Kopplingsbyte ClioSport (Gör det själv)
Moderator: Forumpolisen
Re: Kopplingsbyte ClioSport (Gör det själv)
Någon som vet om Clio och Kangoo har likadana växellådor?
Har en Kangoo 99:a med rasad låda som jag ska försöka byta låda i.
Har en Kangoo 99:a med rasad låda som jag ska försöka byta låda i.
Bo Ragnarsson
- Stymie
- Posts: 3631
- Joined: 24 Jul 2006, 17:54
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
- Location: Uppsala
- Contact:
Re: Kopplingsbyte ClioSport (Gör det själv)
Vågar påstå att det är enklare på en Renault som inte är sportmodell. Det här är ju en stor motor nedklämd i ett litet chassi, Clio, som dessutom är uppstyvat rejält för att hantera ca 200hk. Nu vet jag inte hur det ser ut i sportmodellerna av Ford, Honda, Seat, Golf eller annan 'hot hatch' men det är säkert lika bökigt i dem.Anette1963 wrote:Herregud, Köp inte franskt
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Re: Kopplingsbyte ClioSport (Gör det själv)
Bra beskrivning men måste flika in ett tips/fråga och jag tror också jag sett nåt liknande på en youtubefilm.
Jag har nyligen bytt motor på en Clio II 1.2 16V och då blev jag rätt positivt överraskad att man kunde lyfta ut motorn med lådan kvar och när jag själv gjorde detta så insåg jag att det nog borde även gå att skifta koppling på detta vis, man plockar alltså bort högra motorfästet och ungefär samma saker som när man ska byta kamrem och sen lossar man hela motorn runt sprängkåpan och skjuter den åt sidan, då borde man kunna komma åt tillräckligt i detta mellanrum för att byta kopplingen. Lite knöligt bara att centrera lamellcentrum men jag tror att hela processen är fullt möjlig.
Någon som testat får gärna dementera eller verifiera.
Jag har nyligen bytt motor på en Clio II 1.2 16V och då blev jag rätt positivt överraskad att man kunde lyfta ut motorn med lådan kvar och när jag själv gjorde detta så insåg jag att det nog borde även gå att skifta koppling på detta vis, man plockar alltså bort högra motorfästet och ungefär samma saker som när man ska byta kamrem och sen lossar man hela motorn runt sprängkåpan och skjuter den åt sidan, då borde man kunna komma åt tillräckligt i detta mellanrum för att byta kopplingen. Lite knöligt bara att centrera lamellcentrum men jag tror att hela processen är fullt möjlig.
Någon som testat får gärna dementera eller verifiera.