Clio 1.8 16v -1992-Tumic Inrednings montering

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

bilen fick sig lite ny soppa igår och en lite tyngre gasfot, vart en liten sväng på 4 kilometer igår och jag var ganska nöjd med hur den gick då, sen 100 meter ifrån huset lossnar framhjulet fråga mig inte hur för jag hade dragit bultarna rejält och alla 4 släppte samtidigt med resultat av en trasig 17" fälg som hade gått ett par hundra bil bara, en sönderrepad framskärm och skadade gängor i hjulnavet.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jobbigt ... :cry:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

fram fälgen fick sig en liten lagningsinsats igår hopps det kommer att fungera, nästa vecka skall jag ta tag i det sista occh förhoppningsvis har jag fått fram bromsok nu med.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Rullade in bilen i garaget igår igen har 3 grejer som måste fixas före besiktning broms ok fram/bak vänster sida, tuta och backspeglar med sido markeringar. har lite mag ont över fjädringen bara.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

hur gick det med motorn då? gick den bättre med nyare soppa? eller du saknar fortfarande hästsparkarna ? :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

den gå lite bättre nu men så fort allting är klart och fungerande blir det bänkning, är lite fundersam över lådan bara vart lite väl långa steg i den tycker jag, men får se, man ska ju ha någonting att roa sig med i venter också, men då vill jag nog ser över inredningen lacka den svart och ett par sparco stolar skulle inte vara helt fel. har knåpat lite med kabel dragning och nya backspeglarna idag.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Kul att det går framåt för dig trots lite problem längs vägen!

Tänkte fråga hur du gjorde för att montera M60-lådan på motorn, för den ser väl lite annorlunda ut nederst på sprängkåpan? Fick själv tag på en R19-låda som såg likadan ut som M60 och blev lite fundersam över det här. Där sitter ju nån skyddsplåt och en extra hållare för att ta upp belastningen istället för de nedersta bultarna på 16V-lådan.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:den gå lite bättre nu men så fort allting är klart och fungerande blir det bänkning, är lite fundersam över lådan bara vart lite väl långa steg i den tycker jag, men får se, man ska ju ha någonting att roa sig med i venter också, men då vill jag nog ser över inredningen lacka den svart och ett par sparco stolar skulle inte vara helt fel. har knåpat lite med kabel dragning och nya backspeglarna idag.
vad har du för hastigheter på växlarna ? på 1,2,3 har jag ca 70,105,145..
det betyder att en omkörning i 80-90 kräver 2an för att det skall hända något..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

PV wrote:Kul att det går framåt för dig trots lite problem längs vägen!

Tänkte fråga hur du gjorde för att montera M60-lådan på motorn, för den ser väl lite annorlunda ut nederst på sprängkåpan? Fick själv tag på en R19-låda som såg likadan ut som M60 och blev lite fundersam över det här. Där sitter ju nån skyddsplåt och en extra hållare för att ta upp belastningen istället för de nedersta bultarna på 16V-lådan.
Tipset om lådan fick jag av FLD (bygger rally lådor) och när jag hade fått hem min m60 låda konstaterade jag samma sak som du, och jag ringde upp honom och han han sa att det inte var några problem att använda dom bulthålen som passar och låta resten vara så jag hoppas att det fungerar det är hans ju hans jobb iaf.

Jag har inte testat ut så flitigt hur fort den går då jag inte har varit ut på några längre turer och har luft i bromssystemet men dom hanstigheterna du har räknat upp låter ungefär som det jag kan ha. vad har du för låda i nu?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
PV
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2006, 08:28
Firstname: Kalle
Surname: Anka

Post by PV »

Tumic wrote:
Tipset om lådan fick jag av FLD (bygger rally lådor) och när jag hade fått hem min m60 låda konstaterade jag samma sak som du, och jag ringde upp honom och han han sa att det inte var några problem att använda dom bulthålen som passar och låta resten vara så jag hoppas att det fungerar det är hans ju hans jobb iaf.
Ok, jag ska se om jag kan använda den extra hållaren som sitter på volvon men risken är att det inte går för tråget på 16V-motorn. Återkommer om det funkar, i så fall kan du fixa en sådan så du får lite extra säkerhet.

Hur gjorde du med skyddsplåt för mellanrummet som blir, tillverkade du någon eller gick det med den från Volvon?
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

jag köpte bara lådan, har inte kommit så långt så jag har någon plåt än ville provköra och se att allting fungerade innan jag bökar för mycket, vad jag förstod så måste du byta tråg för att resten skall passa
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

jag kör med f7p och gte låda, den lådan ser ut som på R19,dvs man kan inte använda skruvarna där heller. men jag bytte oljetråget till ett annat och använde förstärkningsstaget.
Så nu finns det inga problem med det längre,dessutom bytte jag skvallpskyddet åxå då det på f7p suger...
Last edited by Tony on 28 Aug 2008, 00:27, edited 2 times in total.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:
PV wrote:Kul att det går framåt för dig trots lite problem längs vägen!

Tänkte fråga hur du gjorde för att montera M60-lådan på motorn, för den ser väl lite annorlunda ut nederst på sprängkåpan? Fick själv tag på en R19-låda som såg likadan ut som M60 och blev lite fundersam över det här. Där sitter ju nån skyddsplåt och en extra hållare för att ta upp belastningen istället för de nedersta bultarna på 16V-lådan.
Tipset om lådan fick jag av FLD (bygger rally lådor) och när jag hade fått hem min m60 låda konstaterade jag samma sak som du, och jag ringde upp honom och han han sa att det inte var några problem att använda dom bulthålen som passar och låta resten vara så jag hoppas att det fungerar det är hans ju hans jobb iaf.

Jag har inte testat ut så flitigt hur fort den går då jag inte har varit ut på några längre turer och har luft i bromssystemet men dom hanstigheterna du har räknat upp låter ungefär som det jag kan ha. vad har du för låda i nu?
orginal R5 gte med 7200v stopp är det 70 100-105 140.. med cupbox (7800) typ 75,110, 150.. då var inte stoppet i...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

okej OM jag inte missminer mig helt (har ingen fungernade varvräknare för tillfället) så ska jag ha min varvstopp på 8.000 om förra ägaren hade rätt det var vad orginal stakarna håller för att varva.
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

fixat tuta, skruvat dit nya backspeglarna och kopplat in dom och justerat växellenkage, nya bromsok sedan bär det av till besiktningen. Sedan måste jag bara komma på något bra sätt att få varvräknaren att fungera då den går in i orginalstyrboxen :( och vill helst inte ha en 5" med shift light som är så otroligt diskret och vacker....
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Post Reply