R5 GTE -1988- Tony

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Här ser ni skillnaden på Kompression mellan 4** turbo och R5gte motorerna,lite suddig för kamera jäkeln hade problem att focusera i macroläge
Image

Dom här speglarna skall jag ha,M3 visserligen lite "Ute" nu men dom är i mitt tycke snyggare än orginalet så dom får hänga med,dessa är inga universal utan gjorda till R5..
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

mums!!

Kul med lite orginellt sugtrimmande :D

har du kollat på k-tec efter ställbart kamdrev?

Hittade till R5 GTT motorn.

kanske samma?

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1815
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

R-5 GT turbo har kedjedrift, gamla 1,4 stötstångsmotorn, så det passar inte
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

kunde gått :)
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

:wink: Hur går det med badrummet?
Roligt att se era projektbyggen. Man blir lite avis...att man inte har kunskap, tid, plats å pengar att göra sånt själv.
Lycka till Tony! Kanske får se bilen på nån Smålandsrunda eller nån annan eminent tillställning :D
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kmfdm wrote::wink: Hur går det med badrummet?
Roligt att se era projektbyggen. Man blir lite avis...att man inte har kunskap, tid, plats å pengar att göra sånt själv.
Lycka till Tony! Kanske får se bilen på nån Smålandsrunda eller nån annan eminent tillställning :D
jo det går sakta frammåt har primat idag,så jag kan slabba tätskikt imorgon innan jag går till jobbet...
angående bilen Antagligen blir utseende lidande ett tag,bara så jag får igång den så jag kan gasa av mig lite :D
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

figgesoft wrote:mums!!

Kul med lite orginellt sugtrimmande :D

har du kollat på k-tec efter ställbart kamdrev?

Hittade till R5 GTT motorn.

kanske samma?

http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1815
som Dennis säger, det är ju så att Gte motorn har väl aldrig varit någon motor som någon vill trimma,går ju hitta ställbara drev till 16v motorn från clio,19 men ej 8v...

Det är likadant med grenrör ,finns inga roliga att hitta,men varför skall man göra det lätt för sig.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Finns ju inga grenrör att hitta som duger,detta skulle jag kunna tänka mig men det är ju alldeles för trångt vid anslutningen,får lägga ut 4000spänn och kapa sönder det.... :(

http://reichhard-motorsport.com/catalog ... s_id=18270
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Någon som har en bra sida på tekniska data på Renault motorer speciellt på F3 motorn, sitter och räknar på kompressionsförhållande,och måste ha standard förhållandet. med 10:1 måste man plana 1,5mm om jag räknat rätt för att komma upp i 12:1..men jag har sett siffror på 10,5:1 på en volvosida..så jag vet inte...

Problemet blir sedan att få ventilerna att få plats eftersom dom är öppna 2,5mm vid ÖD , den snikigare kammen var öppen 0,9mm och vad standard är öppen vet jag inte,så jag får motverka komphöjningen med att fräsa i kolvarna för ventilerna :? sedan får man se hur det blir med kamremmen...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Har börjat snygga upp lite motor delar. Bla insug,ventilkåpa... idag skall jag snygga till toppen...

Så här ser ventilkåpan ut efter glasblästring och lite färg..
Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Det ser ut som en helt ny ventilkåpa! Amazing!
Kanske du har nåt tips på hur man snyggar till bromsok?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

tjusigt!
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kmfdm wrote:Det ser ut som en helt ny ventilkåpa! Amazing!
Kanske du har nåt tips på hur man snyggar till bromsok?
skall du göra det ordentligt skall du göra som jag gjort,ta bort dom,blästra och måla med 2k lack... skulle ju gå ett lossa på oken lite och blästra dom på plats....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Toppen innan lack,efter blästring.. ventilkåpan ligger lös på...

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Så här ser avgas ventilerna ut efter 18000mil innan tillsnyggning,skall göras rena och slipas till på tätytan...

Image
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply