Hjälp!!! Gasen på min Megane hänger sig?
Moderator: Forumpolisen
Re: Hjälp!!! Gasen på min Megane hänger sig?
om man håller för den vanliga vägen där luften skall gå,så kan bara luften gå genom tomgångsventilen, om den lr något som styr den lr kärvar så kan det ju bara vara det..johanh wrote:Nu har jag haft den en gång till på verkstaden. Packningen runt tomgångsventilen är kontrollerad och inget fel hittades. Nästa steg enligt verkstaden är att beställa en ny styrbox som inte är gjord än.
En annan sak som jag upptäckt är att när tomgången är hög och man bromsar och tvingar ner motorn på 500varv så är det precis som det knäpper till efter ett tag och tomgången blir då 200-500 varv och bilen går orent och håller sig knappt igång. Startar man om den så går den bra ett tag igen.
Hur vet man om tomgångsventilen är trasig? Läste en annan tråd här på forumet som hänvisade till ett engelskt forum med bilder steg för steg hur man gjorde rent ventilen men dit kom man aldrig. Har inte heller lyckats hitta några andra bilder på det. Så jag är tacksam för tips.
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Felet kvarstår så jag måste höra med er en gång till...
Jag åkte förbi Volvo och frågade vad en ny tomgångsventil skulle kosta och om det var lika bra att byta ut den om den inte var allt för dyr. Efter en hel del sökande på datorn fick jag som svar att det inte finns nått som heter tomgångsventil och att det närmaste som han visste var en potentiometer för 1995:-
Så min fråga är om det är samma sak och kallar man det inte tomgångsventil??
Vad är rimligt att betala för en tommgångsventil?
mvh
Johan
Jag åkte förbi Volvo och frågade vad en ny tomgångsventil skulle kosta och om det var lika bra att byta ut den om den inte var allt för dyr. Efter en hel del sökande på datorn fick jag som svar att det inte finns nått som heter tomgångsventil och att det närmaste som han visste var en potentiometer för 1995:-
Så min fråga är om det är samma sak och kallar man det inte tomgångsventil??
Vad är rimligt att betala för en tommgångsventil?
mvh
Johan
Johan Hahne
är tomgångsventilen rengjord och smord "fast den inte finns"
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Jag har inte haft den på Volvo tidigare utan den är servad på en annan verkstad men frågan är ju vad delen kallas??
Johan Hahne
Tomgångsventil
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem