Salt...salt...Grrr!!!

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

A-K

Post by A-K »

Jag kör med Turtle Wax, Wax wet. enkelt vax som sprayas på en våt o ren bil o sen arbetas in med sämskskinn....
kmfdm

Post by kmfdm »

Är det lika effektivt? Hur länge håller det? Behöver du inte torka bilen torr innan du kör med snabbvaxet? Hmm..får undersöka!
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by A-K</i>
<br />Jag kör med Turtle Wax, Wax wet. enkelt vax som sprayas på en våt o ren bil o sen arbetas in med sämskskinn....

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Verkar ju väldigt behändigt! [:)] Man kanske skulle ta och testa det...
kmfdm

Post by kmfdm »

ErikR19!
Hur är det egentligen med spolning under bilen?? Fick rostskyddet kompletterat i våras, och då rekommenderade dom att man inte skulle spola bilen under på 14 dagar. Det är ju ett tag sedan nu, men det är väl inte bra att gå loss på underredet med högtryck? Finns det nån närgräns, eller är det bara sunt förnuft som gäller? Är det inte bättre att spola med vanlig slang?
Erkänner att jag fuskar med underredsspolningen ! Fast de enda ställena som det verkligen syns rost på är på bakre ljuddämparburken (sprut från vä bakhjul, obefintligt skydd - fy skäms konstruktörerna på Renault!)och så är väl "katten" lite rostig...
A-K

Post by A-K »

Man behöver ej torka torrt eftersom man använder vattnet för att applicera vaxet. Jag tycker det är bra. Men är ingen expert...

Hur spolar man lättast under redet? och hur ofta??

Hur kommer det sig att du fick rostskyddet kompletterat??

Vilket påminner mig om att jag till våren måste fixa en lackskada på bilen, sitter på tröskeln o kostar 3-4 tusen enligt Bilia. Men fick reda på att det klarar sig ett bra tag eftersom jag lagt i lack o så. Tur man e lite duktig i alla fall...
kmfdm

Post by kmfdm »

A-K
Fick brev hem från Volvo om att man kunde få rostskyddet kompletterat/förstärkt/uppgraderat kostnadsfritt, så jag passade på att göra det. Tror att det var speciellt ägare till 99:or (Mégane och Scenic)som fick detta erbjudande hem i brevlådan.
Erik R19

Post by Erik R19 »

Okej jag slarvar själv med underspolningen. När det blir av så är det med Kärcher och underspolningsrör (munstycke med 90 grader krok). Men man får tänka på vad man spolar på, det är inte helt riskfritt. Högtryck trycker lätt in vatten i lager, leder, bromsok osv. Alltså sånt som det finns gott om i framvagnen.... Minavstånd 10-20 cm är nog lämpligt med tanke på underredsmassan. Sen blir ju bilen blötare än blöt så det är lämpligt tvätta när det är bra torkväder. Vattenslang är mycket skonsammare men jag skulle nog i alla fall låta bli att spola direkt mot hjul- och styrlager
Håll ögonen på underkanten på dörrar, baklucka och motorhuv och se att färgen inte börjar bubbla sig. Vid 6-8 år nånstans började det på min bil, det skulle varit lätt fixat om jag sett det tidigt... Så nu får det bli några droppar olja i falsen och lite fett på insidan. Effektivt men kladdigt!
Och titta som sagt innanför nedre änden på plastinnerskärmarna så det inte ligger ett kilo blöt lera där
/erik
flygrc
Firstname: Ola
Surname: Olofsson

Post by flygrc »

Jag tycker också på om sandning är bäst, bara dom håller den varm till utlägget annars blåser den bara bort här i Skåne. Annars brukar jag satsa på vaxning (true hard vax dvs slita som f-n) på hösten sedan får de klara sig till våren.
// Ola
peternb84

Post by peternb84 »

Jobbar på Shell själv.. Reflexs Laser-tvättar är faktiskt riktigt bra om dom är skötta på rätt sätt.. Är själv bitvis ansvarig för en och den fungerar utmärkt tycker jag. Tyvärr är det så att saken som känner av hur stor bilen är blir lätt sk*tig och det vet inte många som jobbar med dessa sorters tvättar.. Men som sagt sköts tvätten rätt så är dom sk*tbra!! Tips är bara avfetta bilen och vänta i typ två tre minuter innan man kör in i tvätten, dock inte om det är starkt solsken ute!! Då trillar lacken av ju..[:)]
kmfdm

Post by kmfdm »

"Peternb84"!
Återvinner man vattnet från underredsspolningen på Shells högtryxx-tvättar? Reflex lasertvätt, är det detsamma som högtryckstvätt utan borstar? Tycker inte dessa varit särskilt effektiva...inte mycket till förtvätt/förspolning så att lorten luckras upp. Att alltid behöva dränka hela bilen i avfettning innan känns inte som ett alternativ.
peternb84

Post by peternb84 »

Gå in på din Shell-station och ta ett gratis häfte som heter något typ "tvätt-boken" eller vad den nu heter, den är gratis och svarar på många av dina frågor på ett bättre sätt än jag
peternb84

Post by peternb84 »

Shells Reflex Laser tvättar=borstfria tvättar

Man återanvänder det mesta av vattnet ja, men först efter det genomgått en rad reningsprocesser
Post Reply