Koppling: Vad är det för fel om den rasar igen efter byte?
Moderator: Forumpolisen
Nej,
det är inte så mycket jag vet, annat än att det är dyrt att byta/renovera lådan. (Min mekaniker bytte koppling i november, och tyckte att jag inte skulle behöva betala för detta arbete som han gjort nu. Han fick dock betalt ändå men till ett mycket lågt pris i sammanhanget.)
Eftersom bilen gått så pass långt så tycker jag inte det värt att lägga så mycket pengar på den. Problemet är dock klassiskt, dvs hur mycket mer jag ska lägga på bilen innan jag byter bil - det är också dags för nästa kamremsbyte + storservice efter sommaren. Det kan ju vara så att tätningen fungerar bra och att den rullar många mil till utan problem.
Den tillsatts som jag läst om är en Omega-tillsatts (omega917). Den fanns dock inte att få tag på längre, utan det blev en liknande produkt från Red Line. Han trodde inte att packboxen var mekaniskt skadad utan att den helt enkelt har förlorat spänsten och därför läcker. Läckaget var enligt honom också väldigt lite (högst en 1/2 dl på de ca 300-400 mil som jag kört sedan problemet uppkom) men tillräckligt för att det ska påverka kopplingens funktion.
Jag ska rapportera efter sommaren eller till hösten hur det går.
det är inte så mycket jag vet, annat än att det är dyrt att byta/renovera lådan. (Min mekaniker bytte koppling i november, och tyckte att jag inte skulle behöva betala för detta arbete som han gjort nu. Han fick dock betalt ändå men till ett mycket lågt pris i sammanhanget.)
Eftersom bilen gått så pass långt så tycker jag inte det värt att lägga så mycket pengar på den. Problemet är dock klassiskt, dvs hur mycket mer jag ska lägga på bilen innan jag byter bil - det är också dags för nästa kamremsbyte + storservice efter sommaren. Det kan ju vara så att tätningen fungerar bra och att den rullar många mil till utan problem.
Den tillsatts som jag läst om är en Omega-tillsatts (omega917). Den fanns dock inte att få tag på längre, utan det blev en liknande produkt från Red Line. Han trodde inte att packboxen var mekaniskt skadad utan att den helt enkelt har förlorat spänsten och därför läcker. Läckaget var enligt honom också väldigt lite (högst en 1/2 dl på de ca 300-400 mil som jag kört sedan problemet uppkom) men tillräckligt för att det ska påverka kopplingens funktion.
Jag ska rapportera efter sommaren eller till hösten hur det går.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Kolla upp den tanken jag gav dig ,För du behöver inte riva hela lådan ,utan bara gaveln/kopplings kåpa. Resten behöver du inte röra.
Thomas A wrote:Nej,
det är inte så mycket jag vet, annat än att det är dyrt att byta/renovera lådan. (Min mekaniker bytte koppling i november, och tyckte att jag inte skulle behöva betala för detta arbete som han gjort nu. Han fick dock betalt ändå men till ett mycket lågt pris i sammanhanget.)
Eftersom bilen gått så pass långt så tycker jag inte det värt att lägga så mycket pengar på den. Problemet är dock klassiskt, dvs hur mycket mer jag ska lägga på bilen innan jag byter bil - det är också dags för nästa kamremsbyte + storservice efter sommaren. Det kan ju vara så att tätningen fungerar bra och att den rullar många mil till utan problem.
Den tillsatts som jag läst om är en Omega-tillsatts (omega917). Den fanns dock inte att få tag på längre, utan det blev en liknande produkt från Red Line. Han trodde inte att packboxen var mekaniskt skadad utan att den helt enkelt har förlorat spänsten och därför läcker. Läckaget var enligt honom också väldigt lite (högst en 1/2 dl på de ca 300-400 mil som jag kört sedan problemet uppkom) men tillräckligt för att det ska påverka kopplingens funktion.
Jag ska rapportera efter sommaren eller till hösten hur det går.
Jag ska kolla detta om det visar sig att det inte fungerar. Den mekaniker jag brukar anlita rör dock inte i lådor, men han tipsade om någon som skulle kunna göra jobbet. Själv har jag inte prylarna och kunskapen som behövs för att göra det.Bengt wrote:Kolla upp den tanken jag gav dig ,För du behöver inte riva hela lådan ,utan bara gaveln/kopplings kåpa. Resten behöver du inte röra.
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Så du är fortfarande inne på tro att ett tillsats medel tätar...okej ett kort tag då..Men sedan då ? ...Vad sa du 400:- kostade det..jag skulle använt de pengarna till köp av ny p-box
Thomas A wrote:Jag ska kolla detta om det visar sig att det inte fungerar. Den mekaniker jag brukar anlita rör dock inte i lådor, men han tipsade om någon som skulle kunna göra jobbet. Själv har jag inte prylarna och kunskapen som behövs för att göra det.Bengt wrote:Kolla upp den tanken jag gav dig ,För du behöver inte riva hela lådan ,utan bara gaveln/kopplings kåpa. Resten behöver du inte röra.
Hehe, jag tror ingenting än så länge. Man skulle kunna tänkt sig att när hela kopplingen var isärplockad, att han skulle fortsatt med att plocka isär växellådan för byte av packbox. Han rör som sagt inte i växellådor av någon anledning. Men han tog heller inte betalt för arbetet han gjorde eftersom han bytt koppling för inte så länge sedan och tyckte inte jag skulle behöva betala igen trots att felet var något annat. Jag betalade dock för en ny lamell eftersom han inte fick den helt ren.Bengt wrote:Så du är fortfarande inne på tro att ett tillsats medel tätar...okej ett kort tag då..Men sedan då ? ...Vad sa du 400:- kostade det..jag skulle använt de pengarna till köp av ny p-boxThomas A wrote:Jag ska kolla detta om det visar sig att det inte fungerar. Den mekaniker jag brukar anlita rör dock inte i lådor, men han tipsade om någon som skulle kunna göra jobbet. Själv har jag inte prylarna och kunskapen som behövs för att göra det.Bengt wrote:Kolla upp den tanken jag gav dig ,För du behöver inte riva hela lådan ,utan bara gaveln/kopplings kåpa. Resten behöver du inte röra.
Ang. sen då? Ja, kanske en ny bil?
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Har nu kört en bit med bilen, ca 300-400 mil. Det är ingen hackande/slirande koppling än så länge.
Dock var det lite olja vid växelföraren. Vet ej fn om det läcker fortfarande och i så fall hur mycket. Tänkte torka rent detta och se hur det ser ut efter några mils körning.
Antagligen sitter en packbox där också, invändigt? Om inget att problem dyker upp, är det bara att toppa upp växellådsoljan med ny, ifall den skulle läcka lite?
vh/
T
Dock var det lite olja vid växelföraren. Vet ej fn om det läcker fortfarande och i så fall hur mycket. Tänkte torka rent detta och se hur det ser ut efter några mils körning.
Antagligen sitter en packbox där också, invändigt? Om inget att problem dyker upp, är det bara att toppa upp växellådsoljan med ny, ifall den skulle läcka lite?
vh/
T
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
oljeläckaget vid växelföraren är standard och ingår i renaults aktiva rostskydd,kräver att lådan plockas i småbitar för att fixas...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Okikdoki...Tony wrote:oljeläckaget vid växelföraren är standard och ingår i renaults aktiva rostskydd,kräver att lådan plockas i småbitar för att fixas...
Så länge det bara är lite torkar jag rent och kör på, toppar upp vid behov. Finns det ingen anledning att byta växellådsoljan? Tänkte att den blir sliten den också, Solna Bilteknik gör oljebyte på lådan (nu avrådde jag ett byte vid servicen, nedan, eftersom jag hade tillsatts i den). Nu har den lite Redline seal saver i sig, men jag funderar på att byta oljan (till ELF original förstås) och använda mig av Omega 917 som tillsatts, som har enligt "rykten" den bästa tätningsförmågan.
Gjorde fö 24000 mila kamremsbyte och storservice hos Solna Bilteknik (mitt första besök där) De gjorde även tester på stödämpare och bromsar. De gjorde rätt mycket för pengarna och bilen gick märkbart bättre efter denna service, något som jag inte känt efter andra servicetillfällen.
En stödämpare fick lite dåliga värden (hö bak), dock godkänt. Bromsarna fick dock underkänt, både fram och bak.
Skivor/belägg byttes senast vid 16000 mil - de rekommenderade både skiv och beläggbyte. Tycker inte skivorna verkar så slitna - borde räcka med belägg och att smörja upp oken. Trummorna bak (aldrig servade) - är det verkligen möjligt att få isär dem? När man inspekterar trummorna så "badar" allt i rost.
T
Uppsala
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99
Renault Mégane 1.6 16V facelift -99