Original stereo - uppgradera till lite roligare ljud?
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
börja med att köpa en ny huvudenhet. ta en som du tycker ser snygg ut.
4x50watt skulle vara lagom =30% rms (riktiga värmewatt)
Vill du ändå ha mer kräm så börja med att byta högtalarna i framdörrarna + diskanterna i instrumentbrädan.
Mer Bas fixar man lättast genom en baslåda. Det finns paket att köpa som inte kostar många tusenlappar. brl mds ljudia mfl.
själv sitter jag med en Alpine huvudenhet på 4.45 watt
orginal dörrhögtalare. (än så länge)
samt ett kicker-slutsteg med en CerwinVega 12tums bas.
Jag kan rekommendera störra bas för akustisk musik och t.ex. 10tums bas för snabb och hård techno/trance musik.
Men detta beror även på lådan mm mm.
Skriv mer om du har frågor. yrke = studio-ljudtekniker
4x50watt skulle vara lagom =30% rms (riktiga värmewatt)
Vill du ändå ha mer kräm så börja med att byta högtalarna i framdörrarna + diskanterna i instrumentbrädan.
Mer Bas fixar man lättast genom en baslåda. Det finns paket att köpa som inte kostar många tusenlappar. brl mds ljudia mfl.
själv sitter jag med en Alpine huvudenhet på 4.45 watt
orginal dörrhögtalare. (än så länge)
samt ett kicker-slutsteg med en CerwinVega 12tums bas.
Jag kan rekommendera störra bas för akustisk musik och t.ex. 10tums bas för snabb och hård techno/trance musik.
Men detta beror även på lådan mm mm.
Skriv mer om du har frågor. yrke = studio-ljudtekniker
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Känns lite som om jag kan för lite för att ställa vettiga frågor
Baslåda vet jag ju hur dom ser ut. Hur förhåller det sig med storleken på lådan? Ju större - desto bättre?
Slutsteg - är det en slags extra förstärkare - modell platt metall-låda/box?
(skratta...det bjuder jag på )
Min erfarenhet när det gäller billjud är...noll. Har ingen som helst koll på vad man skall ha. En säljare skulle säkert se mig som det perfekta offret.
En sån MÅSTE du ha...och en sån...
Men, om nån kan slänga in en bild på sina grejor, och berätta lite för en novis så vore det qul! Såg en häftig R5 GTE på Blocket med trevlig utrustning i skuffen
Kanske skall leta rätt på bilen och höra med dem som gjort bygget...hur orealistiskt det är att tänka så STORT.
Baslåda vet jag ju hur dom ser ut. Hur förhåller det sig med storleken på lådan? Ju större - desto bättre?
Slutsteg - är det en slags extra förstärkare - modell platt metall-låda/box?
(skratta...det bjuder jag på )
Min erfarenhet när det gäller billjud är...noll. Har ingen som helst koll på vad man skall ha. En säljare skulle säkert se mig som det perfekta offret.
En sån MÅSTE du ha...och en sån...
Men, om nån kan slänga in en bild på sina grejor, och berätta lite för en novis så vore det qul! Såg en häftig R5 GTE på Blocket med trevlig utrustning i skuffen
Kanske skall leta rätt på bilen och höra med dem som gjort bygget...hur orealistiskt det är att tänka så STORT.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
- Clio_fidde
- Posts: 780
- Joined: 28 Dec 2003, 14:24
- Location: Borås
Här kan man gå in å läsa om ljudbygge: http://www.nardik.se/
en mkt bra sida. Står hur många volym lådan ska va på till olika basar, även om den ska va portad osv.. hur man bygger kickers, basar m.m.
Hur man blir av med störningar etc.
Tryck på "magazinet" i den röda fältet.
en mkt bra sida. Står hur många volym lådan ska va på till olika basar, även om den ska va portad osv.. hur man bygger kickers, basar m.m.
Hur man blir av med störningar etc.
Tryck på "magazinet" i den röda fältet.
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
som jag skrev,Jag tycker det räcker med att byta huvudenheten,den behöver du ändå byta om du skall ha ett steg,finns visserligen adaptrar till orginal..man kan snabbt lägga pengar på stereon i bilen,och det är lika lätt att bli av med den om man har en låda och spelar på lite...jag har en massa prylar liggande som jag är sugen på att stoppa in igen...innan jag träffade min sambo hade jag en R5gte i den satt en 4*44w cd, 6,5" högtalare i dörrarna och diskanter i instrumentbrädan,som du har nu ungefär,samt lite större högtalare i hatthyllan 6*9"....detta drev jag med cd spelaren,då jag även hade ett slutsteg ibagaget och en hemmabyggd baslåda med 2 st 10" basar,så hade jag inte så mycket bas på dom vanliga högtalarna vilket gjorde att cdspelaren klarade ganska höga volymer.....då lådan tog upp nästan hela bagaget ,blev det inte så mycket stereo efter det. slutsteget är en extra förstärkare som har mycket högre effekt än cd spelaren klara därför större basar och högre volym,slutsteget får oftast ljudet genom en lågnivå kabel,dvc en kabel med ljudet som inte är förstärkt av cdspelaren utan det förstärks i slutsteget,slutsteg kräver ganska mycket ström,vilket kräver en tjock kabel,jag brukar köra med 21mm2 ungefär tjock som ett finger.....i en bil jag hade blinkade lyset kraftigt i motorvägsfart när man spelade,den generatorn spelade jag slut på .....skall du ha slutsteg och baslåda behävs kabeldragning till bak i bilen med 2 st kablar,vilket kan ta en del tid,annars behövs inte något synas i bilen utom lådan då.........har lagt lätt över 15000 på stereo slutsteg 4000-5000,basar 2 st cerwin vega 12" 3000kr cd spelare ett par st 5000-6000,andra högtalare pris?? delningsfilter 1000kr.....så pengarna springer iväg om man skal slå på stort.......jag tycker du skall börja med cd ,sedan kan du fortsätta om du inte är nöjd....kmfdm wrote:Lyfter upp tråden lite...
Av ren nyfikenhet - hur mycket har ni lagt ut i $$$ på uppgadering av ljudet, ni som har förverkligat drömmarna?
Vad "behöver" man? Ny CD-spelare har nån föreslagit som tillräcklig åtgärd för att få mycket bättre ljud. Kanske lika bra att "göra allt på en gång", istället för att köpa lite då och då?
Har det krävts stora ingrepp i bilens inredning?
Vore trevligt om nån vill berätta lite vad ni gjort, kanske bilder etc.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Tjusigt! Får se vad det blir för nåt när det börjar "uppgraderas". Har tanken väl tagit form är det svårt att släppa taget. Fördelen med coupén är att det som ligger i skuffen inte är alltför synligt.
Usch...det vore ju riktigt äckligt med playstation i bilen. Överkurs...nån som har det?
Mera bilder
Apropå generator..å ström...i morsans gamla Pegga fick jag välja: Musik eller halvljus. Visserligen var den från 1970, och generatorn fick bytas vad det led, men det är smällar man får ta.
Menar du att för flitigt musiklyssnande på "hög nivå" inte är bra för generatorn? Har fläskigt Volvobatteri i bilen, men det kanske inte spelar nån roll..
Usch...det vore ju riktigt äckligt med playstation i bilen. Överkurs...nån som har det?
Mera bilder
Apropå generator..å ström...i morsans gamla Pegga fick jag välja: Musik eller halvljus. Visserligen var den från 1970, och generatorn fick bytas vad det led, men det är smällar man får ta.
Menar du att för flitigt musiklyssnande på "hög nivå" inte är bra för generatorn? Har fläskigt Volvobatteri i bilen, men det kanske inte spelar nån roll..
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Batteriet måste ju fyllas på åxå,har man en massa slutsteg som drar ström så får generatorn slita ont,jag hade en stor kondensator 1F,den funkar som ett snabbt batteri för att få kraft i dom effekt krävande delarna,men det hjälper inte om genaratorn inte räcker till....mitt stora slutsteg klarat 0,5 ohms belastning (nästan kortslutning) och skall ge upptill 1600w ,så 120-130amp skall behövas då..vilket är mycket........visserligen går det väl inte åt det men det går ganska mycket ström....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- figgesoft
- Posts: 1864
- Joined: 21 Aug 2003, 07:33
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
- Location: Landskrona
- Contact:
precis. batteriet klarar inte av de snabba urladdningarna. generatorn brukar inte vara ngt problem eftersom slutsteget (förstärkaren) inte drar konstant 100Amp.
Bara vid peaks. alltså. vid basdunkarna som det drar högre ström.
"beredskapsläget" på ett slutsteg brukar ligga på typ 5-20amp alltså, när det är igång men ingen musik spelas. Ju högre det sedan spelas. ju högre strömuttag.
Och ju högre strömuttag ju mer laddar generator. Ett dåligt batteri har svårt att filtrera laddströmmen från generatorn och då kan man få till följd att ljuset blinkar när man krämar på. i värsta fall så dör motorn =)
Det finns även special batterier av Gel som klarar de snabba urladdningarna.
Eller som Tony skriver. komplettera med en kondensator.
Men egentligen är en kondning överkurs.
Vill du bara ha mjukt ljud i bilen så
Byt huvudenhet. dörr högtalarna hathyllehögtalarna
och köp ett slutstegs peket med baslåda för cirka 2500-3500 kr.
Installationen kan du göra själv. En pluskabel från batteriet säkring på max 30cm avstånd (så brandförsäkringen är giltlig) sedan är det bara att dra den genom bilen på snyggast möjligt vis.
(framme till höger bakom handskfacket finns en gummibälg för kabelgenomdragning. jag brukar dra in en liten kabel som fungerar som dragtråd till den grövre slutstegskabeln när jag installerar stereos i megane).
Jordkabel (minus) kan du ansluta på en bult bakom kåporna vid bakljuset.
(i bagageutrymmet)
Sedan ska du ha en lågnivå kabel från stereon till slutsteget.
Denna dras lämpligast på motsatta sida jämfört med din strömkabel (för att undvika brum eller störningar)
Och sedan behöver du en s.k. remote kabel som gör att slutsteget startas när du startar stereon, denna finns ofta "inbyggd" i lågnivåkabeln.
Verktyg som behövs:
Torxmejsel
avbitartång
kombinationstång (för att pressa ihop batteri+jord kontakten) (o-hylsa)
mätinstrument (för att felsöka, ifall det inte fungerar)
ev. insexnycklar (beroende på slutsteget)
kryssmejsel (x)
Lite extra kabel som drag tråd, cirka 2meter.
eltejp - ett måste!
gott om tid.
Ta gärna hjälp av någon som känner sig hemma med elektronik.
det underlättar om man vet skillnaden på + och -
Och glöm inte koppla loss batteriet innan du börjar koppla och leka
Lycka till!
Bara vid peaks. alltså. vid basdunkarna som det drar högre ström.
"beredskapsläget" på ett slutsteg brukar ligga på typ 5-20amp alltså, när det är igång men ingen musik spelas. Ju högre det sedan spelas. ju högre strömuttag.
Och ju högre strömuttag ju mer laddar generator. Ett dåligt batteri har svårt att filtrera laddströmmen från generatorn och då kan man få till följd att ljuset blinkar när man krämar på. i värsta fall så dör motorn =)
Det finns även special batterier av Gel som klarar de snabba urladdningarna.
Eller som Tony skriver. komplettera med en kondensator.
Men egentligen är en kondning överkurs.
Vill du bara ha mjukt ljud i bilen så
Byt huvudenhet. dörr högtalarna hathyllehögtalarna
och köp ett slutstegs peket med baslåda för cirka 2500-3500 kr.
Installationen kan du göra själv. En pluskabel från batteriet säkring på max 30cm avstånd (så brandförsäkringen är giltlig) sedan är det bara att dra den genom bilen på snyggast möjligt vis.
(framme till höger bakom handskfacket finns en gummibälg för kabelgenomdragning. jag brukar dra in en liten kabel som fungerar som dragtråd till den grövre slutstegskabeln när jag installerar stereos i megane).
Jordkabel (minus) kan du ansluta på en bult bakom kåporna vid bakljuset.
(i bagageutrymmet)
Sedan ska du ha en lågnivå kabel från stereon till slutsteget.
Denna dras lämpligast på motsatta sida jämfört med din strömkabel (för att undvika brum eller störningar)
Och sedan behöver du en s.k. remote kabel som gör att slutsteget startas när du startar stereon, denna finns ofta "inbyggd" i lågnivåkabeln.
Verktyg som behövs:
Torxmejsel
avbitartång
kombinationstång (för att pressa ihop batteri+jord kontakten) (o-hylsa)
mätinstrument (för att felsöka, ifall det inte fungerar)
ev. insexnycklar (beroende på slutsteget)
kryssmejsel (x)
Lite extra kabel som drag tråd, cirka 2meter.
eltejp - ett måste!
gott om tid.
Ta gärna hjälp av någon som känner sig hemma med elektronik.
det underlättar om man vet skillnaden på + och -
Och glöm inte koppla loss batteriet innan du börjar koppla och leka
Lycka till!
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Tack Tony och Fredrik Nu slipper jag gå helt barfota in i affären när det väl blir dags att visa plånboken
Mycket som man skall ha koll på.
Elektronik-pyssel och kabeldragning i bilen är INTE min grej, men tack för mkt utförlig beskrivning.
Mycket som man skall ha koll på.
Elektronik-pyssel och kabeldragning i bilen är INTE min grej, men tack för mkt utförlig beskrivning.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
nej men det kan ju bli din grej ,dessutom tycker jag byggandet är minst lika roligt eftersom man vet man gjort det själv,och så blir det mer spännande och höra hur det låter.. speciellt när man bygger baslådorna,har ju blivit ett par stycken redan,av blandad storlek...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Nu blev det trassel i kabelhärvan Min fråga har väl inte så mycket att göra med att lossa diskanterna i din Laguna? Jag menar, för att du skall få frågan besvarad kanske du har större chans att få det om du gör ett eget inläggTeemu wrote:Lånar tråden lite och slänger in en fråga om någon vet hur man lossar diskanterna uppe på instrumentbrädan på en Laguna II 2002?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Bygga baslådor kanske kunde vara min grej Bygger du av spånplatta och klär med nåt slags filt-tyg utanpå? Behövs det nån isolering inne i lådan? Borrar du för att plugga å limma, eller är det skruv som gäller? Kanske rent av spik? Det är kabeldragningen som INTE känns lockande. Jag är inte främmande för att testa saker, men en sak brukar jag hålla hårt på: Om du INTE vet vad du gör, GÖR DET INTE. Elektronik i bilar är inte mitt områdeTony wrote:nej men det kan ju bli din grej ,dessutom tycker jag byggandet är minst lika roligt eftersom man vet man gjort det själv,och så blir det mer spännande och höra hur det låter.. speciellt när man bygger baslådorna,har ju blivit ett par stycken redan,av blandad storlek...
Hur var det - ju större desto bättre?
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193
Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Ja brukar bli spånskiva,brukar inte använda MDF , ja lådan skall vara isolerad på alla väggar utom den som högtalaren sitter i. Jag limmar och skruvar med spånskiveskruv...sedan är det inte bara att bygga för alla högtalare har olika parametrar som bestämmer vilken lådtyp/storlek det skall vara på lådan.kmfdm wrote:Bygga baslådor kanske kunde vara min grej Bygger du av spånplatta och klär med nåt slags filt-tyg utanpå? Behövs det nån isolering inne i lådan? Borrar du för att plugga å limma, eller är det skruv som gäller? Kanske rent av spik? Det är kabeldragningen som INTE känns lockande. Jag är inte främmande för att testa saker, men en sak brukar jag hålla hårt på: Om du INTE vet vad du gör, GÖR DET INTE. Elektronik i bilar är inte mitt områdeTony wrote:nej men det kan ju bli din grej ,dessutom tycker jag byggandet är minst lika roligt eftersom man vet man gjort det själv,och så blir det mer spännande och höra hur det låter.. speciellt när man bygger baslådorna,har ju blivit ett par stycken redan,av blandad storlek...
Hur var det - ju större desto bättre?
Vissa högtalare passar bäst i en sluten låda (dvs inget basrör/hål i lådan) medan andra skall vara i en basreflexlåda,storleken på lådan bestämmer karaktären,och även längden på röret vilken egenskap lådan får,även som figgesoft sa storleken på baselementet,så det är mycket att ta hänsyn till Jag har ett Dataprogram för att räkna ut detta,så det blir lite lättare....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen