Krånglande laddning Clio -96 1.4 RT

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

swedalle
Posts: 7
Joined: 01 Jan 2007, 02:33

Post by swedalle »

VI tackar för alla tips o idéer..HAr införskaffat mej en vekstadsbok, så hade jag en snäll kompis med lyft, så vi löste bytet undeerifrån..Så nu går bilen som en pärla..Förutom ett annat fel, som jag ska se om det finns en tråd för :)
Fredrik Dahlqvist
SJÖVIK
caca7566
Posts: 13
Joined: 20 Aug 2006, 23:18

Post by caca7566 »

Hallå alla!

Nu har det gått ett år och bilen har gått bra, det har laddat som det skall. För någon vecka sedan föll dock spänningen i batteriet. Vi trodde det var för att de vi lånat bilen till laddat ur det när bilen var av så vi köpte nytt batteri. Nu tre dagar senare så har spänningen sjunkit igen så att det märks. Jag mäter över batteriet när bilen går på tomgång - 7,3 volt! De som vi lånat ut bilen sade att de mätt och fått 12 v men det måste varit med bilen avstängd när batteriet återhämtat sig :x

När jag stängt av motorn och kylarfläkten stannat så återhämtar sig det nya batteriet up till 11,8 V på ett par minuter.

Eftersom jag bytt laddningsregulator så borde det ju inte vara det... Jag tror det är generatorn men är det någon som har någon annan teori? OM ni oxå tror generatorn, kan man renovera den eller är det ny som gäller ? Kostade 2450 spänn på mekonomen - vore skönt att hitta något billigare alternativ....


mvh Calle
Calle Carlsson från Nora
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

caca7566 wrote:Hallå alla!

Nu har det gått ett år och bilen har gått bra, det har laddat som det skall. För någon vecka sedan föll dock spänningen i batteriet. Vi trodde det var för att de vi lånat bilen till laddat ur det när bilen var av så vi köpte nytt batteri. Nu tre dagar senare så har spänningen sjunkit igen så att det märks. Jag mäter över batteriet när bilen går på tomgång - 7,3 volt! De som vi lånat ut bilen sade att de mätt och fått 12 v men det måste varit med bilen avstängd när batteriet återhämtat sig :x

När jag stängt av motorn och kylarfläkten stannat så återhämtar sig det nya batteriet up till 11,8 V på ett par minuter.

Eftersom jag bytt laddningsregulator så borde det ju inte vara det... Jag tror det är generatorn men är det någon som har någon annan teori? OM ni oxå tror generatorn, kan man renovera den eller är det ny som gäller ? Kostade 2450 spänn på mekonomen - vore skönt att hitta något billigare alternativ....


mvh Calle
Det går att renovera den gamla,redan slitit ut kolen?? det går att byta släpringarna för dom bytte du ju inte vid renoveringen förra gången,men gör man det skaffar man nya kol igen. kolla så inte kolen kärvar,lr släpringarna är slut du har ju haft det borta innan...

annars finns ju alternativet med bilskrotarna www.bildelsbasen.se
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
caca7566
Posts: 13
Joined: 20 Aug 2006, 23:18

Post by caca7566 »

[/quote]
Det går att renovera den gamla,redan slitit ut kolen?? det går att byta släpringarna för dom bytte du ju inte vid renoveringen förra gången,men gör man det skaffar man nya kol igen. kolla så inte kolen kärvar,lr släpringarna är slut du har ju haft det borta innan...

annars finns ju alternativet med bilskrotarna www.bildelsbasen.se[/quote]

Jag ska demontera den till helgen, då vet jag förhoppningsvis mer om skicket. Jag vet att det har läckt en del olja över den, den är ju inte bra... Ska det sitta någon kåpa över den för att skydda? Om inte skall jag försöka skydda den på något sätt tills jag får bukt med oljeläckaget...
Calle Carlsson från Nora
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Kolla med Autofrance 042 20 16 20
Post Reply