Clio 1.8 16v -1992-Tumic Inrednings montering

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

ser ut som 3 anslutningar ,fast det är gemensam jord, konstant ström 1 till varje spole och en tändimpuls till varje..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

IT´S ALIVE! men har ett gäng problem att lösa tex, inget instrument i hela bilen fungerar, varvräknare oljetryck med mera sen rycker bilen oroväckande men sånt får vi lösa en annan dag nu ska jag åka o träna men motorn lät ganska elak när jag varvade upp den :twisted: tack för hjälpen grabbar!
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

haft igång den några gånger och tätat vatten läckor och annat roligt som lätt kan bli ibland :D konstaterade att backen låg där den brukade, men backen låg även där 1an brukar ligga på en normal bil så har inte provkört än men den låter fortfarane jävligt frän tog lite bilder med som jag slänger upp i morgon
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:haft igång den några gånger och tätat vatten läckor och annat roligt som lätt kan bli ibland :D konstaterade att backen låg där den brukade, men backen låg även där 1an brukar ligga på en normal bil så har inte provkört än men den låter fortfarane jävligt frän tog lite bilder med som jag slänger upp i morgon
akta så inte backen går i när du kör = skrot...
var det spänningen till spolarna som fattades...??
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

japps, spänningen som fattas, jag har inte kört den än och kommer inte köra förns allt är justerat men skönt att den går iaf känns lite mer motiverande att skruva nu när man vet att den fungerar
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:japps, spänningen som fattas, jag har inte kört den än och kommer inte köra förns allt är justerat men skönt att den går iaf känns lite mer motiverande att skruva nu när man vet att den fungerar
alltså var det inget som hade med sprutet att göra då..
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

tändingen har jag räknat in i "sprut delen" då även den har bytts. ingen som har några bromsok till salu? vänster fram/bak?
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Tumic wrote:tändingen har jag räknat in i "sprut delen" då även den har bytts. ingen som har några bromsok till salu? vänster fram/bak?
jo men den delen som sprutet styrde funkade, det är så orginal åxå fast man kanske inte tänker på det..
man kan tänka på det som en vattenkran,sprutet öppnar kranen,finns det inget vatten i slangen,så händer det inget.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

611 pund för 4 kolvs ok, större flytande bromsskivor samt belägg på k tec :) nu är det dax att överväga men då behöver man fortfarande ett bak ok
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

Har nu varit ute och provkört lite lätt (luft i bromsarna) kan inte säga någonting annat än att jag vart väldigt besviken på bilen var inte alls det klippet man hade väntat sig, bara allt är klart ska jag fara och bänka den så jag får svart på vitt om jag har haft för höga förväntningar eller om det är något knas, när man börjar komma upp i varv och förväntar sig att det skall sparka iväg låter den mest bara. :(
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

vad har du gjort vid motorn förutom extrasprutet?

dåligt soppatryck eller fel på mappen?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

stoppat dit en kam rem, och kopplat in sprutet, jag har en fundering på om nån kam kan stå en kugg fel eller någonting ,
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

är det självmappande sprut?

mät lambdan när du kommer upp till 4500rpm vid last. full gas ska ge 1volt halv gas bör gå ner till 0.5 volt.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

om du satte dit kamremmen rätt enl märkena på den så skall det väl inte vara fel, finns 3 sträck på kamremmen en till varje kam och en till veven.

orginal sticker den ganska hårt vid 4500rpm,under det ganska trött,löjligt roligt att dra till varvstopp hela tiden.
saknar mitt dieselvrid i den,men i en lätt bil funkar det...

Vill inte vara nedlåtande men jag har nästan orginaleffekten med 2,5tums fullflödessystem utan kat, matchportat insug och grenrör 134hk. clio cup chippet gav 3hk..
om du skall ha ca 60hk till med trimkammar och ställbart sprut,(balanserat?)och kissen monterad det finner jag väldigt otroligt, står kammarna på sina nolllägen på kamdreven,så gör inte dom någon skillnad..
så jag tror inte din bänkning ger mer än ca 160hk tyvärr
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tumic
Posts: 349
Joined: 10 Sep 2007, 22:05
Location: Sundsvall

Post by Tumic »

det jag skall ha enligt uppgift är kammar, portad topp, större spridare, hög komps kolvar, ställbara kamdrev och sprutet. jag kommer ihåg hur den betedde sig orginal, och denhär är TOM på botten får varva friskt när man skall upp med kopplingen. men bara bitarna är på plats blir det bänkning så får vi svart på vitt.

sen är det som så att remmen jag fick stämde inte märkningarna för fem öre tyvärr
Jesse Westerlund
Timrå


Renault clio 1.8 16v -92
Renault master 2.8 -99
Post Reply