byta olja i växellåda på laguna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

sorvari

Post by sorvari »

Tony wrote:finns nog många som har samma problem,men det finns nog tyvärr ingen lösning på problemet,jo nya synkringar
tony!!!! jag har lite svårt att tänka mig att det bara är vid första växlingen till 3an som lådan synkar dåligt . lådan löper utan problem efter det . har även fettat in allt på utsidan av lådan som rör sig, måste vara någon styrning i lådan som är dåligt spel på
Last edited by sorvari on 10 Oct 2006, 21:14, edited 1 time in total.
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Problemet är att när det blir kallt krymper synkringarna och sen vidgas när lådan får upp värmen. Stor skillnad på 20 grader mot 0 grader. Hare inget direkt med oljan att göra. Sen som någon sa så byter man aldrig oljan på en manuel låda.

Vi har på jobbet haft problem med axlar till volvo lastvagnars lådor. Efter bearbetning ställde vi dom på ett ställe där tempen var ca 4grader lägre än där de tillverkades. Sen skulle axlarna skavas och de fanns inge material att skava bort, bara för att de var för kalla. Hela 5 hudradelar min var de!!

Tänk på vad fyra grader kan göra... :roll:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
sorvari

Post by sorvari »

spelar ingen roll hur det än är. om jag lägger i trean stillastående kärvar den bara vid första försöket nästa gång utan problem igen
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Tipset som ja skulle ge är att låta motorn stå på tomgång en liten stund med friläge i så lådan får snurra med ett tag och värma upp oljan...

Annars skulle ja också testa en olja med lägre viskositet när det är kallt !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
stefanus

synkringar

Post by stefanus »

verkar vara många som har problem med detta, har själv prövat å byta olja utan resultat.. nån som vet vad det kostar å byta synkringar ?eller fins det utbyteslådor ?
Laguna 1,9 dci 2002
Jolle_Pborn

Post by Jolle_Pborn »

Ska man byta synkringar på en låda så får man nästan demontera ner allt. Vet inte vad som blir billigast men en 5 växlad och en automat kostade till laguna -01 och frammåt 20.000 resp. 23.000kr. Mycket pengar...
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Post Reply