Vilken fälgstorlek/däckdimension???
Moderator: Forumpolisen
Fortsätter min "tråkig farbror som inte vill va häftig" -kampanj och propagerar vidare för körvänliga modifikationer...
Man ska nog passa sig för att sänka för mycket. Tveksamt om man vinner något på det. Ju mer man sänker fram desto "sämre" blir camberkompensationen eftersom bärarmarnas vinkel blir "mer fel".
Jag tror att Eibach pro-kit fjädrarna som sänker ClioRS'en ca 10mm fram och kanske 15mm bak. är så lågt man kan gå utan att få negativa effekter. Ska man sänka mer måste man nog ta till lite mer radikala ombyggnader.
De som åker riktigt fort med Cliosarna på t.ex ringen har inte särskilt låga bilar...
Men det är klart, för show... Ta fram kapmaskinen och korta fjädrarna det är ju allra billigast...
Man ska nog passa sig för att sänka för mycket. Tveksamt om man vinner något på det. Ju mer man sänker fram desto "sämre" blir camberkompensationen eftersom bärarmarnas vinkel blir "mer fel".
Jag tror att Eibach pro-kit fjädrarna som sänker ClioRS'en ca 10mm fram och kanske 15mm bak. är så lågt man kan gå utan att få negativa effekter. Ska man sänka mer måste man nog ta till lite mer radikala ombyggnader.
De som åker riktigt fort med Cliosarna på t.ex ringen har inte särskilt låga bilar...
Men det är klart, för show... Ta fram kapmaskinen och korta fjädrarna det är ju allra billigast...
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Även på min gamla bruxbil, 1750kg, 230hk och AWD märktes en klar skillnad mellan 15" och 17". Inte bara i acc utan också när det gäller kvickhet, styrvillighet. (synd att man var tvungen att byta bromsar på den för att få på 15"fälgar...)Jolle_Pborn wrote:När jag satt på mina 17" så blev bilen betydligt segare. Men ska jag ut och åka bana eller liknande så har jag kvar mina 15". Kan bara tänka mig en clio med 1.2 motorn och 17"...
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Sen den lilla komforten som fanns innan i sporten är nästan borta med de nya 17" . Sen blir ju också bensinförbrukningen drabbad.
Så kan säga att det inte finns några som helst fördelar med att sätta på 17" på en clio! förutom utseendet!
Ska ut och "bila" lite i sverige i sommar och då byter jag tillbaka till mina orginal fälgar.
Så kan säga att det inte finns några som helst fördelar med att sätta på 17" på en clio! förutom utseendet!
Ska ut och "bila" lite i sverige i sommar och då byter jag tillbaka till mina orginal fälgar.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Som falken säger så är 17 " inget som gör bilen körgladare men bilen blir såååå mycket snyggare så på bana så blir det för min del 15 " men framför glasskiosken så blir det 17"
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
- Jolle_Pborn
- Posts: 650
- Joined: 04 Oct 2005, 11:23
- Location: Köping
- Contact:
Vad hade du för dimensioner på däcken? Har du nån bild på den du kan posta??Steel wrote:Jag hade en Clio II 1.4 med 16 tummare och den såg olidligt hög ut utan sänkning !jakgun02 wrote:Nån som har nån bild på en standard Clio (ej sport) utan sänkning och 17 tummare. Skulle vilja se hur hög den blir.
Jag hade 195/45x16"jakgun02 wrote:Vad hade du för dimensioner på däcken? Har du nån bild på den du kan posta??Steel wrote:Jag hade en Clio II 1.4 med 16 tummare och den såg olidligt hög ut utan sänkning !jakgun02 wrote:Nån som har nån bild på en standard Clio (ej sport) utan sänkning och 17 tummare. Skulle vilja se hur hög den blir.
Skall du köpa sänkningssats så tyckar ja du välja en lite dyrare progressiv lösning som exempelvis H&R.
Tror att sänksatsen på bilden sänkte ca. 35mm fram och 30mm bak
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr