Igen: Kamremsbyte Clio Sport Stockholm
Moderator: Forumpolisen
Mmm... antar att detta är originaldelar och eftersom de går via Volvo i Sverige så blir det dyrare än om man tar dem direkt från Frankrike eller via någon leverantör i annat land.Slickan wrote:Enligt en av specarna jag fick:
30621270 RULLE 1,00 517,00
32054979 KUGGREM 1,00 1758,00
5927425 DEKAL 1,00 2,40
8299354 BULT 1,00 13,00
8435845 DRIVREM 1,00 265,00
8483592 PLUGG 1,00 34,00
8483762 PLUGG 1,00 82,00
11 KYLVÄTSKA 5,00 42,00 210,00
8437894 KYLVÄTSKEPUMP 1,00 588,00
FÖRBRUKNINGSMATERIAL: 387,54
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
På vissa motorer drivs ju vattenpumpen av kamremmen. Då är det ju absolut vettigt att byta den när man ändå har bort remmen.
På ClioSporten sitter vattenpumpen "utanför" och drivs av aggregatremmen.
Kamremmen och vattenpumpen har inget mekaniskt samröre.
Som Mange säger kan det nog vara så att man tycker det är praktiskt att byta pumpen när man ändå brottat bort en massa grejer runt omkring.
Eller så är det så illa att de tror att pumpen drivs av kamremmen även på Sporten och offererar vattenpump av bara farten.
På ClioSporten sitter vattenpumpen "utanför" och drivs av aggregatremmen.
Kamremmen och vattenpumpen har inget mekaniskt samröre.
Som Mange säger kan det nog vara så att man tycker det är praktiskt att byta pumpen när man ändå brottat bort en massa grejer runt omkring.
Eller så är det så illa att de tror att pumpen drivs av kamremmen även på Sporten och offererar vattenpump av bara farten.
Nej, det var nog så illa att det var mitt fel som frågade om kamremsbyte ink vattenpump pga att jag läst det på ngn site... Så går det när nybörjare börjar snacka runtEller så är det så illa att de tror att pumpen drivs av kamremmen även på Sporten och offererar vattenpump av bara farten.
Men iaf så slutade det med att flera verkstäder sa att det var "smart" att göra det samtidigt, inget krav men en rekommendation.
Så det gör jag nog ändå, vad är 1500 spänn när man ska fixa för 10.000!
Bra forum förresten, snabba svar, skumt att jag inte hittat hit innan!
Vatten pumpen finns vad jag vet inte med vid kamremsbytet men det kan vara en bra sak att byta..... iof så böt jag inte min
Om du inte redan är medlem i renaultklubben så kan du anmäla dig här
http://www.clubrenaultsverige.com/member_new.asp
Om du inte redan är medlem i renaultklubben så kan du anmäla dig här
http://www.clubrenaultsverige.com/member_new.asp
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Nej det är med allt inkl vattenpump och arbetskostnad. Grejorna kostar ca 3000kr kronor. Och det koastade lika på volvo också. Det som skiljer är själva arbetskostnaden.Slickan wrote:6000 kr verkar ju sjukt billigt! Är det med orginaldelar? Enligt de kostnadsförslag jag fått är materialkostnaden över 6000 kr...Tja! Jo inte är det billigt med service till sporten. Ska själv strax byta och kollade runt lite här i regionen. Volvo i köping ville ha 8500kr för kamremsbyte. Rinde sedan till Wallons motor i kungsör. De ska ha 6000kr inkl allt!. Och de håller på mycket med renault och är mycket trevliga.
Kanske värt att ta sig hit?
14000-6000=8000kr!!
PS. En vattenpump kostar inte 1500kr, isf har du blivit lurad? en vattenpump kostar 600kr. Kolla på mekonomen.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Jolle_Pborn:
Möjligen är det andra priser på material också, eftersom de specarna jag fått sa 5000:- ink moms för allt material (ink vattenpump). Kolla mitt inlägg ovan.
Vattenpumpen i sig kostade inte 1500:-, utan 580+ moms, det var 1500:- för pump, kylvatten och installation samtidigt som kamremsbyte.
Jo, det lönar sig nästan att åka vart som helst, det handlar snarare om tid för mig. Om jag skulle kunna spara 4000:- (10.000 var det jag tog i sthlm) så skulle säkert ändå 2000:- gå i transporter + att jag måste vara utan bil i en vecka då jag inte skulle kunna hämta o lämna i veckan. Det kändes inte värt det.
Det är dyrt att ha en rolig bil.
Mange:
Det blir nog en medlem till snart
Möjligen är det andra priser på material också, eftersom de specarna jag fått sa 5000:- ink moms för allt material (ink vattenpump). Kolla mitt inlägg ovan.
Vattenpumpen i sig kostade inte 1500:-, utan 580+ moms, det var 1500:- för pump, kylvatten och installation samtidigt som kamremsbyte.
Jo, det lönar sig nästan att åka vart som helst, det handlar snarare om tid för mig. Om jag skulle kunna spara 4000:- (10.000 var det jag tog i sthlm) så skulle säkert ändå 2000:- gå i transporter + att jag måste vara utan bil i en vecka då jag inte skulle kunna hämta o lämna i veckan. Det kändes inte värt det.
Det är dyrt att ha en rolig bil.
Mange:
Det blir nog en medlem till snart
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Ok då förstår jag. trodde du hade möjlighet att hämta den tidigare. 1-2 dagar behöver en verkstad ha bilen för att hinna göra bytet.Slickan wrote:Att jag måste vara utan bil i en vecka då jag inte skulle kunna hämta o lämna i veckan. Det kändes inte värt det.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
ja lr någon annan i sverige än volvo typ autofrance ,meka ,mekonomen.RolandM wrote:Mmm... antar att detta är originaldelar och eftersom de går via Volvo i Sverige så blir det dyrare än om man tar dem direkt från Frankrike eller via någon leverantör i annat land.Slickan wrote:Enligt en av specarna jag fick:
30621270 RULLE 1,00 517,00
32054979 KUGGREM 1,00 1758,00
5927425 DEKAL 1,00 2,40
8299354 BULT 1,00 13,00
8435845 DRIVREM 1,00 265,00
8483592 PLUGG 1,00 34,00
8483762 PLUGG 1,00 82,00
11 KYLVÄTSKA 5,00 42,00 210,00
8437894 KYLVÄTSKEPUMP 1,00 588,00
FÖRBRUKNINGSMATERIAL: 387,54
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
finns inget som heter pirat,jag skulle nog kunna säga i 99 av100 så är prylarna gjorda på samma ställe,och packade i olika kartonger..sedan att kartongen till "orginal"prylen kostar upp till 100% mer är smällar man får ta om man handlar på volvo,har ett bra exempel till min Laguna skivor bak fick pris på volvo 2700kr för båda,köpte dom på mekonomen istället 1726kr dom var packade i SKF kartonger, undrar just om det var "pirat" ??? Skf tillverkar hela skivan med lager och abs 1000kr billigare än "orginal"RolandM wrote:Men kör de originaldelar eller pirat?Tony wrote:on annan i sverige än volvo typ autofrance ,meka ,mekonomen.
Det är bara inse det man blir lurad om man köper "orginal" delar på Volvo....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Jo jag såg det "pirat" delen hade ju till och med audi logga och kostade hälften så mycket för kartongen var en annan...Jolle_Pborn wrote:Ingen som kolla på Motorist på svt? De hade ett helt program om just reservdelar till bilar. Och de kom fram till att det inte var någon skillnad på "piratdelar" förutom att priset var 50% lägre.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen