Halvljus & Dimmljus

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Miss Mégane</i>
<br />egoister". Jag VET av egen erfarenhet att mina lysen är ställda så att de inte bländar.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Det har gjorts studier angående alla lampor på samtidigt(halv+dim) och resultatet var att man förstör ca 25% mer av mörkerseendet(när dimljusen inte bländar) än med bara halvljus på.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

OK, då är väl jag ett unikum som inte uppfattar spoilerljus (lågt inställda) som något problem. [;)][:D] Man har det iaf bra i vissa fall då...[^]
Har det inte gjorts undersökningar på hur mycket xenon bländar jämfört med vanliga lampor? Isf borde väl xenon också förbjudas, eftersom de bländar mer än halv+dim? Nu är det inte så att jag är emot xenon, men om lagen ska vara konsekvent så...
Eller så kör man lite lagom öppet sinnelag och taggar ner...[;)][8D][^]
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

[:D]Jag störs ej av dimljus.. Tycker man borde få ha båda.. bara dimljus i dimma är ju sk*t...Kör själv med dimljus dagtid.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Brukar köra parkering + spoilerljus dagtid (lagligt). Nu har det ju varit så förbaskade mörkt under en längre period [xx(] så då har jag kört hel + spoilerljus. När man möter någon och bländar ner till halv, så hänger spoilerljusen kvar. Ett extra moment om man ska stänga av dem också, utöver att blända av. Dessutom har jag nytta av det extra ljus som spoilerljusen ger.

GTE:n har gula spoilerljus som gör dem "skonsammare" mot mörkerseendet. Har mycket svårt att tänka mig att någon på allvar skulle störas av dess ljus, om man bortser från att de kanske störs av att det är ett lagbrott.[:0][:I]

Jag tycker också man borde få ha komb halv + spoilerljus. Jag stör mig inte på folk som använder det iaf.[^] Då tycker jag det finns saker som är bra mycket värre som man kan hänga upp sig på istället. Eller tänker man:
* Man förändrar det man kan, annat mår man bäst av att försöka acceptera & leva med.
* Man har inte roligare än man gör sig! (& vem vill sura?)
[8D][:o)]
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

En sjuk grej i min Laguna är att jag inte kan slå på dimljus bak utan att först dra på fram? tråkigt tex när det är mycket snörök, då vill man ju ha dimljusen på bak, men då MÅSTE jag slå på dom fram först?[xx(]men men [:)]
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

Jag håller med trådskaparen.

Jag har aldrigt blivit störd av mötande trafikanter som kör med halvljus + dimljus.

Jag kör nästan alltid på parkeringsljus + dimljus.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />En sjuk grej i min Laguna är att jag inte kan slå på dimljus bak utan att först dra på fram? tråkigt tex när det är mycket snörök, då vill man ju ha dimljusen på bak, men då MÅSTE jag slå på dom fram först?[xx(]men men [:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Samma på min Mégane. Fast hon skippar ju snöröken, går i vinteride och väntar på solen istället [8D][^]
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Håller med om att Xenonljusen bländar mera än halvljus+dimljus. Alla ljuskällor som inte är rätt inställda är ju jobbiga att möta i trafiken. Det spelar ju ingen roll om det är olagligt eller lagligt [:o)]! I början när det blev lag på att man skulle köra med halvljus på dagen, så fanns det möjlighet att köra med parkeringsljus och varselljus (gula fula små ljus som man monterade under stötfångaren på bilen, hade såna på min första bil - en peugeot 504 av årgång 1970 som jag fick överta från mamsen). Dimljusen har väl egentligen samma funktion som varselljusen hade. Fast jag kommer inte ihåg om man INTE fick ha både varselljus och halvljus på samtidigt. Jag tror att det var antingen eller som gällde då. Ointressant i och för sig [;)]
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />[:D]Jag störs ej av dimljus.. Tycker man borde få ha båda.. bara dimljus i dimma är ju sk*t...Kör själv med dimljus dagtid.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag får ont i ögonen av dimljus, tycker det är lika illa som att köra med helljus på. Använder själv enbart dimljus när det behövs - dvs när dimman ligger på. Fördelen med dimljus är att de lyser under dimman. Halvljus lyser rakt på och det blir bara en vitt vägg som är omöjlig att se genom. Dimljus har absolut ett värde.
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />En sjuk grej i min Laguna är att jag inte kan slå på dimljus bak utan att först dra på fram? tråkigt tex när det är mycket snörök, då vill man ju ha dimljusen på bak, men då MÅSTE jag slå på dom fram först?[xx(]men men [:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Det är "fransk standard" att ha det så (precis samma i Citroën och Peugeot). Men, i min Laguna går det inte att ha dimljuset fram på i kombination med halvljus, däremot så går det bra att ha dimljuset bak tänt. Det är bara att vrida fram till dimbakljuset, baken lyser men inte framlyktorna. Går jag ner till parkeringsljus tänds dimljuset fram också.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by RolandM</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />[:D]Jag störs ej av dimljus.. Tycker man borde få ha båda.. bara dimljus i dimma är ju sk*t...Kör själv med dimljus dagtid.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag får ont i ögonen av dimljus, tycker det är lika illa som att köra med helljus på. Använder själv enbart dimljus när det behövs - dvs när dimman ligger på. Fördelen med dimljus är att de lyser under dimman. Halvljus lyser rakt på och det blir bara en vitt vägg som är omöjlig att se genom. Dimljus har absolut ett värde.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">problemet med dimljusen är att bilprovningen ställer ner dom så långt så att dom bara funkar som styling,så att man inte har någon nytta av dom när dom verkligen behövs....lyser dom 3m så är det bra..
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Jag har kopplat mina dimljus så att dom går på när motorn är igång. När ljus sensorn känner att det är tillräckligt mörkt slår bilen på Xenonljusen själv[:D] och automatiskt kopplas dimljusen av.
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tony</i>
problemet med dimljusen är att bilprovningen ställer ner dom så långt så att dom bara funkar som styling,så att man inte har någon nytta av dom när dom verkligen behövs....lyser dom 3m så är det bra..
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Dimljus lyser upp bredden på bekostnad av räckvidden jämfört med vanligt halvljus, jag har inte upplevt detta som något problem. De ersätter ju inte halvljuset vid vanlig körning, utan vid specialsituationer med speciell väderlek. Jag tycker de fungerar bra.
darkblue
Posts: 1
Joined: 19 Oct 2005, 19:07

Post by darkblue »

76§ Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.

Är det inte lagligt att köra med dimljus samt parkeringsljus med blå lampa dagtid.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by chh</i>
<br />Jag har kopplat mina dimljus så att dom går på när motorn är igång. När ljus sensorn känner att det är tillräckligt mörkt slår bilen på Xenonljusen själv[:D] och automatiskt kopplas dimljusen av.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Hur gör man det ??? antagligen med datorn lr??
Post Reply