Få blinkersen att blinka när man låser
Moderator: Forumpolisen
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
jag hade nog gått via färdriktningsvisaren istället (spaken).
Då har du en kabel åt höger blinkers och en åt vänster.
dessa borde komma ner till varningsblinkersknappen.....?
Du kan ju mäta o följa..
utan knappen fungerar inte blinkersen.. (iaf på R19)
Såna där biltema larm, etc. brukar som sagt sitta anslutna under rattkåpan. där finns ju kablar till tuta,blinkers,vanligt ljus o ifall du vill ha ett effektfullt o total utflippat larm, kan du ju även koppla in dig på vindrutetorkaren
[:D]
tänk sen på att när du väl startat bilen så måste strömmen via denna kretsen brytas, annars så kanske du får på varningsblinkersen av misstag när du är ute o kör o råkar komma åt låsknappen [:p][:p]
Då har du en kabel åt höger blinkers och en åt vänster.
dessa borde komma ner till varningsblinkersknappen.....?
Du kan ju mäta o följa..
utan knappen fungerar inte blinkersen.. (iaf på R19)
Såna där biltema larm, etc. brukar som sagt sitta anslutna under rattkåpan. där finns ju kablar till tuta,blinkers,vanligt ljus o ifall du vill ha ett effektfullt o total utflippat larm, kan du ju även koppla in dig på vindrutetorkaren
[:D]
tänk sen på att när du väl startat bilen så måste strömmen via denna kretsen brytas, annars så kanske du får på varningsblinkersen av misstag när du är ute o kör o råkar komma åt låsknappen [:p][:p]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Maggeman</i>
<br />har mailat brosan (figgesoft) som kommer lägga upp en bild för inkoppling av tutan och blinkers. med beskrivning.
/m
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Härligt! vore ju underbart att få ta del av[:D]
<br />har mailat brosan (figgesoft) som kommer lägga upp en bild för inkoppling av tutan och blinkers. med beskrivning.
/m
Härligt! vore ju underbart att få ta del av[:D]
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by E___</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by A-K</i>
<br />Min clio blinkar när man låser upp o låser den.
Och jag har inget larm bara fjäärstyrt centrallås.
Jag antar att du har en nyare bil då. Numera blinkar även de som inte har larm.
Jo, det är en -02:a
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by A-K</i>
<br />Min clio blinkar när man låser upp o låser den.
Och jag har inget larm bara fjäärstyrt centrallås.
Jag antar att du har en nyare bil då. Numera blinkar även de som inte har larm.
Jo, det är en -02:a
Fick tips av en som har kopplat på en Volvo 940.
Han kopplade bara en sladd från kabeln som ger plusspänning till centrallåset när man låser, till kontaktstycket vid blinkersspaken. En kabel till höger resp vänster blink. Han kopplade bara in en diod på varje kabel för att strömmen inte ska gå åt fel håll. Alltså inget relä.
Låter som en ganska enkel lösning. Vad tror ni om det?
Någon som kan tipsa om hur kontakten vid blinkersspaken ser ut och hur man kommer åt den? (vad måste skruvas bort etc.)
Nån som har nåt tips om var man ska ta ström från centrallåset?
Han kopplade bara en sladd från kabeln som ger plusspänning till centrallåset när man låser, till kontaktstycket vid blinkersspaken. En kabel till höger resp vänster blink. Han kopplade bara in en diod på varje kabel för att strömmen inte ska gå åt fel håll. Alltså inget relä.
Låter som en ganska enkel lösning. Vad tror ni om det?
Någon som kan tipsa om hur kontakten vid blinkersspaken ser ut och hur man kommer åt den? (vad måste skruvas bort etc.)
Nån som har nåt tips om var man ska ta ström från centrallåset?
- figgesoft
- Firstname: Fredrik
- Surname: Sjöholm
det är klart det funkar
kommer inte håg vilket håll anoden på dioden ska va för att elektronerna ska gå mot blinkersspaken. men du får mäta dig fram.
ang blinkersspaken
den brukar sitta med cirka 4 skruvar under ratt kåpan, sen två - tre skruvar för att få loss spaken. sen får du mäta dig fram på spaken vad som är blinkers eller så får du kolla på koplingsschemat
kommer inte håg vilket håll anoden på dioden ska va för att elektronerna ska gå mot blinkersspaken. men du får mäta dig fram.
ang blinkersspaken
den brukar sitta med cirka 4 skruvar under ratt kåpan, sen två - tre skruvar för att få loss spaken. sen får du mäta dig fram på spaken vad som är blinkers eller så får du kolla på koplingsschemat
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430