röda bromsok med röd dekal.
Dottern Lise föredrog Sparcostolen framför sin egen Ferraristol.
Kommande till Sparcostolen genom SC-Styling:
En färdiganvänd gjutplugg till en av skärmarna är...
inte längre en användbar gjutplugg =) Observera att den ligger som en smilegubbe.
Ett flertal förbrukade skärmpluggisar =)
Klippt rostfri plåt till fästen för skärmarna.
Har denna veckan ett forskningsarbete som måste göras klart till på fredag men det blir trots allt kortare rundor inom garaget för att göra de illa tvungna grejerna som inte är världens roligaste på bygget.
Exempelvis har jag fixat ena delen av bromsoken bägge sidor fram idag som lyser härligt rött mellan ekrarna. OBS! Som ni vet så blir det varken dessa fälgarna eller bromsskivorna på slutresultatet
Gav mig även på att fixa lite på Dolles kolfiberkåpor som han vill få draperade till sin Infinitys motor, det blir en hyfsat överflödig men NAJS detalj =) Imorgon blir det att jobba på kolfiberskärmarna igen, bilder kommer när det är nåt värt att se på Håll ut!
Dolles kåpor draperas & ska lamineras innan hålen borras fram igen.
Bilbyggaren får som han önskat väven åt ett utvalt håll =)
Halva oket lyser härligt rött. Samma kulör kommer att användas till & lacka "finkan" inne i bilen senare.
Vissa tuffa arbeten syns knappt medan andra lätta arbeten kan fånga mångas blickar
Välkomnar ytterligare en sponsor till projektet =)
Varit en lugn bilfixardag med lite kolfiberlaminering. Bland annat laminerat "Dolles" draperade kåpor och mina helgjutna backspeglar fick sig ett sista lager. Dolles grejor ska slipas & lamineras en gång till innan våtslipning och polering. Mina speglar ska bara våtslipas & poleras innan glasmästaren ska sätta speglar i dem.
Bokat heldagar med Carkings grabbarna i garaget på både lördag & söndag så en fet helguppdatering väntas...
Alex Öjvindsson
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
Kolfiberporr... det gillar jag... speglarna belv riktigt läckra
Fälgarna är ju helrätt blev nästan lite sugen på att uppdatera på min GTT.
Fälgarna är ju helrätt blev nästan lite sugen på att uppdatera på min GTT.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
-
- Posts: 149
- Joined: 24 Jul 2010, 20:34
- Location: Kristianstad
- Contact:
Re: 5 GTE Turbo "FUNHOUSE"-1988-Carbonloader
låter bra får hoppas materialet är billigt då haha börjar bli sugen på att få ihop liket nu, men lådan och drivaxlarna lär nog inte hålla så länge.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen