Etanolinblandning i bränslet

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

kmfdm

Post by kmfdm »

Tror nog att min "Ärta" mår bäst om hon får dricka ren bensin utan etanolinblandning. Är motorn inte konstruerad så att den skall klara av att dricka både bensin och etanol så är det dumt att prova sig fram och testa. Nån procents inblandning hit å dit gör knappast stor skillnad i plånboken. Snart kommer sossarna ändå på att dom skall beskatta etanolen åxxå :roll:
Sen kan man ju tvista om det är så miljövänligt med etanol...framställningen är visst väldigt energikrävande, transporten hit till Sverige likaså. Inom motorsporten har dom väl slutat köra med etanol pga explosionsrisken...
Kanske lika bra att försöka leta rätt på nåt gammalt gengas-aggregat från 2:a världskriget å hänga på bilen :lol: :lol: :lol:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
timolo

Post by timolo »

Det man bör tänka på vid E85 inblandning är att etanolen är aggresiv vid plast o gummi och i de flesta bensinpumpar i bilar så sitter det plastdrev som driver pumpen dessa kan "ätas" upp av etanolen samma gäller spridare o gummislangar. Sitter det Syrafasta grejor så påverkas inte dessa av etanolen. Fick lära mig en del av detta i helgen av en rallyåkare som kör på etanol (E85)
Tim Olofsson Olofström

R19 16v HB -93 blivande rallybil
Megane CC 2.0T -06 under utveckling
Erik R19X

Post by Erik R19X »

Aggressiv, aha är det därför bilen har börjat lukta som en spritsmugglare :D Allvarligt talat, tror nån slang vid tanken läcker, kan ju faktiskt vara etanolens verk eller bara tilltagande ålder.... Har slutat med E85-experimenten på "nya" volvon, den började gå sämre och bensinförbrukningen ökade mer än väntat. 5-10% inblandning är uppenbarligen ok, det kör ju alla 08:or på omedvetet sen något år tillbaka och snart alla andra. Har inte hört att det skulle bli mer fel på bilarna i Sthlm än i landet i övrigt...?
Gengas??? Då har jag kontakterna! :D Hälsade på en 95-årig farbror för nåra veckor sen, han hade en lada full med bl.a. autentiska gengasprylar sparade sen kriget.. lite rostiga kanske men lite stålull och rostolja gör underverk :P
Visst tror jag etanol är ett drivmedel som kommer, är ganska skeptisk till vätedrift som påstås vara framtiden. Men kör man icke-föreberedda bilar på E85 så tar man en risk helt klart.
Sen spökar uppenbarligen gammal information som gällde METANOL-drift, ex-vis att korrosionsbenägenheten är så hög att det krävs rostfri tank samt att bränslet är höggradigt giftigt
Flygaren

Post by Flygaren »

Regnskog har avverkats för att kunna odla t ex sockerrör. Betesmark för djur som blir burgare till McDonalds har varit regnskog osv osv.//K
Shetlandsgrå Scenic
Post Reply