Laguna 95 utan värme

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Laguna_man
Posts: 29
Joined: 18 Nov 2005, 12:30

Post by Laguna_man »

Innan bytet låg visaren exakt mellan 2 och 3:dje feta markeringen, efter bytet ligger den nu på den 3:dje eller 0,5 mm över/under den 3:dje markeringen.
Last edited by Laguna_man on 27 Nov 2005, 18:23, edited 2 times in total.
Laguna_man
Posts: 29
Joined: 18 Nov 2005, 12:30

Post by Laguna_man »


Kolla på detta åckså..........kan vara så att du måste backspola din värmepaket.
E___
Posts: 103
Joined: 14 Sep 2005, 16:17

Post by E___ »

Laguna_man wrote:Innan bytet låg visaren exakt mellan 2 och 3:dje feta markeringen, efter bytet ligger den nu på den 3:dje eller 0,5 mm över/under den 3:dje markeringen.
Då är det nog tyvärr inte termostaten som är fel på min för min ligger lika som din gör efter bytet :(
Laguna_man
Posts: 29
Joined: 18 Nov 2005, 12:30

Post by Laguna_man »

Backspola värmepaketet.............. :wink:
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Fan.. nu börjar jag få problem med värmen också. Skillnaden är bara att tempmätaren går upp hyffsat fort men inte så högt som till mitten. Finns det några fler förslag på vad det kan vara förutom om dom som har skrivits tidigare i tråden?

Misstänker att det kan bero på glykolet. Är elfglykol detsamma som Renault original glykol? Och bör man tömma ut det gamla innan man fyller på nytt?
Laguna_man
Posts: 29
Joined: 18 Nov 2005, 12:30

Post by Laguna_man »

Du har följande val:
1. Backspola värmepaketet
2. Byta termostat
3. Byta glykol
4. Avlufta
5. Kolla igenom värmespjäll att dessa öppnar o stänger rätt..........

kommer inte på ngt mer.......... :wink:
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Ok :D

Och fråga 2, är elfglykol detsamma som Renault original glykol?

Edit Hittade svaret

Och hur skadligt skulle det vara om man inte tömmer ut den gamla glykolen innan man fyller på med Elf?
Laguna_man
Posts: 29
Joined: 18 Nov 2005, 12:30

Post by Laguna_man »

Vilken gammal glykol menar du, gammal renault glykol eller vanlig glykol?

Det blir bäst om du tömmer ner hela systemet, backspolar/spolar rent och sen fyller med ny glykol + vatten, 50-50.
Last edited by Laguna_man on 30 Nov 2005, 11:15, edited 2 times in total.
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Laguna_man wrote:Vilken gammal glykol menar du, gammal renault glykol eller vanlig glykol?
Vanlig glykol, som jag inte vet vilket märke är
Laguna_man
Posts: 29
Joined: 18 Nov 2005, 12:30

Post by Laguna_man »

Det blir bäst om du tömmer ner hela systemet, backspolar/spolar rent och sen fyller med ny glykol + vatten, 50-50. :wink:
Laguna_man
Posts: 29
Joined: 18 Nov 2005, 12:30

Post by Laguna_man »

det räcker med 4l glykol och resten vatten.........
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Vart sitter termostaten? Känns som att jag letar i blindo imörkret där ute
Laguna_man
Posts: 29
Joined: 18 Nov 2005, 12:30

Post by Laguna_man »

Termostaten sitter bakom luftfilterkåpan. Skruva bort den så du kommer lättare åt termostathuset som sitter mellan luftfiltret och motorn. Du kommer att se en vattenslang som kommer rakt från kylaren till motorns sida intill luftfiltret. Skruva av tre bultar (M6) på termostathuset så kommer du åt termostaten.
User avatar
uglynicke
Posts: 180
Joined: 04 Nov 2004, 13:42
Location: Umeå
Contact:

Post by uglynicke »

Tackar!
Laguna_man
Posts: 29
Joined: 18 Nov 2005, 12:30

Post by Laguna_man »

det var så lite :wink:
Post Reply