"Motorljud" i AC´n - Laguna II 2003
Moderator: Forumpolisen
- ansk@hotmail.com
- Posts: 148
- Joined: 10 Mar 2006, 20:26
- Location: Huddinge
Jag har en Megane kombi -04 som låter ganska precis så som beskrivs i tråden ("gnällande ljud" som försvinner omedelbart då ACn stängs av).
Även mina problem dök upp efter kamremsbyte vid ca 12'000.
Av denna tråd att dömma så låter det som om det verkligen är ACn som håller på att ge upp. Men hur förklarar man då att ljudet inte hörs fram i motorrummet, men tydligt i kupén???
Även mina problem dök upp efter kamremsbyte vid ca 12'000.
Av denna tråd att dömma så låter det som om det verkligen är ACn som håller på att ge upp. Men hur förklarar man då att ljudet inte hörs fram i motorrummet, men tydligt i kupén???
Anders Gyll : Göteborg
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
H-vete, jag gillar inte utmaningar, men jag kan rätt mycket om kylanläggningar och dess funktion. Dock har jag noll praktisk erfarenhet av biltillverkarnas konstruktion av kylanläggningar.
Systemet består av fem grundkomponenter; Förångare, Kompressor, Kondensor, Strypventil samt köldmedium.
* Förångare, sitter i ventilationssystemet till kupén. Där sjunker trycket och då förångas köldmediet så att det övergår från vätskefas till ånga. Om man svänger kraftigt åt det ena eller andra hållet kan man märka att kyleffekten förändras.
* Kompressor, komprimerar gasen (höjer trycket) efter förångaren och därmed höjs dess temperatur och man närmar sig vätskefas.
* Kondensor, sitter vid bilens kylare och sänker temperaturen på köldmediet vilken då ska kondenseras helt (återgå till vätskefas)
* Strypventilen, reglerar flödet in till förångaren. Brukar sitta i direkt anslutning till förångaren.
* Köldmediet, är själva värmetransportören vilket sker genom tillståndsändringar.
Så det som kan låta i din bil inne i din kupé är strypventilen eller själva förångarens fasomvandling. Det kan bero på att det är dåligt med köldmedium (spekulation)
Systemet består av fem grundkomponenter; Förångare, Kompressor, Kondensor, Strypventil samt köldmedium.
* Förångare, sitter i ventilationssystemet till kupén. Där sjunker trycket och då förångas köldmediet så att det övergår från vätskefas till ånga. Om man svänger kraftigt åt det ena eller andra hållet kan man märka att kyleffekten förändras.
* Kompressor, komprimerar gasen (höjer trycket) efter förångaren och därmed höjs dess temperatur och man närmar sig vätskefas.
* Kondensor, sitter vid bilens kylare och sänker temperaturen på köldmediet vilken då ska kondenseras helt (återgå till vätskefas)
* Strypventilen, reglerar flödet in till förångaren. Brukar sitta i direkt anslutning till förångaren.
* Köldmediet, är själva värmetransportören vilket sker genom tillståndsändringar.
Så det som kan låta i din bil inne i din kupé är strypventilen eller själva förångarens fasomvandling. Det kan bero på att det är dåligt med köldmedium (spekulation)
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
-
- Posts: 12
- Joined: 10 Sep 2006, 23:08
strax över 12'000 har den rullat nu.
Bilen är ny i min ägo och just nu har jag även andra problem med ACn (finns i annan tråd...), men jag upplever att kyl-effekten är ganska halvtaskig.
Det skulle kanske kunna bero på dåligt med köldmedium??? Finns det några klassiska kännetecken på att det är dags att fylla på köldmedium?
Vad kostar det ungefär att kontrollera och fylla köldmedium?
Jag har börjat förstå att det inte alltid är just bilverkstan som man vänder sig till då man har problem med ACn i bilen... är det någon som har tips på kompetenta kyl-killar i Göteborgsområdet?
Bilen är ny i min ägo och just nu har jag även andra problem med ACn (finns i annan tråd...), men jag upplever att kyl-effekten är ganska halvtaskig.
Det skulle kanske kunna bero på dåligt med köldmedium??? Finns det några klassiska kännetecken på att det är dags att fylla på köldmedium?
Vad kostar det ungefär att kontrollera och fylla köldmedium?
Jag har börjat förstå att det inte alltid är just bilverkstan som man vänder sig till då man har problem med ACn i bilen... är det någon som har tips på kompetenta kyl-killar i Göteborgsområdet?
Anders Gyll : Göteborg
Tror skarpt på din teori Hade en espace för länge sedan. Kylde helt okey iofs fylld med R12, som började skrika som en stucken gris ca:20 sek efter att komressorn kopplar in. Det ljudet kom från en slang på torkfiltret. Ljudet försvann direkt då man började fylla systemet. Allt ljud är en vibration och eftersom vätskan/gasen susar runt i systemet kan nog rörkopplingar m.m funka som en flöjt beroende på om det är vätska eller gas som är på det aktuella stället.Stymie wrote:
Så det som kan låta i din bil inne i din kupé är strypventilen eller själva förångarens fasomvandling. Det kan bero på att det är dåligt med köldmedium (spekulation)
Saknas tryck så är väl freonet i gasform på större område än om det är rätt tryck
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Tjaa... för en oinvigd så är det inte självklart vilka kännetecknen är, förutom det uppenbara att kylan inte funkar tillfredsställande.
Oljud t.ex. skulle kunna vara ett vanligt kännetecken. Eller kanske ojämn verkan, beroende på varvtal etc. Listan på möjliga kännetecken skulle kunna göras lång.
Men uppenbarligen så finns det inte så många klassiska symptom på att det är dags att fylla köldmedium. Jag får leta reda på någon AC-firma här i Gbg och se vad dom säger.
Oljud t.ex. skulle kunna vara ett vanligt kännetecken. Eller kanske ojämn verkan, beroende på varvtal etc. Listan på möjliga kännetecken skulle kunna göras lång.
Men uppenbarligen så finns det inte så många klassiska symptom på att det är dags att fylla köldmedium. Jag får leta reda på någon AC-firma här i Gbg och se vad dom säger.
Anders Gyll : Göteborg
Alla som har kyla i bilar blir lika över raskad varje sommar då anläggningen ska användas . Ingen tänker på att under vinterhalvåret då den utsätts för salt att något kan lägga av. Först då solen värmer så kommer paniken vad är det för fel .
Ofta eller 95% så har det läckt ut ,och tvinga igång den utan Genomgång kan sluta i att pumpen ger upp .
Men Skönt är de när det funkar .
Ofta eller 95% så har det läckt ut ,och tvinga igång den utan Genomgång kan sluta i att pumpen ger upp .
Men Skönt är de när det funkar .