Igen: Kamremsbyte Clio Sport Stockholm

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Slickan wrote:Enligt en av specarna jag fick:


30621270 RULLE 1,00 517,00
32054979 KUGGREM 1,00 1758,00
5927425 DEKAL 1,00 2,40
8299354 BULT 1,00 13,00
8435845 DRIVREM 1,00 265,00
8483592 PLUGG 1,00 34,00
8483762 PLUGG 1,00 82,00


11 KYLVÄTSKA 5,00 42,00 210,00
8437894 KYLVÄTSKEPUMP 1,00 588,00

FÖRBRUKNINGSMATERIAL: 387,54
Mmm... antar att detta är originaldelar och eftersom de går via Volvo i Sverige så blir det dyrare än om man tar dem direkt från Frankrike eller via någon leverantör i annat land.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

På vissa motorer drivs ju vattenpumpen av kamremmen. Då är det ju absolut vettigt att byta den när man ändå har bort remmen.

På ClioSporten sitter vattenpumpen "utanför" och drivs av aggregatremmen.
Kamremmen och vattenpumpen har inget mekaniskt samröre.

Som Mange säger kan det nog vara så att man tycker det är praktiskt att byta pumpen när man ändå brottat bort en massa grejer runt omkring.

Eller så är det så illa att de tror att pumpen drivs av kamremmen även på Sporten och offererar vattenpump av bara farten.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
Slickan
Posts: 20
Joined: 10 May 2006, 11:22

Post by Slickan »

Eller så är det så illa att de tror att pumpen drivs av kamremmen även på Sporten och offererar vattenpump av bara farten.
Nej, det var nog så illa att det var mitt fel som frågade om kamremsbyte ink vattenpump pga att jag läst det på ngn site... Så går det när nybörjare börjar snacka runt :)

Men iaf så slutade det med att flera verkstäder sa att det var "smart" att göra det samtidigt, inget krav men en rekommendation.

Så det gör jag nog ändå, vad är 1500 spänn när man ska fixa för 10.000!

Bra forum förresten, snabba svar, skumt att jag inte hittat hit innan! :shock:
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Vatten pumpen finns vad jag vet inte med vid kamremsbytet men det kan vara en bra sak att byta..... iof så böt jag inte min 8)

Om du inte redan är medlem i renaultklubben så kan du anmäla dig här :wink:
http://www.clubrenaultsverige.com/member_new.asp
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Slickan wrote:
Tja! Jo inte är det billigt med service till sporten. Ska själv strax byta och kollade runt lite här i regionen. Volvo i köping ville ha 8500kr för kamremsbyte. Rinde sedan till Wallons motor i kungsör. De ska ha 6000kr inkl allt!. Och de håller på mycket med renault och är mycket trevliga.
Kanske värt att ta sig hit?
14000-6000=8000kr!!
6000 kr verkar ju sjukt billigt! Är det med orginaldelar? Enligt de kostnadsförslag jag fått är materialkostnaden över 6000 kr...
Nej det är med allt inkl vattenpump och arbetskostnad. Grejorna kostar ca 3000kr kronor. Och det koastade lika på volvo också. Det som skiljer är själva arbetskostnaden.

PS. En vattenpump kostar inte 1500kr, isf har du blivit lurad? en vattenpump kostar 600kr. Kolla på mekonomen.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Med de priser du fått runt om i stockholm skulle det tom löna sig att åka till Kiruna, eller byta ut hela motorn...

Tycker 8500kr på volvo köping var svindyrt!
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Slickan
Posts: 20
Joined: 10 May 2006, 11:22

Post by Slickan »

Jolle_Pborn:
Möjligen är det andra priser på material också, eftersom de specarna jag fått sa 5000:- ink moms för allt material (ink vattenpump). Kolla mitt inlägg ovan.

Vattenpumpen i sig kostade inte 1500:-, utan 580+ moms, det var 1500:- för pump, kylvatten och installation samtidigt som kamremsbyte.

Jo, det lönar sig nästan att åka vart som helst, det handlar snarare om tid för mig. Om jag skulle kunna spara 4000:- (10.000 var det jag tog i sthlm) så skulle säkert ändå 2000:- gå i transporter + att jag måste vara utan bil i en vecka då jag inte skulle kunna hämta o lämna i veckan. Det kändes inte värt det.

Det är dyrt att ha en rolig bil.

Mange:
Det blir nog en medlem till snart :)
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Slickan wrote: Mange:
Det blir nog en medlem till snart :)
Gött :D :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Slickan wrote:Att jag måste vara utan bil i en vecka då jag inte skulle kunna hämta o lämna i veckan. Det kändes inte värt det.
Ok då förstår jag. trodde du hade möjlighet att hämta den tidigare. 1-2 dagar behöver en verkstad ha bilen för att hinna göra bytet.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

RolandM wrote:
Slickan wrote:Enligt en av specarna jag fick:


30621270 RULLE 1,00 517,00
32054979 KUGGREM 1,00 1758,00
5927425 DEKAL 1,00 2,40
8299354 BULT 1,00 13,00
8435845 DRIVREM 1,00 265,00
8483592 PLUGG 1,00 34,00
8483762 PLUGG 1,00 82,00


11 KYLVÄTSKA 5,00 42,00 210,00
8437894 KYLVÄTSKEPUMP 1,00 588,00

FÖRBRUKNINGSMATERIAL: 387,54
Mmm... antar att detta är originaldelar och eftersom de går via Volvo i Sverige så blir det dyrare än om man tar dem direkt från Frankrike eller via någon leverantör i annat land.
ja lr någon annan i sverige än volvo :) typ autofrance ,meka ,mekonomen.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Tony wrote:on annan i sverige än volvo :) typ autofrance ,meka ,mekonomen.
Men kör de originaldelar eller pirat?
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

RolandM wrote:
Tony wrote:on annan i sverige än volvo :) typ autofrance ,meka ,mekonomen.
Men kör de originaldelar eller pirat?
finns inget som heter pirat,jag skulle nog kunna säga i 99 av100 så är prylarna gjorda på samma ställe,och packade i olika kartonger..sedan att kartongen till "orginal"prylen kostar upp till 100% mer är smällar man får ta om man handlar på volvo,har ett bra exempel till min Laguna skivor bak fick pris på volvo 2700kr för båda,köpte dom på mekonomen istället 1726kr dom var packade i SKF kartonger, undrar just om det var "pirat" ??? Skf tillverkar hela skivan med lager och abs 1000kr billigare än "orginal"
Det är bara inse det man blir lurad om man köper "orginal" delar på Volvo....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Ingen som kolla på Motorist på svt? De hade ett helt program om just reservdelar till bilar. Och de kom fram till att det inte var någon skillnad på "piratdelar" förutom att priset var 50% lägre.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Jolle_Pborn wrote:Ingen som kolla på Motorist på svt? De hade ett helt program om just reservdelar till bilar. Och de kom fram till att det inte var någon skillnad på "piratdelar" förutom att priset var 50% lägre.
Jo jag såg det "pirat" delen hade ju till och med audi logga och kostade hälften så mycket för kartongen var en annan...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Slickan
Posts: 20
Joined: 10 May 2006, 11:22

Post by Slickan »

Sådär, då var det gjort. Kan starkt rekommendera Solna Bilteknik, grymt trevliga och billiga.

Slutnotan för kamrem med alla rullar, vattenpump, oljebyte med filter och arbete kostade 9700:-, helt ok tycker jag.
Post Reply