Tankenöt att knäcka

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Fallan wrote:
Strimbo wrote:
Fallan wrote:Jag måste säga att jag hänger inte med för fem öre tro ja.. :P

Är det att den går konstant bara på 2 eller i tändföljden som problemet sitter? :?
som jag förstår det så går den bara på 2, men vrider han runt motorn ett varv så tänder den på de andra två istället.

Det jag inte förstår är:
Om den nu tänder på 2 och vrider runt "själv" varför tänder den inte då på den andra 2?
Aha, men den normala tändföljden är alltså inte 1, 3, 4, 2 heller då utan är just 1, 4, 2, 3? :?
jo 1342 men den hoppar över 2cyl, tändföljden ändrar sig inte men,boroende på var den nollar när den startar blir det 2 olika cyl som startar
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Fallan
Posts: 7
Joined: 19 Feb 2008, 18:23
Location: Skog

Post by Fallan »

Tony wrote:
Fallan wrote:
Strimbo wrote: som jag förstår det så går den bara på 2, men vrider han runt motorn ett varv så tänder den på de andra två istället.

Det jag inte förstår är:
Om den nu tänder på 2 och vrider runt "själv" varför tänder den inte då på den andra 2?
Aha, men den normala tändföljden är alltså inte 1, 3, 4, 2 heller då utan är just 1, 4, 2, 3? :?
jo 1342 men den hoppar över 2cyl, tändföljden ändrar sig inte men,boroende på var den nollar när den startar blir det 2 olika cyl som startar
Ah, nu hänger jag med.. :) Det krävdes några förklaringar bara. ;)
Daniel Fällström

Renault 5 gts -87
Uhlin
Posts: 48
Joined: 17 Sep 2007, 21:42
Location: HAGFORS

Post by Uhlin »

Hej Dennis!

Har du löst problemet? Vad var det isåfall? Bara roligt att veta, har aldrig hört talas om ett sånt fel.
Peter Uhlin, HAGFORS

Renault Laguna -97 2,0
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Huvudvärk fortfarande :? Nej problem bilen utkastad och en teknisk suport är angagerad så att felet kan ses med nya ögon och infallsvinklar.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply